15 خردادروز جهانی محیط زیست و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID
15 خردادروز جهانی محیط زیست و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، پربازدیدترین مقاله‌های علمی نمایه شده در این پایگاه با موضوع محیط زیست را براساس میزان بازدید مخاطبان معرفی کرد.

۵ ژوئن برابر با ۱۵ خرداد روز جهانی محیط زیست نام‌گذاری شده است.

روز جهانی محیط زیست در سال ۲۰۲۳ بیانگر اهمیت کم کردن استفاده از پلاستیک است. اقدامات مردم در مورد آلودگی پلاستیک اهمیت دارد. گام‌هایی که دولت‌ها و کسب و کارها برای مقابله با آلودگی برمی‌دارند پیامد این اقدام است. اکنون زمان سرعت بخشیدن به اقدامات و انتقال به یک اقتصاد دایره‌ای است. هشتگ سال ۲۰۲۳ روز محیط زیست #BeatPlasticPollution است.

به گزارش زیرنویس، به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی محیط زیست، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) به بررسی مقاله‌های فارسی با موضوع محیط زیست در حوزه‌های موضوعی مختلف پرداخته است.

معرفی مقاله‌های پربازدید علمی با موضوع محیط زیست

مقاله‌های «توسعه شهری پایدار»، «ارزیابی و مقایسه اثرات زیست محیطی دو روش بهره‌برداری جنگل (مطالعه موردی: بخش نمخانه جنگل خیرود)» و «بررسی ابعاد زیست محیطی و جایگاه محیط زیست شهری در برنامه های توسعه ایران» به‌ترتیب پربازدیدترین مقاله‌های فارسی مرتبط با محیط زیست بوده‌اند.

مقاله «توسعه شهری پایدار» در سال ۱۳۸۶ توسط رستم صابری‌فر نگارش شده است. این مقاله به بررسی مفهوم توسعه پایدار با تأکید بر توسعه و چشم اندازهای شهری پرداخته است. توسعه پایدار به معنای حرکت بر محور انسان و محیط است. هم‌چنین توسعه پایدار به معنای توازن بین پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بلندمدت با محیط است. توسعه پایدار در محیط شهری، سطح مصرف و آلودگی بالاتری در محیط زیست دارد. مقاله‌ مذکور راه‌هایی برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار ارائه می‌دهد.

باتوجه به شعار امسال روز جهانی محیط زیست در رابطه با کم کردن استفاده از پلاستیک، مقاله‌ «مزایا و معایب ظروف پلاستیکی و مقایسه آنها با ظروف شیشه‌ای در صنایع غذایی» نیز پربازدیدترین مقاله‌ فارسی با موضوع محیط زیست و پلاستیک است.

روز جهانی محیط زیست و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

جدول ۱. مقاله‌های فارسی پربازدید با موضوع محیط زیست

معرفی مجله‌های علمی پربازدید با موضوع محیط زیست

مجله‌های «علوم و تکنولوژی محیط زیست»، «محیط شناسی» و «آموزش محیط زیست و توسعه پایدار» به‌ترتیب مجله‌هایی هستند که بیشترین مقاله‌های فارسی مرتبط با محیط زیست را منتشر کرده‌اند.

معرفی نویسندگان با انتشار بیشترین تعداد مقاله‌های فارسی با موضوع محیط زیست

سیدعلی جوزی، سیدمحمد شبیری و علی مشهدی به‌ترتیب نویسندگانی هستند که بیشترین تعداد مقاله‌های فارسی مرتبط با محیط زیست را منتشر کرده‌اند.

کلمه‌های کلیدی مقاله‌های فارسی با موضوع محیط زیست

کلمه‌های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمه‌های کلیدی نشان می‌دهد.

«توسعه پایدار»، «آموزش محیط زیست» و «حقوق بین الملل محیط زیست» موضوعاتی هستند که بیشتر در مقاله‌های فارسی مرتبط با موضوع محیط زیست بررسی شده‌اند.

روز جهانی محیط زیست و بازخوانی مقاله‌های مرتبط با آن در SID

شکل ۱. کلمه‌های کلیدی به‌کار رفته در مقاله‌های فارسی با موضوع محیط زیست

منبع:ایسنا