حل مشکل  مرمت بناهای تاریخی با اعطای وام
حل مشکل  مرمت بناهای تاریخی با اعطای وام

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای مرمت بناهای تاریخی ابلاغ شد.

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی:

به گزارشزیرنویس، به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی‏، فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور در برنامه تلویزیونی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همکاری وزارت راه و شهرسازی، برای اولین بار در کشور، با مصوبه شورای پول و اعتبار، تسهیلات بانکی برای حفظ، مرمت و مقاوم‌سازی بناهای تاریخی تصویب و ابلاغ شد.

وی توضیح داد: برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ماندگار برای حمایت از مردم به عنوان مالکان و بهره‌برداران بناهای تاریخی، تسهیلات تا سقف ۳۶۰ میلیون تومان برای تهران، ۳۲۰ میلیون تومان برای شهرهای بزرگ و ۲۰۰ میلیون تومان برای روستاها در نظر گرفته شده و این دستورالعمل به همه بانک‌های کشور ابلاغ شده است.

داوری افزود: علاوه بر این تسهیلات، پیش‌بینی شده است وام ودیعه مسکن برای دوره مرمت و مقام‌سازی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به این واحدها تعلق گیرد. همچنین به‌زودی با همکاری سایر دستگاه‌ها، دستورالعمل اجرایی تخصیص این وام‌ها که بازپرداخت ۵ ساله دارند، برای بهره‌مندی حداکثری مردم در بافت‌های تاریخی تعیین می‌شود.

مرمت بناهای تاریخی به جای تخریب و نوسازی

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی به دنبال توسعه و ترویج مرمت و احیا در بافت‌های تاریخی کشور به جای تخریب و نوسازی است. نوسازی، مقصد مطلوب ما نیست بلکه آنچه را در بافت‌های تاریخی داریم، به صورت حداکثری حمایت و محافظت می‌کنیم و مرمت و مقاوم‌سازی هم توسط خود مردم انجام می‌گیرد.

وی در پایان گفت: پهنه بافت‌های فرسوده شناسایی‌شده شهری، حدود ۷۲ هزار هکتار است. در این محدوده، ۱۹۱ بافت تاریخی شهری داریم که پهنه‌ای حدود ۳۴ هزار هکتاری را شامل می‌شود.

منبع:مهر