ماجرای توزیع پرسشنامه سیاسی و اعتقادی بین دانش‌آموزان در آخرین امتحان!
ماجرای توزیع پرسشنامه سیاسی و اعتقادی بین دانش‌آموزان در آخرین امتحان!

وزارت آموزش و پرورش درخصوص توزیع پرسشنامه بین دانش‌آموزان در آخرین امتحان نهایی آنها و طرح سؤالات سیاسی و اجتماعی توضیح داد.

 در آخرین روز امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم، پرسشنامه‌ای که بخشی از آن به مسائل سیاسی و دینی و نظر سنجی از دانش‌آموزان اختصاص داشت، توزیع شد.

این کار با حواشی بسیاری همراه بود و برخی آن را مصداق  نقض حریم خصوصی نوجوانان می‌دانند.

واکنش آموزش و پرورش به توزیع پرسشنامه جنجالی

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش این نظرسنجی را بزرگترین پیمایش دانش‌آموزی کشور دانسته که براساس شاخص‌های مصوب اسناد فرادستی وزارت آموزش و پرورش انجام شد.

 

به گفته مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش، در این مطالعه که از طریق توزیع پرسشنامه بین شرکت‌کنندگان آخرین آزمون نهایی نوبت خرداد ۱۴۰۲ صورت گرفت، سؤالاتی از اهداف اعتقادی، سیاسی و اجتماعی، عوامل زمینه‌ای مؤثر بر یادگیری و میزان کیفیت برگزاری آزمون‌های نهایی طراحی و به همراه نظرسنجی در خصوص سازوکار جدید سنجش و پذیرش دانشجو اجرا شد.

به گزارش زیرنویس،نتایج این ارزیابی پس از ترکیب با داده‌های سایر مؤلفه‌ها همچون مدرسه، معلم و خانواده تحلیل و به برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران آموزشی بازخورد داده خواهد شد.

لازم به ذکر است نتایج این پیمایش در ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان و نتایج آزمون آن‌ها هیچ‌گونه تأثیری ندارد و صرفاً به‌منظور ارزیابی وضعیت نظام آموزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ بنابراین، داده‌های جمع آوری شده با هدف تحلیل جامعه دانش‌آموزی مورد بهره برداری قرار گرفته و نتایج فردی به صورت محرمانه باقی خواهد ماند.

شایان ذکر است این‌گونه مطالعات در آزمون‌های بین‌المللی نیز با اجرای پرسش‌نامه‌های متعددی برای دانش‌آموزان، والدین و معلمان صورت پذیرفته و مبنای تحلیل‌های گسترده‌ای را فراهم می‌آورد

منبع: تسنیم