افتتاح بخش رادیولوژی کلینیک حیات وحش پارک پردیسان
افتتاح بخش رادیولوژی کلینیک حیات وحش پارک پردیسان

بخش رادیولوژی کلینیک حیات وحش پارک پردیسان با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست، به بهره برداری رسید.

به گزارش زیرنویس،به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، همزمان با افتتاح بخش رادیولوژی کلینیک حیات وحش پارک پردیسان ، مراکز قرنطینه و درمان حیات وحش در هشت استان شامل اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، مازندران، مرکزی، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد به صورت ویدیوکنفرانسی افتتاح و کلنگ زنی شد.

علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم بهره برداری از این طرح ها ضمن ابراز رضایت از افتتاح و تجهیز مراکز درمانی حیات وحش گفت: همه ما جزو محیطبانان کشور هستیم و یکی از وظایف اصلی ما حفظ و نگهداری از گونه‌های مختلف جانوری و حیات وحش است.
وی با قدردانی از مجموعه‌های صنعتی و معدنی که به راه اندازی و تجهیز این مراکز کمک کرده اند، گفت: هر مجموعه‌ای که با طبیعت سر و کار دارد مکلف است چنانچه خسارتی به محیط زیست وارد شد، اقدامات لازم برای جبران خسارت را انجام دهد.
سلاجقه، تنوع زیستی ایران از حیث موجودات ماکرو و میکرو را در جهان منحصر به فرد توصیف کرد و افزود: با راه اندازی مراکز قرنطینه، درمان و بازپروری حیات وحش، پناهگاهی امن و مطمئن برای حیات وحش کشور به وجود می‌آید که برای درمان و مراقبت از گونه‌های مختلف جانوری در هنگام بروز سانحه یا بیماری تلاش می‌کنند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه در زمینه تعداد متخصصان و تجهیزات مورد نیاز حیات وحش وضعیت مطلوبی نداریم گفت: با این وجود در چندسال اخیر دستاورد‌های بزرگی برای حفظ و مراقبت از حیات وحش کشور انجام گرفته است که از آن جمله می‌توان به پروژه بزرگ علمی تکثیر یوز در اسارت اشاره کرد.
معاون رییس جمهور بر لزوم راه اندازی رشته‌های علمی مربوط به حیات وحش در دانشگاه‌های کشور تاکید کرد و گفت: همانطور که برای درمان و مراقبت از دام و حیوانات اهلی، رشته‌های دامپزشکی در دانشگاه‌ها تاسیس شده است، برای درمان و مراقبت از حیات وحش نیز نیاز به تربیت متخصصانی داریم که روی فیزیولوژی این جانوران مطالعه و پژوهش کنند.
وی با اشاره به ضرورت برگزاری دوره‌های بازآموزی برای کارشناسان حیات وحش در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان باید در این زمینه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی مطرح کشور همکاری کند.
سلاجقه گفت: سازمان حفاظت محیط زیست دستاورد‌های بزرگی در زمینه حفاظت و درمان گونه‌های مختلف حیات وحش داشته است که می‌بایست این دستاورد‌ها در قالب مقاله و کتاب و فیلم‌های مستند، تدوین و در اختیار جامعه علمی و دانشگاهی کشور قرار گیرد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر ارتقای مرکز قرنطینه و درمان و بازپروری حیات وحش پارک پردیسان و تبدیل آن به یک مرکز بین المللی تاکید کرد.
معاون رییس جمهور، تصریح کرد: ما باید در نقاط مختلف کشور پراکنش مناسبی از مراکز قرنطینه و درمان حیات وحش داشته باشیم. این مراکز می‌توانند اطلاعات، توانمندی‌ها و تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از ظرفیت‌های یکدیگر به نحو مطلوب استفاده نمایند.
در پایان این مراسم دکتر سلاجقه از بخش‌های مختلف مرکز قرنطینه، درمان و بازپروری حیات وحش پارک پردیسان بازدید با دامپزشکان و کارشناسان این مرکز گفتگو کرد.

منبع:صدا و سیما