روی خیلی از اجناس به ویژه ابزارآلات، لوازم برقی، خانگی و غیره، نام کشوری درج شده به نام prc و به دلیل اینکه made in prc در حقیقت نام یک کشور نیست! برای خیلی‌ها سوال پیش می‌آید پس prc کجاست و کدام کشور است؟ در واقع p.r.c یک نام مستعار برای کشور چین است و این نام مستعار در هیچ جای دنیا […]

روی خیلی از اجناس به ویژه ابزارآلات، لوازم برقی، خانگی و غیره، نام کشوری درج شده به نام prc و به دلیل اینکه made in prc در حقیقت نام یک کشور نیست! برای خیلی‌ها سوال پیش می‌آید پس prc کجاست و کدام کشور است؟

در واقع p.r.c یک نام مستعار برای کشور چین است و این نام مستعار در هیچ جای دنیا رسمیتی ندارد، چراکه چین را به اسم جمهوری خلق چین یا Republic of China می‌شناسند و از قدیم‌الایام هم روی کالاهای چینی made in china درج می‌شده است.

حالا چرا چین چنین کاری کرده است؟ در ادامه با زیرنویس همراه باشید تا بیشتر در این باره توضیح دهیم.

چرا prc روی اجناس چینی درج می‌شود؟

این در واقع یک نوع استراتژی است که در اینترنت هم اطلاعات زیادی درباره آن منتشر شده ولی بهترین منبع برای مطالعه در این باره سایت abzarino.com است که یک مقاله جامع و کامل در این باره منتشر کرده است، که توصیه می‌کنیم حتما آنرا بخوانید. با این حال ما هم در این مطلب به تعدادی از دلایل اشاره خواهیم کرد:

۱- دلیل اول جایگزینی made in prc با china

همواه ذهنیتی درباره اجناس چینی وجود دارد که کیفیت آن‌ها پایین است، البته این ذهنیت در کشورهایی رواج دارد که کالاهای بی‌کیفیت چینی بیشتر به آنجا صادر می‌شود.

شما در آمریکا خیلی خیلی کمتر می‌بینید که کسی بگوید جنس چینی بد است، چون مقررات وارداتی آمریکا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد که کالای بی‌کیفیت وارد کشورش شود، برخلاف ایران که به درد نخورترین اجناس چینی به آن وارد می‌شود.

اگرچه قدرت خرید مردم دیگر به همین چینی‌های به درد نخور هم نمی‌رسد! ولی این ذهنیت همچنان وجود دارد. جالب است که صفحاتی در اینستاگرام وجود دارد که محصولات ۳۰ – ۴۰ سال پیش تولید آلمان، ایتالیا یا ژاپن را به فروش می‌گذارد [مثل انواع دریل، اره و غیره] و مردم علاقه بسیاری برای خرید این اجناسی دارند که ۳ یا ۴ دهه از عمر آن‌ها گذشته است.

اصلا اسم چاینا (CHINA) که به چشم مشتری می‌خورد خود به خود کیفیت نازل در ذهن نقش می‌بندد.

جالب اینکه وقتی به بازار اجناس مختلف مراجعه می‌کنید، وقتی مشتری از فروشنده می‌پرسد، کجاییه؟ فروشنده با یک لحن کِش‌داری می‌گوید: “چینه دیگه!”

به همین دلیل روی کالاهای چینی p.r.c می‌زنند که چشم شما گول بخورد و خوشحال و خندان باشید که کالایی به غیر چینی گیرتان آمده است. ولی اگر از فروشنده بپرسید made in p.r.c ساخت کجاست جواب همان چین است.

made in prc روی کالاهای چینی

۲- دلیل دوم درج p.r.c روی اجناس چینی

دلیل دوم و شاید دلیل اصلی این است که هندی‌ها، دل خوشی از چینی‌ها ندارند و بالعکس، دلایل آن هم زیاد است ولی مهم‌ترین دلیل، اختلافات سیاسی و مرزی است که این دو کشور سال‌ها با یکدیگر دارند.

به عنوان مثال در سال ۲۰۲۰ یک درگیری در منطقه‌ای به نام لداخ بین این دو کشور رخ داد که ۲۰ سرباز هندی در جریان آن کشته شدند.

اما ریشه این منازعات قدیمی‌تر است و حداقل به دهه ۶۰ میلادی باز می‌گردد که همزمان با بحران موشکی کوبا، جنگی بین دو کشور رخ داد که همچنان هم ادامه دار است.

به دلیل همین اختلافات، هندی‌ها کالاهای چینی را بایکوت کرده‌اند، هرچند این موضوع عمومیت ندارد، باز هم بخشی از جامعه هندی دوست ندارند جنس چینی بخرند، گرچه بخش زیادی از هند را هم کالاهای چینی پر کرده است.

ما نمی‌دانیم که این استراتژی خود چینی‌ها است که برای از دست ندادن بازار بزرگ هند به جای نام چین لیبل یا برچسب PRC را درج می‌کنند یا این اقدام سفارش تجار هندی است! ولی هرچه هست، یکی از دلایل این تغییر نام، اختلافات بین دو کشور و ماجرای بایکوت است.

جالب است که در همان سایت ابزارینو که لینک آنرا در بالا قرار دادیم به نقل از یک فروشنده هندی نوشته است:

 

اگر مشتریانش از من بپرسند PRC یعنی چه، به آن‌ها می گویم؛ اما چندین نفر دیگر را می‌شناسم که از ناآگاهی مشتری سوء استفاده می‌کنند و به مشتریان می‌گویند که PRC کشور کوچکی در اروپا است!

 

prc کدام کشور است

prc کجاست و مخف چه کلماتی است؟

حالا که با کلیت ماجرا آشنا شدید، بد نیست بدانید که prc مخفف چیست؟ این عبارت مخفف کلمات زیر است:

    • P = People به معنی مردم

 

    • R = Republic به معنی جمهوری

 

    • C = China به معنی چین

 

این کلمات به این صورت نوشته می‌شود: PEOPLE REPUBLIC OF CHINA که اگر بخواهیم معنی کنیم می‌شود، مردم جمهوری چین! پس اگر made in prc روی کالایی دیدید یعنی ساخت “مردم جمهوری چین” است که همان ساخت چین است و مطمئن باشید p.r.c در هیچ نقطه‌ای از اروپا، آفریقا یا آمریکا نیست بلکه کشوری در شرق آسیا است به نام چین!

جمع بندی و نتیجه گیری

در آخر باید بدانید که خیلی‌ها عنوان می‌کنند که این سیاست چین نبوده است که چنین استراژی‌ای در پیش بگیرد، چون بازاری که در اختیار چین است بسیار بزرگ است و نیازی به این قبیل کارها ندارد، برای همین تقصیر را به گردن سفارش دهندگان می‌اندازند.

از طرف دیگر، نمی‌توان باور کرد در کشوری مثل چین که همه چیز توسط دولت که یک دولت کمونیستی است، کنترل می‌شود و حتی مردم اجازه ندارند از موتور جستجویی مثل گوگل استفاده کنند، چنین اسمی بیرون بیاید بدون اینکه دولت دخالتی در آن داشته باشد.

اینکه علت اصلی درج made in prc چیست را گرچه دقیق نمی‌دانیم ولی هرچه هست، برخی از کالاهای چینی با این عنوان در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد.

جالب اینکه اتفاقا روی خیلی از کالاهای با کیفیت نیز همین عنوان درج می‌شود، مثلا محصولات هیتاچی یا ماکیتا هم عنوان prc دارند. امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده کرده باشید.

منبع (اینجا کلیک کنید)

منبع خبر: رکنـا