زمان طلایی برای اهدای عضو و نقش آموزش در فرهنگ اهدا
زمان طلایی برای اهدای عضو و نقش آموزش در فرهنگ اهدا

آموزش در فرهنگِ اهدای عضو را در رسانهها جدی بگیریم تا خانواده‌های متوفی سریع‌تر به اهدای عضو رضایت بدهند.

زیرنویسـخبر: اگر بگوییم پیشرفت و نوآوری علوم به میزان اثربخشی در زندگی بستگی دارد، به بیراهه نرفته‌ایم.

امروزه متقاضیان پیوند اعضاء از تراکم قابل توجهی در فهرست پذیرش بیمارستان‌ها (۲۵ هزار نفر) برخوردار است؛ اما زمان مناسب انجام پیوند از بیمار مرگ مغزی نکته قابل تاملی است. که لازم هست آموزش در فرهنگِ اهدای عضو را در رسانه‎ها جدی بگیریم تا خانواده‌های متوفی سریع‌تر به اهدای عضو رضایت بدهند. در ذیل گزیده‌ای از صحبت‌های دو مقام مسئول را آورده‌ایم که قابل توجه هست.

نقش آموزش در فرهنگ اهدای عضو

مدیرعامل انجمن اهدای عضو:

به گزارش زیرنویس، سالانه ۳ تا ۴ هزار مورد مناسب اهدای عضو در ایران داریم، اما در واقع کمتر از یک‌سوم آنها اهدای عضو می‌کنند.
هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند ۸ عضو خود را اهدا کند. سمومی که از مغز متلاشی ترشح می‌شود، موجب از بین رفتن اعضای قابل اهدا می‌شود. اگر در ساعت اول هر ۸ عضو قابلیت اهدا داشته باشند، طی روز چهارم تنها ۲ عضو را می‌توان اهدا کرد.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت:

در صورت تاخیر بیش از ۳ روز و استفاده از داروهای حمایتی ضربان قلب، معمولا کیفیت آن قلب مناسب اهدا به فرد دیگری نبوده‌ و زمان از دست رفته است. به همین دلیل، کشورهای دنیا به مردم آموزش کافی می‌دهند و در برخی کشورها خانواده متوفی بسیار سریع و طی شش ساعت بعد از مرگ مغزی به اهدای عضو رضایت می‌دهند؛ حال آنکه در برخی کشورها میانگین زمان رضایت دادن خانواده متوفی بسیار دیر و سه تا چهار روز بعد از اعلام مرگ مغزی است.

23 خرداد 1403

فال و طالع بینی امروز ۲۳ خرداد

فال روزانه خود و عزیزان تان را در ادامه بخوانید.

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده! 23 خرداد 1403

تیپ شلخته مهمان فوتبالی صداوسیما روی آنتن زنده!

تصویری از محمدرضا مهدوی در صداوسیما و کت عجیب او در فضای مجازی پربازتاب شد.

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟ 20 خرداد 1403

چرا خلبانان ریش نمی‌گذارند؟

اگرچه این موضوع ربطی به مقررات اداره هوانوردی فدرال (FAA) ندارد، اما بسیاری از خطوط هوایی بزرگ جهان قوانین سختگیرانه‌ای در رابطه با مو‌های صورت دارند. برای مثال، هواپیمایی آمریکن خلبانان را ملزم می‌کند که پیش از انجام وظیفه مو‌های صورتشان را بتراشند.