اختصاص ۳۵میلیارد تومان برای راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر
اختصاص ۳۵میلیارد تومان برای راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:در بودجه سال جاری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به منظور راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت:در بودجه سال جاری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به منظور راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر در نظر گرفته شده است.

 زهرا شمس‌احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران در کمیسیون فرهنگی – اجتماعی شورا با موضوع بررسی عملکرد اعتبارات و برنامه‌های پیش‌بینی شده سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: امیدوارم این نشست‌ها در آینده نیز ادامه داشته باشد و با هم‌فکری و بررسی‌های کارشناسی، مدخل‌های پیشگیرانه موثر و مطلوب‌تری به موضوع آسیب‌های اجتماعی، توانمندسازی و کارآفرینی بیابیم که بتواند در نهایت به ارائه‌ خدمات بهینه، گسترده و پایدار به گروه‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده منجر شود.

شمس‌احسان با اشاره به اینکه هم‌اکنون قریب به چهار هزار و ۲۰۰ معتاد متجاهر در ۹ مرکز یاور شهر نگهداری می‌شوند، گفت: این تعداد به پنج هزار نفری که شهرداری وعده ساماندهی آنها را داده بود، نزدیک است و قابل قبول است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: در بودجه سال جاری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار به منظور راه‌اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر و همچنین ۱۴.۵ میلیارد تومان نیز برای راه‌اندازی مرکز جامعه پذیری بهبودیافتگان در نظر گرفته‌ایم؛ علاوه بر این فعالیت مددسراها نیز با ظرفیت بیش از دو هزار نفر برای ساماندهی سایر افراد بی خانمان به قوت خود باقی است.

اختصاص 35میلیارد تومان برای راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر

راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر

وی با بیان اینکه باید برای دوران پس از بازپروری معتادان متجاهر برنامه داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در این راستا انتظار می‌رود به سرعت موضوع مدیریت پس از ترخیص بیماران در دستور کار قرار گیرد؛ باید مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر به سرعت راه‌اندازی شوند.

شمس‌احسان با بیان اینکه  برخی‌ها بر این باورند که مسئولیت کودکان کار با شهرداری است، اظهار داشت: مسئولیت کودکان کار با بهزیستی است؛ شهرداری تهران به عنوان مطالبه گر و همکار در این حوزه ایفاء نقش کرده است.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حال حاضر عمده برنامه شهرداری تهران در حوزه کودکان کار در مراکز پویاشهر یا پرتو سابق است که در حال حاضر ۳۴ مرکز فعال وجود دارد؛ همچنین در سال جاری نیز ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای استعدادیابی کودکان کار در اختیار سازمان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ انتظار می‌رود موضوع توانمندسازی کودکان کار و خیابان در بستر خانواده دنبال شود و سازوکارهای توانمندسازی منعطفی با توجه به شرایط کار این کودکان پیگیری شود؛ لذا با لحاظ شرایط ویژه‌ این کودکان باید به فکر تحصیل این کودکان باشیم؛ جلب همکاری خانواده‌ها از یک سو و توانمندسازی خانواده برای ممانعت از کار کودکان باید به عنوان راهبرد اصلی در دستور کار قرار گیرد.

شمس احسان در خصوص زنان سرپرست خانوار گفت: امسال با هم افزایی پیش‌بینی شده در مصوبه توانمندسازی زنان سرپرست خانواده و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی انتظار می‌رود نتایج قابل دفاعی حاصل شود.

وی خاطرنشان کرد: نیازمند چرخه‌سازی اقدامات در بطن سازمان رفاه هستیم، به نحوی که خروجی‌های توانمندسازی به‌عنوان ورودی سازوکارهای تسهیلگرانه کارآفرینی قرار گیرد و همه‌ معاونت‌های سازمان، تکه‌ای از پازل ارائه‌ خدمات یکپارچه باشند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای در خصوص ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی افزود:

راه اندازی مراکز مهارت آموزی معتادان متجاهر

در بودجه سال ۱۴۰۲ برای اولین بار مبلغ قریب به ۳۰ میلیارد تومان در اختیار معاونت مشارکت‌ها قرار گرفته است و انتظار می رود در حوزه ترویج مسئولیت پذیری اجتماعی، جلب مشارکت‎های مردمی و نیز استفاده از ظرفیت مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‎ها و بنگاه‎های اقتصادی شاهد اتفاق بزرگی باشیم.

شمس‌احسان با اشاره به موضوع کارآفرینی افزود: اعضای شورا قائل به کارآفرینی به معنای کلمه و برای گروه‌های آسیب پذیر هستند. واقعیت امر این است که توان کارآفرینی در سطح شهر برای شهرداری ممکن نیست، اگرچه مصوبات شورای شهر به این موارد هم اشاره کرده‌اند باید شهرداری لایحه اصلاحی را برای تجدیدنظر در خصوص گروه های هدف در دستور کار قرار دهد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود سازمان بتواند مدل‌های اشتغال ویژه این گروه‌ها را طراحی کند با این حال هنوز چندان اثری از این مهم را نمی‌بینیم و انتظار می‌رود که با واگذاری مسئولیت هرچه بیشتر توانمندسازی شغلی حوزه معتادان متجاهر، خانواده کودکان کار، زنان سرپرست به معاونت کارآفرینی به معنای واقعی کلمه این ظرفیت احیا شده و یک اکوسیستم فعال شغلی فی مابین ظرفیت‌های در اختیار، منابع و اعتبارات مصوب و برنامه های حوزه کارآفرینی در سازمان باشیم.

منبع:فارس