شامپانزه‌ها معمولاً برای گوشت شکار می‌کنند، اما یک رویارویی نادر بین یک شامپانزه و یک عقاب در تانزانیا توانایی آنها را در جمع‌آوری نشان داد. عقابی در دره ایسا در غرب تانزانیا در آستانه خوردن غذای سختی بود که یک شامپانزه نر آلفا وارد صحنه شد و طعمه را ربود.


دعوا بر سر شام!؛ شامپانزه یا عقاب، کدام پیروز می‌شود؟


شامپانزه‌ها معمولاً برای گوشت شکار می‌کنند، اما یک رویارویی نادر بین یک شامپانزه و یک عقاب در تانزانیا توانایی آنها را در جمع‌آوری نشان داد. عقابی در دره ایسا در غرب تانزانیا در آستانه خوردن غذای سختی بود که یک شامپانزه نر آلفا وارد صحنه شد و طعمه را ربود.

عقابی در دره ایسا در غرب تانزانیا در آستانه خوردن غذا بود که یک شامپانزه نر آلفا وارد صحنه شد و طعمه را ربود، برخورد نادری که توسط دانشمندان در یک مطالعه جدید ثبت شده است.

شامپانزه‌ها «Pan troglodytes» بیشتر گیاهخوار هستند، اما رژیم غذایی آنها شامل مقداری گوشت و سایر محصولات حیوانی است. آنها به طور فعال گوشت مورد نیاز خود را شکار می‌کنند و در موارد نادر لاشه‌های مرده را از بین می‌برند. اکنون یک مطالعه جدید توانایی شامپانزه‌ها را برای رویارویی با دیگر شکارچیان و خوردن غذای آنها با رفتاری به نام مهار مقابله‌ای نشان می دهد.

نویسنده اصلی سام بیکر، هماهنگ‌کننده تحقیقات پروژه حفاظت از پستانداران بوگوما در اوگاندا، همراه با کیدوسی راولنت مافوم، دستیار محلی، شامپانزه‌ها را تعقیب می‌کردند، وقتی دیدند که ایمبا، یک شامپانزه نر آلفا، به یک تکه علف بلند برخورد کرد. سپس یک عقاب تاجدار «Stephanoaetus coronatus» بلافاصله پرواز کرد. لحظاتی بعد، ایمبا با یک «Tragelaphus scriptus» بی‌حرکت ظاهر شد که نویسندگان مطالعه تصور می‌کنند عقاب به تازگی آن را گرفته است.

5954706

بیکر در پیامی در شبکه‌های اجتماعی گفت:«مانند بسیاری از تجربیات جدید و نادر، در لحظه سورئال و هیجان‌انگیز بود. این رویارویی‌ها حتی در ادبیات نادر است، بنابراین مشاهده تقریباً کامل رویدادها منحصر به فرد است.»

شامپانزه‌های دیگر سعی کردند لاشه را بدزدند و حدود یک ساعت از ایمبا التماس کردند که آن را به اشتراک بگذارد. او مقداری را به یک شامپانزه ماده داد و بیشتر آن را خودش مصرف کرد. بعد از دور انداختن لاشه، شامپانزه‌های دیگر رفتند و به خود کمک کردند تا بقایای آن را بیابند. در نهایت فقط جمجمه آن باقی مانده بود.

این برخورد تنها دومین نمونه مستند از یک شامپانزه است که غذا را از یک رپتور می دزدد. بیشتر گزارش‌های مربوط به جمع‌آوری رویارویی شامل شامپانزه‌هایی است که طعمه بابون‌ها را می‌گیرند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ منتشر شده در مجله تکامل انسان نشان داد که شامپانزه‌ها از پلنگ‌ها نیز سرقت می‌کنند (Panthera pardus)، حتی اگر پلنگ‌ها به طور طبیعی از شامپانزه‌ها پیشی بگیرند.

بیکر گفت:« از آنجایی که شامپانزه‌ها یکی از نزدیک‌ترین اقوام زنده‌ما هستند، آنها دریچه‌ای به زندگی آخرین جد مشترک ما که حدود ۶ تا ۸ میلیون سال پیش می‌زیسته هستند و تکامل رفتار انسان را به ما می‌دهند.» او گفت که جمع‌آوری اطلاعات از آن‌ها می‌تواند منجر به رفتارهای اجتماعی پیچیده‌تر در انسان‌های اولیه شود «مانند سنگ‌های تکاملی، غیرفعال به جمع‌آوری رویارویی، به شکار مشارکتی».

منبع: خبر آنلاین


+