چرا کمبود پرستار جبران نمی شود/ ماجرا به ۳۰سال قبل بر می گردد
چرا کمبود پرستار جبران نمی شود/ ماجرا به ۳۰سال قبل بر می گردد

دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که رفع کمبود نیروی پرستاری یک مطالبه مردمی است، در خصوص اینکه چرا این کمبود جبران نمی شود، توضیحاتی داد.

 

به گزارش زیرنویس، کمبود نیروی پرستاری به عنوان مهم‌ترین چالش نظام سلامت کشور در حوزه نیروی انسانی است که متأسفانه هر روز در حال وخیم‌تر شدن است.

دست اندرکاران حوزه سلامت کشور، متفق القول بر روی کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری اجماع دارند، اما اینکه چرا برای جبران این کمبود اقدام نمی‌شود، سوالی است که محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، در برنامه تلویزیونی پرسشگر، به آن پاسخ داده است.

دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که تأمین سلامتی مردم بر عهده حاکمیت است، گفت: پرستاری به خاطر اینکه بیشترین خدمات را در قالب مراقبت ارائه می‌دهد و در صف اول خدمت قرار دارد، از اهمیت زیادی در نظام سلامت برخوردار است.

شریفی مقدم افزود: پرستاری در دنیا، یکی از کلیدی ترین نیروهای نظام سلامت به شمار می‌رود، اما اینکه در کشور ما به این موضوع توجه شده یا خیر؛ باید بگویم، خیر، توجه نشده است.

وی ادامه داد: کمبود نیروی پرستاری یک مطالبه مردمی است، زیرا؛ این بیمار است که از کمبود مراقبت‌های پرستاری متحمل خسارت و آسیب می‌شود.

شریفی مقدم تاکید کرد: به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، حداقل باید ۳ نفر کادر پرستاری داشته باشیم که نداریم.

وی افزود: وقتی در یک بخش بیمارستان به جای ۵ پرستار، ۲ پرستار داریم که انگیزه و توان خدمت ندارند؛ معلوم است که بیمار آسیب می بیند.

دبیرکل خانه پرستار با عنوان این مطلب که وضعیت پرستاری در کشورهای همسایه مثل ارمنستان بهتر از ایران است، گفت: در کشورهای همسایه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۵ پرستار دارند و این عدد در اروپا، بین ۱۰ تا ۱۲ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت، متغییر است.

وی افزود: متأسفانه مردم ما حداقل مراقبت لازم را نمی‌گیرند و دلیل آن هم، کمبود نیروی پرستاری است.

شریفی مقدم با اشاره به مهاجرت سالانه ۲ تا ۳ هزار پرستار از کشور، گفت: ما پرستار برای جذب داریم، اما با حقوق ۱۲ میلیونی سر کار نمی آیند.

وی افزود: چطور توقع داریم یک نیروی پرستاری با این قبیل حقوق‌ها در شلوغ ترین اورژانس بیمارستان‌های تهران کار کند.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که بروز مشکلات پرستاری یک روزه ایجاد نشده و مربوط به این دولت و آن دولت نیست، گفت: از ۳۰ سال پیش و به‌دنبال طرح خودگردانی بیمارستان‌ها، این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: از وقتی که بیمارستان‌ها به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده اند و بحث تعارض منافع مطرح است، شاهد بروز مشکلات پرستاری هستیم.

منبع: مـهر