روز جهانی کودک، جهانی شاد برای کودکان می‌سازد؟
روز جهانی کودک، جهانی شاد برای کودکان می‌سازد؟

کودکان یعنی آیندهٔ زمین و هر کودکی که پا به عرصهٔ هستی می‌گذارد جهانی را به لرزه خواهد انداخت و این بستگی دارد که تو با این کلمه چه ترکیبی بسازی؛ کودک شاد، کودک خلاق، کودک فعال، کودک سالم یا…کودک کار، کودک‌همسری، کودک‌آزاری، کودک جامانده از تحصیل، کودک افسرده، کودک خیابانی و …

زیرنویس، گروه جامعه- کودکان یعنی آیندهٔ زمین و هر کودکی که پا به عرصهٔ هستی می‌گذارد جهانی را به لرزه خواهد انداخت و این بستگی دارد که تو با این کلمه چه ترکیبی بسازی؛ کودک شاد، کودک خلاق، کودک فعال، کودک سالم یا…کودک کار، کودک‌همسری، کودک‌آزاری، کودک جامانده از تحصیل، کودک افسرده، کودک خیابانی و …

کدام را بیشتر می‌شنویم؟ کودک شاد یا کودک کار؟ کودک‌همسری یا کودک فعال؟  قطعاً آینده به همان صورت رقم خواهد خورد.

شاید این کلمات را یک صفت ببینیم… اما رسیدن به آن‌ها آسان نیست، نیاز به برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دارد. نمی‌شود هرسال این روز را جشن بگیریم و مسائل اجتماعی کودکان را زیر فرش کنیم. به گفته یک فعال حقوق کودکان، طبق آمار رسمی ۲ میلیون و طبق آمارهای غیررسمی ۷ میلیون کودک کار در ایران وجود دارد. چه برنامه‌ای برای این کودکان داریم؟

به گزارش زیرنویس، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، از زمستان ۱۴۰۰ تا پایان پاییز ۱۴۰۱، دست‌کم ۲۷ هزار و ۴۴۸ مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ سال در نقاط مختلف ایران ثبت شده است. اگرچه این روند از سال ۱۳۹۶ سیر نزولی داشت، اما از سال ۱۳۹۸ بار دیگر به همان روال گذشته بازگشت و روند رشدش صعودی شد.

برای کودک همسری چه کرده ایم؟

سالیانه ۲۹ تا ۳۵ هزار کودک معلول در کشور متولد می شوند که نیمی از آنها حاصل اختلالات ژنتیکی هستند؛(منبع) در حالی که بررسی های علمی نشان می دهند می توان با علت یابی ژنتیکی، معلول زایی را کاهش داد. اگرچه این آمار برای سال ۱۳۹۷ است و درحال حاضر امکان دریافت آمار به دلیل محرمانه بودن (+) آن وجود ندارد.

برای کمترشدن درد این کودکان چه کرده‌ایم؟

تازه‌ترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه آماری از دانش‌آموزان اعلام کرده که تعداد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ معادل ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ کودک و نوجوان بوده و بیش از ۲۷۹ هزار دانش‌آموز ترک تحصیل کرده‌اند. (منبع)

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز