جزییات طرح‌های احیای بافت فرسوده  در پایتخت
جزییات طرح‌های احیای بافت فرسوده  در پایتخت

نوسازی طرح‌های موضعی در بافت فرسوده تهران پرداخت و گفت: با ایجاد فرصت برابر، تسهیل‌گر ایمن‌سازی و رفع مخاطرات سکونت در مناطق فرسوده‌ هستیم.

عبدالمطهر محمدخانی  درباره آخرین وضعیت طرح‌های موضعی در بافت‌های فرسوده و نیازمند نوسازی پایتخت گفت: پروژه‌های طراحی شهری «محله فرحزاد، گلاب دره، اسلام‌آباد، باغ‌آذری، حصارک، اراضی تپه سیمین قلعه، محله مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و بازآفرینی بافت ارزشمند روستایی کن» در دستور کار قرار دارند.

وی درباره جزئیات پروژه طراحی شهری محله فرحزاد افزود: محله فرحزاد در ناحیه ۹ منطقه۲ شهرداری تهران به وسعت ۲۱۱ هکتار واقع شده است. این محدوده با تمرکز بر حوزه سکونت به عنوان حوزه مداخله در نظر گرفته شده است.

به گفته محمدخانی محدوده محله فرحزاد، شامل ۳۱۰۲ پلاک است که از این تعداد، ۸۲۲ پلاک (حدود ۲۶ درصد) در محدوده بافت فرسوده قرار دارد و شامل مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خردادماه ۱۴۰۰ شده است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در تشریح جزئیات طرح موضعی محدوده گلاب‌دره نیز گفت: محله گلاب‌دره در ناحیه ۳ منطقه یک شهرداری تهران به مساحت ۵۷ هکتار واقع شده است. تهیه «طرح موضعی محدوده گلاب دره» از تیرماه سال ۱۴۰۰ در دستور کار دفتر توسعه محله گلاب دره، دربند و امامزاده قاسم قرار داشت.

وی ادامه داد: محدوده گلاب‌دره شامل ۱۱۳۵ پارسل به مساحت ۲۶۱ هزار مترمربع می شود. حدود ۶۰ درصد از این قطعات (۶۷۸ قطعه) در بافت فرسوده مصوب، واقع شده‌اند. این طرح هم‌اکنون در مرحله بررسی در کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ قرار دارد.

محمدخانی با اشاره به طرح موضعی محدوده اسلام‌آباد ادامه داد: این طرح در محدوده حدفاصل جنوب مجموعه آتی‌ساز تا باغ‌راه فدک به مساحت ۱۱۶ هکتار واقع شده است. طرح مذکور در فروردین‌ماه سال جاری، به تائید کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ رسیده است. خبر خوش اینکه، در صورت تصویب در کمیسیون ماده پنج، زمینه شکل‌گیری عرصه عمومی یکپارچه در محدوده طرح و ساماندهی سکونت موجود در قالب مسکن معوض در همین محدوده، فراهم می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران در خصوص طرح امکان‌سنجی تغییر پهنه R۱۱۲  در محله باغ‌آذری نیز گفت: محله باغ آذری در محدوده منطقه ۱۶، ناحیه ۶ شهرداری به مساحت ۲۴۸ هکتار واقع شده است. از ۳۳۸۹ پلاک موجود در محله باغ‌آذری، ۲۲۳۲ پلاک فرسوده هستند. با تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر تهران در سال ۱۴۰۰ و تغییر زیرپهنه R۱۱۲ به R۱۲۲ زمینه تحریک نوسازی و تجمیع در محدوده طرح فراهم شده است.

وی درباره جزئیات طرح موضعی حصارک نیز عنوان کرد: این طرح در ناحیه ۳ منطقه ۵ شهرداری به مساحت ۶۶ هکتار واقع شده است. مساحت بافت فرسوده مصوب ملاک عمل در طرح مذکور ۶.۱ هکتار در محدوده مداخله قرار دارد. به طور کلی محدوده طرح شامل سه حوزه اصلی (سکونت، گردشگری و خدمات) است که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به تصویب کمیسیون ماده ۵ شهر تهران رسیده است.

محمدخانی درباره طرح ساماندهی اراضی تپه سیمین قلعه نیز با ذکر این توضیح که سیمین قلعه از میزان فرسودگی بالایی رنج می‌برد تاکید کرد: محدوده تپه سیمین قلعه دارای ۱۵۳ پلاک با مساحت ۱۱۶ هزار متر مربع است که ۱۴۲ قطعه با مساحت ۱۱۱ هزار مترمربع در بافت فرسوده مصوب قرار دارد. محدوده این طرح به ۳ حوزه سکونت، خدمات و فضای سبز تقسیم‌بندی شده است.

به گفته سخنگوی شهرداری تهران، طرح ساماندهی اراضی تپه سیمین قلعه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است. پیش‌بینی می‌شود با تصویب طرح، ضمن تحریک و تشویق نوسازی در بافت، شاهد شکل‌گیری عرصه عمومی یکپارچه در محدوده نیز باشیم.

وی با اشاره به طرح محله مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به نام نفرآباد افزود: محدوده جنوب شرقی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) واقع در منطقه ۲۰ شهرداری به مساحت ۱۳ هکتار قرار دارد. در حال حاضر ۴۹۷ پلاک فرسوده با مساحت حدود ۹.۵ هکتار در این محله واقع شده است.

محمدخانی ادامه داد: با پیگیری‌های سازمان نوسازی شهر تهران بازنگری طرح ویژه محله تاریخی نفرآباد در اسفندماه ۱۴۰۰ تعریف و با همراهی‌های کمیسیون ماده ۵ در شهریورماه ۱۴۰۱ تصویب شد.

سخنگوی شهرداری تهران ضمن اشاره به طرح بازآفرینی بافت روستایی «کن» تصریح کرد: محله کن واقع در شهرداری منطقه ۵، ناحیه ۲ به وست ۷۵.۹ هکتار قرار گرفته است. این محدوده شامل ۲۸۵۹ پلاک است که از این تعداد، ۲۷۵۱ پلاک (بیش از ۹۶ درصد) در محدوده بافت فرسوده قرار دارد. این طرح در جلسه کمیسیون ماده ۵ مورخ ۵ دیماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است.

توجه به نوسازی بافت فرسوده ، سیاست قطعی شهرداری تهران است

محمدخانی با تأکید بر اینکه رفع موانع تولید مسکن و توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده، سیاست قطعی شهرداری تهران است که در قرارگاه جهادی مسکن دنبال می‌شود، گفت: با ایجاد فرصت برابر، برای ایمن‌سازی و رفع مخاطرات سکونت در مناطق فرسوده، تسهیل‌گری می‌کنیم.

منبع:ایسنا