«ال نینو» برای ایران «بارش» را از «اقیانوس آرام» سوغات می‌آورد
«ال نینو» برای ایران «بارش» را از «اقیانوس آرام» سوغات می‌آورد

براساس گزارش‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط معمولاً با رویداد «ال نینو»احتمال بارش نزولات آسمانی از نیمه دوم پاییز جاری در حد بالاتر از نرمال بسیار زیاد است و مسئولان دستگاه‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند.

 

به گزارش زیرنویس،  «ال نینو» یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی جهان است که هر ۲ تا ۷ سال یک‌بار سبب ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب‌وهوا می شود که بر اساس پیش بینی ها، امسال کشورمان میزبان آن خواهد بود.

احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور در این باره گفت: تحقیقات آماری نشان می دهد که معمولاً با رویداد «ال‌نینو» بارش تجمعی پاییزی در ایران در شرایط نرمال و فراتر از نرمال است و برعکس در شرایط «لانینا» در غالب استان‌های کشور جمع بارش‌های پاییزی به کمتر از نرمال گرایش دارد.

وی افزود: طی  ۳ سال  منتهی به ١۴٠١ شرایط «لانینای» متوسط در محدوده استوایی اقیانوس آرام حاکم بود که بارش‌های پاییزی کشور در این ۳ سال شدیداً کمتر از نرمال بود.امسال شرایط دور پیوند نوسان جنوبی موسوم به انسو خاص است و بر خلاف گذشته، این شاخص پس از پایان فاز لانینا، وارد فاز خنثی نشد و مستقیم وارد فاز «ال‌نینو» شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: پاییز و زمستان امسال با احتمال قوی با رویداد «ال نینو» متوسط مواجه خواهیم بود که در صورت همراهی سایر عوامل مؤثر، انتظار می‌رود بارش تجمعی مناطق مختلف کشور در پاییز و نیمه اول زمستان امسال، به‌خصوص در نیمه غربی به مقدار نرمال و بیشتر از نرمال برسد.

ال نینو از اقیانوس آرام می‌آید

بهروز مرادپور مدیرکل هواشناسی لرستان هم با بیان این که چنین شرایطی برای آسمان استان در پاییز و زمستان امسال پیش‌بینی‌شده است، افزود: «ال‌نینو» و «لانینو» ۲ پدیده‌  اقلیمی هستند که در نواحی استوایی اقیانوس آرام رخ می‌دهد و ۲۰ هزار کیلومتر با ما فاصله دارد.

وی تاکید کرد: گرم‌شدن دوره‌ای آب‌های استوایی اقیانوس آرام را «ال‌نینو» می‌نامند و آثار مستقیم این پدیده در کشورهای فیلیپین، استرالیا، اندونزی، چین، روسیه و آفریقای جنوبی مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی لرستان با تاکید بر این که «ال‌نینو» سبب گرم‌شدن زمین نمی‌شود و قبل از تغییرات اقلیمی هم این پدیده وجود داشته است، افزود: وقتی دما در نقاط استوایی اقیانوس آرام افزایش می‌یابد «ال‌نینو» و زمانی که دمای سطح آب کاهش می‌یابد نهمیز پدیده دیگری به نام «لانینا» رخ می‌دهد.

وی با بیان این که وقتی «لانینا» رخ می‌دهد بارش‌ها در ایران به حد نرمال یا پایین‌تر از نرمال می‌رسد، تاکید کرد: امسال وارد فاز «ال‌نینو» می‌شویم؛ بنابراین انتظار داریم بارش‌ها در کشور و استان لرستان نرمال یا بیشتر از حد نرمال باشد.

مرادپور تاکید کرد: امسال به‌خاطر افزایش دمایی که در نیمه مهرماه و آبان‌ماه داریم احتمال زیاد برف کمتری خواهیم داشت و بیشتر بارش‌ها به شکل مایع خواهد بود و ممکن است سبب سیلابی شدن مسیل‌ها و آب‌گرفتگی معابر شود.لذا انتظار می‌رود مجموعه مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای پیشگیری از خسارات احتمالی را مدنظر قرار دهند.

دستگاه‌ها خود را آماده کنند

فرهاد زی ویار استاندار لرستان هم پیش‌ازاین در جلسه ستاد پیشگیری از حوادث و مدیریت بحران لرستان، اظهار داشت: طبق گزارش‌ها دستگاه‌های ذی‌ربط احتمال بارش نزولات آسمانی از نیمه دوم پاییز جاری در حد بالاتر از نرمال بسیار زیاد است و مسئولان دستگاه‌ها باید آمادگی لازم را داشته باشند .

لذا برای آمادگی کامل مقابله با بحران‌های احتمالی دستگاه‌ها باید با هم هماهنگ باشند.استاندار لرستان، ادامه داد: باتوجه‌ به وضعیت جغرافیایی استان ممکن است بحران فقط در بخش‌هایی از استان رخ دهد که در این صورت باید تمامی امکانات استان در آن بخش‌ها مستقر شوند.

منبع: اطلاعات انلاین