رشته «راهبری جرثقیل» به هنرستان‌ها اضافه شد
رشته «راهبری جرثقیل» به هنرستان‌ها اضافه شد

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: براساس نیازسنجی صورت‌گرفته و برنامه درسی تصویب شده در کمیته کاردانش شورای عالی آموزش و‌ پرورش، رشته راهبری جرثقیل در شاخه کاردانش راه‌اندازی و اجرا می‌شود.

  احمدرضا دوراندیش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: «راهبری جرثقیل» » از مجموعه مشاغل حوزه حمل و نقل زمینی است که شایستگی‌هایی از قبیل، به‌کارگیری تجهیزات جرثقیل، به‌کارگیری ادوات هیدرولیکی جرثقیل، راه‌اندازی و هدایت جرثقیل و باربرداری بر اساس دیاگرام‌کاری دستگاه، کاتالوگ‌خوانی و نحوه استفاده از کاتالوگ‌های سرویس و نگهداری جرثقیل، سرویس و نگهداری دستگاه، بازرسی قسمت‌های مختلف و اجرای نکات ایمنی و حفاظتی کار با دستگاه جرثقیل را به‌ عهده دارد.

وی افزود: با توجه به توسعه کشور، در ایران بیش از گذشته جرثقیل تلسکوپی و چرخ زنجیری در صنایع، پتروشیمی، فولاد، بنادر، سکو‌ها، انبار و کارگاه‌ها نیاز است. برای راه‌اندازی و راهبری یک جرثقیل نیاز به نیروی کار ماهر در سطوح مختلف صلاحیت حرفه‌ای است.

رشته راهبری جرثقیل در راستای تأمین نیروی متخصص و کارآمد 

به گزارشزیرنویس، معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: طراحی و راه‌اندازی این رشته در شاخه کاردانش در راستای تأمین نیروی متخصص و کارآمد است که برنامه‌ریزی آن در کمیته کاردانش با حضور ذی‌نفعان و مشارکت‌کنندگان این حوزه از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه جرثقیل‌داران، نماینده مجمع خیرین و… به تصویب رسید.

منبع:تسنیم