نشت متادون از مراکز ترک اعتیاد ۱۰درصد هم نیست / روی داروها بارکد بزنید تا منبع نشت به بازار غیرمجاز مشخص شود
نشت متادون از مراکز ترک اعتیاد ۱۰درصد هم نیست / روی داروها بارکد بزنید تا منبع نشت به بازار غیرمجاز مشخص شود

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف گفت: متادون در حجم های بالا در عطاری ها و خیابان ناصرخسرو وجود دارد. طبق آمارها، کمتر از ۱۰ درصد نشت متادون به عطاری ها و ناصرخسرو، از مراکز ترک اعتیاد بوده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، چند روز پیش، معاون دادستان و سرپرست دادسرای انقلاب ناحیه ۲۴ مواد مخدر تهران با اعلام وجود مافیای متادون در کشور گفت: وزیر بهداشت مراکز عرضه متادون را سامان دهی کند.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده همچنین گفته بود: در عرض چند دقیقه در خیابان‌ها می‌توان متادون را به راحتی دریافت کرد؛ مجوزهای مرکز توزیع متادون ماهی ۲۰۰ میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مراکز نگهداری باید درمان‌مدار باشد، خاطرنشان کرد: معتادانی که برای درمان از قرص بوپرونورفین استفاده می‌کنند، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد کمتر به دام اعتیاد برمی‌گردند.

حسین‌زاده بیان کرد: مافیا پشت پرده مواد مخدر است؛ نمی‌شود گفت که در کشور مافیای متادون نیست چراکه کسانی که معتاد می‌شوند از اول شیشه و هروئین نمی‌کشند بلکه متادون مصرف می‌کنند و بعد رو به مصرف ماده مخدر شیشه می آوردند.

درصد کمی از نشت متادون به بازار غیر مجاز مربوط به مراکز ترک اعتیاد است

اما درمانگران اعتیاد با توجه به توافقات قبلی که میان وزارت بهداشت ، ستاد مبارزه با مواد مخدر ، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سازمان نظام پزشکی و…، صورت گرفته بود، عنوان داشتند که وزارت بهداشت نسبت به آن توافقات بی اعتنا بوده و اقداماتی را انجام می‌دهد که باعث تضعیف خدمات مراکز ترک اعتیاد شده است.

محمدرضا جلالی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف با اشاره به اینکه مراکز درمانی در سالهای اخیر با چند چالش عمده مواجه شده اند گفت: نخست، عرضه داروهای آگونیست در داروخانه ها مطرح شده است و علی رغم مصوبات قبلی کمیته درمان ستاد مبنی بر ممنوعیت مطلق عرضه داروهای آگونیست در داروخانه ها و علی رغم تبعات منفی این کار، مانند افزایش اعتیاد داروخانه ای، آسیب به درمان بیماران و… وزارت بهداشت به دلایل صنفی و اقتصاد داروخانه ها پیگیر اجرای این طرح است.

وی افزود: وزارت بهداشت در صدد تصویب آیین نامه جدید مراکز درمان سوء مصرف مواد است و این را بدون مشارکت ذی نفعان و اساتید دانشگاهی و سازمان های درگیر این حوزه مانند بهزیستی ، ستاد مبارزه با مواد مخدر و… است و بعد از اعتراضات ما کمی عقب نشینی کردند ولی آیین نامه جدید همچنان مشکلات متعددی دارد و با سرعت در صدد تصویب آن هستند.

جلالی تاکید کرد: در طول چند سال گذشته، سامانه ای وجود داشته که اسامی بیماران را در آن وارد و درمان را ثبت می کردیم و این ابزار نظارتی برای توزیع داروهای آگوریست و درمان بیماران و نحوه کارکرد مراکز بوده است. این سامانه چهار ماه است که قطع شده است. همچنین صدور بی ضابطه مجوزهای جدید، بدون نیازسنجی است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی درمانگران سوء مصرف گفت: متادون در حجم های بالا در عطاری ها و خیابان ناصرخسرو وجود دارد. طبق آمارها، کمتر از ۱۰ درصد نشت متادون به عطاری ها و خیابان ناصرخسرو، از مراکز ترک اعتیاد بوده است. بیشترین مورد نشت، از شرکت های داروسازی، شرکت های پخش، دانشگاه های علوم پزشکی و… است. ساده ترین راه برای جلوگیری از این موضوع، ثبت هولوگرام داروهاست.

روی داروها بارکد نصب کنید تا منبع نشت آنها به بازار غیر مجاز مشخص شود

وی در تبیین گفته هایش افزود: اینها می توانند روی داروها بارکد نصب کنند و اگر یک ورق متادون در بازار کشف شد، بر اساس آن بارکد، می توانند تشخیص دهند که این دارو از کجا به بیرون نشت کرده است. علی رغم اینکه ما ۱۰ سال است این موضوع را می گوییم؛ اما چنین کاری انجام نمی شود و دائما اتهام های بی اساس به ما زده می شود. حال سوال اینجاست، آیا راهکار نشت، تغییر محل عرضه است یا نظارت دقیق تر و بهتر است؟

منبع خبر: رکنـا