به گزارش زیرنویس، محمد آئینی عصر امروز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری خوزستان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار گیرد، تشویق سازندگان به نوسازی بافت فرسوده و اجرای بسته‌های تشویقی ۱۹ بند است که می‌تواند حمایت خوبی از بخش خصوصی باشد. وی افزود: پروانه ساخت هر […]

 

به گزارش زیرنویس، محمد آئینی عصر امروز پنجشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری خوزستان اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار گیرد، تشویق سازندگان به نوسازی بافت فرسوده و اجرای بسته‌های تشویقی ۱۹ بند است که می‌تواند حمایت خوبی از بخش خصوصی باشد.

وی افزود: پروانه ساخت هر ۶ ماه که زودتر آماده شود، گویی ۱۵ روز به نرخ بازده‌های اقتصادی خود اضافه کرده‌ایم و پایان پروژه نیز مثبت‌تر خواهد شد و این مورد در زمینه صدور پروانه، پایان کار، انشعابات آب و برق و گاز نیز صدق می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: انشعاب برق به طور معمول چهار ماه معطلی دارد اما اگر در هر شهرداری یک پایگاه تشکیل شود و الگوی کار جهادی اجرا شود، روند کار را سرعت می‌دهد؛ بخش عمده‌ای از این معطلی به شهرداری و نظام مهندسی مربوط می‌شود که باید به این موانع رسیدگی کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش مالی کار نیز اعلام کرده‌ایم که در زمینه نوسازی بافت فرسوده از خط اعتباری نهضت ملی مسکن و هم از خط اعتباری بافت فرسوده استفاده شود؛ بازپرداخت تسهیلات در نهضت ملی ۲۰ ساله و در بافت فرسوده هفت ساله است.

آئینی خاطر تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی طرح مذکور نبود همکاری برخی از بانک‌ها با سازندگان است و متقاضیان نوسازی بافت فروشنده است؛ بانک‌ها در این خصوص توجیه نیستند که باید در استان خوزستان و شهرستان‌های آن به این موضوع به صورت جدی تر رسیدگی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی این است که زمانی که سازنده به شهرداری مراجعه می‌کند، شهرداری همکاری لازم را ندارد و از روند این طرح ابراز بی اطلاعی می‌کند که باید در این زمینه شهرداری‌ها توجیه شوند.

وی افزود: اکنون نیز بسته جدید زمین مطرح شده و باید موانع و مشکلات پیش پای این طرح نیز رفع شده و به صورت جدی تر به آن رسیدگی شود.

آئینی عنوان کرد: در بسته تشویقی به شهرداری‌ها این اختیار را داده‌ایم که ۱۹ بند را اجرا کنند و شهرداری‌ها نیز بر اساس شرایطی که بررسی می‌کنند، این موضوع ۱۹ بند را برای سازنده در نظر می‌گیرند.

وی گفت: در زمینه پروژه‌های بافت فرسوده مدل‌ها و روش‌های مختلفی از سوی برخی همکاران و دوستان پیشنهاد می‌شود اما آنچه حاصل تجارب چندین ساله شرکت بازآفرینی شهری ایران است می‌گوید که هیچ چاره‌ای جز مردمی سازی این طرح، نداریم. سازنده و مالک و مردم را باید در کنار هم قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در سال گذشته از ظرفیت شهر بم استفاده کردیم؛ مدیران اگر توجه نکنند، یک بم دیگر در اهواز و برخی شهرهای دیگر خوزستان تکرار می‌شود و حوادث ناگوار و غیر قابل جبرانی رخ می‌دهد.

آئینی گفت: اکنون با یک اقدام جهادی در هفته بسیج، با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و بسیجی موضوع نوسازی بافت فرسوده و بسته‌های حمایتی شرکت بازآفرینی شهری ایران را مردم منتقل می‌کنیم.

منبع: مـهر