۸۵درصد اتوبوس های تهران فرسوده‌ هستند
۸۵درصد اتوبوس های تهران فرسوده‌ هستند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۸۵ درصد اتوبوس‌های درون‌شهری تهران به سن فرسودگی رسیده‌اند.

به گزارش زیرنویس به نقل از ایسنا مهرماه در شرایطی به پایان رسید که ۲۸ روز کیفیت هوای تهران قابل قبول بود اما با افزایش سرما و سکون نسبی هوا، چهره کلانشهرهایی مانند تهران بیشتر غبارآلود خواهد شد. به گفته  رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است. در این جهت اصلی‌ترین و موثرترین اقدام، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

داریوش گلعلیزاده اظهارکرد: نیمه اول امسال در مقایسه با سال گذشته از منظر کیفیت هوا شاهد شرایط بهتری بودیم و حدود ۴۴ روز ناسالم برای گروه های حساس، پنج روز ناسالم برای تمام گروه‌ها، ۱۶۰ روز قابل قبول و ۸ روز پاک بود اما به دلیل آنکه شاخص کیفیت هوا، تعداد روزهای قابل قبول و پاک تابع شرایط جوی است، نمی‌توان گفت این نشانه عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه کاهش آلودگی هوا بوده است.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی میزان بارش‌های امسال بیشتر خواهد شد. ناپایداری جوی و وزش باد با سرعت لازم است می‌تواند موجب تخلیه آلاینده‌ها شود البته با توجه به شرایط شهر تهران از منظر اقلیمی همچنین بارگذاری‌های جمعیت و فعالیت و میزان انتشار آلاینده‌ها در شرایط وارونگی دمایی قطعا آلودگی هوا را تجربه خواهیم کرد.

گلعلیزاده با بیان اینکه اعلام هشدار و تشکیل کمیته اضطرار راهکار کاهش آلودگی هوا نیست، اظهار کرد: انجام این‌ گونه اقدامات با هدف کاهش میزان مواجهه شهروندان با هوای آلوده و بحرانی‌تر نشدن کیفیت هوا است.

وی تاکید کرد: راهکارهای میان‌مدت و درازمدت در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده و خوشبختانه علیرغم آنکه این قانون به‌طور کامل اجرا نشده است اما برنامه‌های خوبی طراحی شده و طی یک برنامه پنج ساله شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در کنار انجام تکالیف قانون هوای پاک باید به برخی نبایدها توجه کنیم. باید از اجرای پروژه‌ها و قوانینی که متضاد با سیاست‌های کاهش آلودگی هواست، پرهیز و در بهینه‌سازی مصرف انرژی اقدامات و سیاست‌های جدی اجرا شود تا هم ناترازی انرژی برطرف شود و هم شدت مصرف انرژی در کشور کاهش یابد.

وی همچنین اصلی‌ترین و موثرترین راهکار کاهش آلودگی هوا را توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست و خاطرنشان کرد: این وسایل باید کارآمدی لازم را داشته باشند تا مردم به استفاده از آن‌ها تشویق شوند همچنین توسعه مترو، تاکسی و اتوبوس‌دهای برقی نیز موثر خواهد بود. در تهران حدود ۱۹۰۰ اتوبوس فعال وجود دارد که بالای ۸۵ درصد آن‌ها به سن فرسودگی رسیده اند. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کنار توسعه ناوگان عمومی نیز تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 دکتر مصطفی بهزادفر – استاد دانشگاه علم و صنعت – نیز درباره راهکارهای موثر در مقابله با آلودگی هوای تهران  با بیان اینکه بانک جهانی شش منبع آلودگی‌زا را معرفی کرده است، گفت: وسایل نقلیه، انرژی مصرفی گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها، برق مصرفی جهت روشن کردن خیابان و فضای همگانی و ساختمان، فرآیندهای صنعتی، مدیریت پسماند و کربن نهان در زیرساختهای شهری شش منبع آلودگی‌زا هستند اما راهکاری اجرایی و عملی تاکنون برای آن در ایران انجام نشده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: در ایران به ازای هر خانوار یک وسیله نقلیه و به ازای هر دو خانوار یک موتور سیکلت وجود دارد.

به گزارش رادیو گفت و گو، وی همچنین بزرگترین مشکل خودروهای کشور را بالا بودن میزان آلودگی‌زایی و فراتر از استانداردهای متوال جهانی برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در زمینه علمی هیچگونه کمبودی نداریم. باید برنامه‌ریزی‌ها در جهتی باشد که خودروهای فاقد آلایندگی به کشور وارد شود. خودروهای فعلی آلودگی بالا و ایمنی پایینی دارند. باید سازگار با تحولات جهانی پیش برویم.

منبع خبر: رکنـا