اجرای دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران با محوریت خانواده
اجرای دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران با محوریت خانواده

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از آغاز اجرای دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران با محوریت خانواده خبر داد.

 مریم اردبیلی با اشاره به اجرای دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی در شهر تهران با محوریت خانواده گفت: یکی از رویکردهای جدی مدیریت شهری تهران خانواده است یعنی شهری مناسب و زیست پذیر برای خانواده ها باشد.

وی افزود: گاهی اوقات خانواده‌ها از چالش‌هایی که در شهر هست گلایه‌مند هستند. مشارکت آنها در اداره شهر در واقع یک سطح از کیفیت زندگی در شهرها است که در دنیا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم در شهر تهران چتری بگسترانیم که همه افراد در آن قرار گیرند، طرح شهر خانواده بهترین روش است. در واقع در شهر خانواده؛ مدیریت شهری امکان‌هایی را در شهر ایجاد می‌کند تا به همراه شهروندان شهر را اداره کند.

اردبیلی گفت: رویداد ایده‌پردازی مردمی شهرداری در سال ۱۴۰۲ برای تمامی افراد خانواده در حوزه مدیریت شهری طراحی شده است. البته باور نداریم که در گام اول تمام خانواده‌ها می‌توانند در اداره شهر ایده پرداز باشند اما اعتقاد داریم بخش قابل توجهی از خانواده‌ها ایده پردازی برای داشتن شهری ایمن و زیست پذیر دارند.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با بیان اینکه ایده‌ها ممکن است ایده‌ای کلان و یا حتی کوچک برای یک محله باشد، افزود: ما دست یاری را یه سمت ۲.۵ میلیون خانواده شهر تهران دراز می‌کنیم. خوشبختانه اکنون شبکه خوبی از داوران برای بررسی ایده‌های شهروندان در شهرداری تهران به وجود آمده است.

به گزارشزیرنویس،محمدمهدی الفت‌پور؛ رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران نیز در این نشست گفت: قرار است خانواده‌ها به کمک مدیریت شهری بیایند تا رویداد اداره شهر را به بهترین شکل داشته باشیم.

وی گفت: ما رویداد ۱۴۰۴ را طراحی کردیم تا حکمروایی و اداره شهر را به کمک مردم نخبگان و خبرگان انجام دهیم.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران ادامه داد: در پایان دوره مدیریت شهری به دنبال این هستیم مردم و نخبگان چه نگاهی به اداره شهر تهران دارند تا این رویداد را عملیاتی کنیم. سال گذشته این رویداد در ۵ محور برگزار شد و ۲۰۰۰ ایده به دبیرخانه رسید که ۱۶۰۰ ایده قابل بررسی بودند. از این تعداد ۱۵۰ ایده به بخش داوری رسید و مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله نهایی نیز ۱۵ ایده به صورت ویژه توسط ۶ معاون شهردار بررسی و در نهایت ۳ ایده برتر انتخاب شد و به مرحله اجرایی رسید.

الفت‌پور با اشاره به ۳ ایده برتر و اجرایی شده ۱۴۰۱ تاکید کرد: یک ایده اسکوتر برقی در شهر بود. ایده دیگر استفاده از مواد پلاسمایی برای پاک کردن شیرابه سطل زباله‌ها و ایده سوم نیز در رابطه با مبلمان شهری بود که کاربری‌های متفاوتی دارد و در حدفاصل خیابان امام حسین تا انقلاب در حال اجرا است. امسال نیز در رویداد ایده‌های مردمی شهر مساله خانواده را به عنوان یکی از رویدادهای ۱۴۰۲ پیگیری می‌کنیم.

وی گفت: به دنبال این هستیم مردم به مسائل پیرامونی خود دقت کنند و ایده دهند چرا که ایده برگرفته از یک نیاز است و مشکلات را درک کرده‌اند.

به گفته رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران؛ سال گذشته با توجه به وسعت رویداد بحث آموزش را نتوانستیم اجرا کنیم، اما امسال فارغ از اینکه ایده اجرایی می‌شود آموزش اجرایی و محتوایی می‌دهیم. بعد از دوره آموزشی ایده‌ها باز طراحی هم می‌شود.

الفت‌پور گفت: رویداد «تهران، شهر خانواده» بستری برای مشارکت عمومی جهت طراحی راه‌حل مناسب برای مسائل مرتبط با خانواده در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و … است.

وی هدف از برگزاری دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران ۱۴۰۴ را آگاهی‌بخشی و شناخت عمومی نسبت به مفهوم «شهر خانواده»، گردآوری ایده‌های نو و خلاق در راستای محورهای شهر خانواده و مدیریت شهری، سیاست اجرایی شهر خانواده در مدیریت شهری، پروژه‌های اجرایی تحقق شهر خانواده در سه سطح دوستدار خانواده، پیوست خانواده و خانواده محور عنوان کرد.

۶ محور دومین رویداد ایده‌پردازی مردمی تهران ۱۴۰۴

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در تشریح محورهای این رویداد تصریح کرد: حمل و نقل و ترافیک در شهر خانواده، خدمات شهری در شهر خانواده، معماری و شهرسازی در شهر خانواده، زیباسازی شهری در شهر خانواده، فرهنگ و جامعه در شهر خانواده و اقتصاد شهری در شهر خانواده ۶ محور دومین رویداد ایده‌پردازی تهران ۱۴۰۴ است.

الفت‌پور عنوان کرد: تمامی شهروندان ساکن تهران و کلانشهرها و کارکنان شهرداری تهران می‌توانند به صورت فردی و گروهی در این رویداد مشارکت داشته باشند. همچنین برای گروه‌هایی که متشکل از اعضای خانواده هستند در فرآیند ارزیابی داوری امتیاز ویژه در نظر گرفته می‌شود و در اولویت آموزش، منتورینگ و ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند تا ۳۰ تیر ۱۴۰۲ از طریق سایت رویداد به آدرس https://1404.tehran.ir ثبت نام و ایده‌های خود را ارئه دهند. در این رویداد برای نفر اول ۵۰۰ میلیون ریال، نفر دوم ۳۰۰ میلیون ریال و نفر سوم ۲۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی در نظر گرفته شده است.

منبع:تسنیم