دستور جنجالی سردار مفخمی  فرمانده پلیس مازندران به «شکستن گردن هنجارشکنان» + ویدئو
دستور جنجالی سردار مفخمی  فرمانده پلیس مازندران به «شکستن گردن هنجارشکنان» + ویدئو

واکنش ها به ویدئوی بحث برانگیز منتشر شده از سردار مفخمی فرمانده پلیس مازندران، نیروی انتظامی این استان را به ارائه ی توضیح در این خصوص واداشت. ویدئویی در فضای مجازی از سردار حسن مفخمی شهرستانی، فرمانده انتظامی مازندران منتشر شده که نشان می دهد وی در جریان بازدید از سواحل این استان به نیروهای تحت امر خود دستور «شکستن گردن هنجارشکنان» را داده بود.

در این ویدئو که روز گذشته منتشر شد، سردار مفخمی فرمانده جدید انتظامی استان مازندران در حضور خبرنگاران مى گوید: «تو این استان، تو این شهرستان‌ های ما، خدای نکرده کسی خواست ناهنجاری کنه، به حکم قانون گردنش رو بشکنین، پاسخش هم با من.»

ماجرای تهدید فرمانده پلیس مازندران

به گزارش زیرنویس،این ویدئو بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشت و با واکنش رسانه های داخلی نیز مواجه شد. از انتشار این ویدئو ساعاتی نگذشته بود که معاونت پلیس مازندران اعلام کرد منظور سردار مفخمی از ناهنجاری، مفسدان اقتصادی و سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر بوده نه بی حجاب ها.

وبسایت خبری «رویداد ۲۴» که در این رابطه گفتگویی با معاونت فرماندهی انتظامی استان مازندران داشته، نوشت:

روابط عمومی استاندار مازندران در گفتگو با رویداد۲۴ نسبت به جزییات محتوای ویدئوی منتشر شده از فرمانده نیروی انتظامی استان ابراز تردید کرده و گفته مشخص نیست آیا این ویدئو تقطیع شده بوده یا خیر، یا اصلا منظور فرمانده از هنجار شکنان چه بوده است. شاید منظور او کسانی باشد که سرخود اقدام به برخورد با شهروندان میکنند، مثل آن آقایی که روی سر خانم بی حجاب ماست ریخته بود.

رویداد۲۴ درباره جزییات اظهار نظر فرمانده نیروی انتظامی استان مازنداران با سرهنگ ساداتی معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران گفتگو کرده است. او گفته منظور سردار، «سارقان و اراذل» بوده است. این پاسخ یا «توجیه» در حالی است که معلوم نیست چرا باید در سواحل با سارقان و مفسدان برخورد شود.

جناب سرهنگ ساداتی، منظور سردار از کسانی که ناهنجاری ایجاد کرده اند، چه بوده است؟

ایشان راجع به مخلان نظم امنیت صحبت کردند. بحث ایشان، سارقان در حرکت، معاندین، اراذل و اوباش و کسانی که سلب امنیت و آسایش و تعرض به مردم می‌کنند، بوده است. همه فکر کردند ایشان راجع به حجاب و عفاف حرف زده‌اند! نخیر، ایشان در مورد فعالیت‌هایی حرف زدند که امنیت روانی مردم را دچار اخلال می‌کند؛ فعالیت‌هایی نظیر حوزه اراذل و اوباش، سرقت و مواد مخدر. منظور ایشان این حوزه‌ها بوده است. ویدئو یک مقدار تقطیع شده است.

ویدوی کامل صحبت‌های سردار موجود است؟ چون ظاهرا خبرگزاری پلیس این ویدئو را ضبط و منتشر کرده است؟

ما در این حوزه به زودی یک ویدئو می‌گیریم و توضیح می‌دهیم.

با همه این ها، سردار گفته‌اند که به حکم قانون، گردن کسانی که می‌خواهند ناهنجاری ایجاد کنند را بشکنید. آیا منظور ایشان اقدام خودسرانه مردم بوده یا عبارت گردن شکستن را برای ضابط قضایی به کار برده‌اند؟

ببینید، برای مثال ما پریروز در کلاردشت یک حادثه داشتیم؛ چند سارق دست و پای یک مادر و دختر را بستند و اموال این‌ها را سرقت کردند و خدا می‌داند چه کار دیگری با این‌ها کردند و فرار کردند. بچه‌های ما ظرف ۲۴ ساعت این‌ها را دستگیر کردند. منظور از اینکه گردن این‌ها را بشکنید، این بوده که به شدید‌ترین حالت با آن‌ها برخورد کنید.

آیا منظور ایشان اقدام توسط ضابط قضایی بوده یا اقدام خودسرانه توسط مردم؟

دستگاه قضایی موافق به شناسایی و دستگیری و برخورد قاطع با اینهاست. منظور سردار، مخلان اقتصادی، نظم امنیت، سوداگران نظم و امنیت، سوداگران مواد مخدر، سارقان در حرکت، چه بومی چه غیر بومی بوده است. منظور همین‌ها بوده و در حوزه‌های دیگر ورود نکنید.

پس از آن نیروی انتظامی استان مازندران ویدئوی کامل تری از صحبت های سردار مفخمی را منتشر کرد که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

خبرگزاری فارس در این رابطه نوشته است:

سیدجعفر ساداتی معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس مازندران در این زمینه با اشاره به انتشار کلیپی در شبکه‌های اجتماعی از سردار مفخمی فرمانده جدید انتظامی استان، گفت؛ در حاشیه اجرای طرح محله محور و رزمایش فرهنگی اجتماعی طرح سالم‌سازی سواحل دریا، سردار مفخمی در جمع خبرنگاران به هنجارشکنان و مخلان نظم و امنیت هشدار جدی داد که با حکم قانون با آنان برخورد خواهد شد.

وی تصریح کرد: برخورد قانونی با هنجارشکنان و مخلان امنیت جامعه اعم از اراذل و اوباش، عربده‌کشان، سارقان زورگی، سارقان به عنف، قاچاقچیان موادمخدر، مزاحمان نوامیس مردم و … وظیفه ذاتی و قانونی پلیس است و برای تامین امنیت شهروندان به وظایف خود درچارچوب قانون، مقتدرانه عمل خواهد کرد.

این اظهارات فرمانده پلیس مازندران در رسانه‌های معاند نیز بازخورد متفاوت داشت و آنها با تقطیع این ویدیو‌ نسبت به اظهارات سردار حسن مفخمی، فرمانده انتظامی استان مازندران برای خود ماهی صید کردند و آن را به مسأله حجاب و عفاف نسبت دادند.

این در حالی است که فرمانده پلیس استان مازندران در حاشیه اجرای طرح محله محور و رزمایش فرهنگی اجتماعی طرح سالم‌سازی سواحل دریا در حین بازدید به کانکسی می‌رسد که گفته می‌شود، چند تن از متهمان در آن حضور داشتند و به دلیل حضور اصحاب رسانه به منظور حفظ آبروی این افراد و انتشار نیافتن تصاویر آنها درب کانکس بسته شد و در این مسیر فرمانده انتظامی استان به سمت این خودرو و با صدای رسا خطاب این افراد و سایر مخلان نظم و امنیت عمومی و آرامش مردم هشدار داد.

سردار مفخمى کیست

روزنامه «هم‌میهن» در یادداشتی به اظهارات سردار مفخمی واکنش نشان داد. در بخشی از این یادداشت آمده است:

یحتمل خواهید گفت: «پلیس با قانون‌شکنی هیچ‌گونه مماشاتی نخواهد کرد»، اما سوال این خواهد بود کدام قانونی به شما اجازه شکستن گردن داده است.

اگر در یک‌کشور و یک‌زمان واحد مشغول زندگی هستیم شما به‌عنوان سردار نظامی این‌مملکت حتی حق سیلی‌زدن به یک‌سارق بازداشت‌شده درحین‌سرقت را ندارید، به قاتلی با دست‌های خون‌آلود هم همینطور. نه سردار شما حق ندارید گردن مجرمی را هم بشکنید؛ چه رسد به گردن هنجارشکن‌ها که نه مجاز به تفسیرش هستید، نه‌محق به تعیین مصادیق‌اش.

همان قانونی که اشاره کردید حدوحدود شما را مشخص کرده است و اقتدار شما نه در «شکستن گردن» که در «حراست از قانون» است. شما مجری قانونید و هیچ قانونی به شما اجازه گردن‌شکستن نداده است ولو اینکه شما این‌کار را به‌هردلیلی مناسب پیشبرد اهداف‌تان بدانید، ولو اینکه در جلسه‌های خصوصی‌تان آن را تشویق کنید یا در برابر تشویق‌اش سکوت کنید.

سردار حرف شما مخل امنیت روانی منِ شهروند بود و اگرچه امیدی به پیگیری قضایی آن ندارم اما امیدوارم خودتان درصدد جبران‌اش برآیید.

سردار مفخمى کیست

وبسایت خبری «عصر ایران» نیز در طی یادداشتی به نقد و بررسی سخنان فرمانده انتظامی مازندران در بازدیدی که از سواحل این استان داشته پرداخت و نوشت:

فرمانده انتظامی مازندران در بازدیدی که از سواحل این استان داشته به نیروهای تحت امرش دستور داده است که هر کسی در این استان هنجارشکنی کرد، به حکم قانون گردنش را بشکنید و افزوده است: “مسوولیت اش با من”.

ساعاتی بعد، روابط عمومی نیروی انتظامی مازندران اعلام کرد که مصداق ناهنجاری در کلام سردار، بی حجاب ها نبودند بلکه مفسدان اقتصادی و دزدان و قاچاقچیان مواد مخدر هستند.

ماجرای دستور جنجالی سردار مفخمی فرمانده پلیس مازندران به «شکستن گردن هنجارشکنان» + ویدئو

سردار مفخمی

در این باره نکات زیر قابل تامل است:

۱ – این که روابط عمومی نیروی انتظامی مازندران اعلام کرده منظور سردار از ناهنجاری، مفسدان اقتصادی و سارقان و قاچاقچیان مواد مخدر بوده اند نه بی حجاب ها، نشان می دهد که خودشان هم متوجه ادبیات نامناسب و تحریک آمیز به کار رفته شده اند و خواسته اند فضا را مدیریت کنند؛ باز هم خوب است و البته بجاست درباره مفسدان اقتصادی و سارقان و قاچاقچیان در جایی جز سواحل خزر صحبت کنند تا این گونه باعث سوءتفاهم نشود!

۲ – این که یک فرمانده عالی رتبه که قاعدتا باید حافظ قانون باشد، این گونه در روز روشن به شکستن گردن دستور می دهد، بسیار شگفت انگیز و شرم آور است چرا که در هیچ قانونی، شکستن گردن – حتی گردن سارقان – وجود ندارد و ایشان دستور به امر غیرقانونی داده است. وانگهی، پلیس ، حتی اگر درجه اش سرتیپ و جایگاهش فرماندهی انتظامی استان باشد، حق صدور حکم ندارد و این مهم، صرفا با دادگاه صالح است.

۳ – ایشان گفته که گردن را بشکنید مسوولیت اش با من. اگر همین فردا یک درجه دار، گردن یک دزد را بشکند، آیا آن درجه دار می تواند در دادگاه بگوید که من شکستم ولی مسوولیت اش با فرمانده است؟ معلوم است که خیر؛ به این پدیده در علم حقوق می گویند امر غیرقانونی از آمر قانونی که غیرمطاع است. واقعا چرا یک فرمانده باید این گونه نیروهای تحت امرش را به امر غیرقانونی بخواند؟ آن هم در علن! و خفا را الله اعلم!

۴ – ممکن است بگویند منظور از شکستن گردن، برخورد قاطع بوده است و فقط ادبیاتش قشنگ نبود و استناد کنند که گفته است “به حکم قانون”. اگر منظور برخورد قانونی بوده، چه نیازی است به تاکید بر “مسوولیت اش با من”؟ برخورد قانونی، اساسا بازخواست و مسؤولیتی را متوجه کسی نمی کند که آقای فرمانده این گونه با ایثارگری(!) مسوولیت اش را به گردن گرفته است.

سردار حسن مفخمى شهرستانى کیست؟

سردار مفخمى کیست

سردار حسن مفخمى شهرستانى روز ۱۷ خرداد امسال طى حکمی از سوی سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی کشور، به عنوان فرمانده ی جدید انتظامی استان مازندران منصوب شد.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی کشور، فرمانده انتظامی استان مرکزی، جانشین فرمانده انتظامی مازندران و رئیس بازرسی فرماندهی انتظامی گلستان از سوابق مفخمی شهرستانی است.

منبع:روزیاتو