ماجرای مخالفت سازمان محیط‌زیست با واردات اتوبوس دست دوم چیست؟
ماجرای مخالفت سازمان محیط‌زیست با واردات اتوبوس دست دوم چیست؟

  رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با واردات اتوبوس دست دوم مخالف نیستیم اما مخالفت ما با وارد کردن اتوبوس‌های با استاندارد یورو ۴ با ۱۵ سال سن است.

در واکنش به صحبتهای رئیس شورای شهر تهران؛

داریوش گل علیزاده روز سه شنبه   درباره ماجرای واردات اتوبوس دست دوم و مخالفت این سازمان، اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر اعلام کردند که قرار است یکهزار دستگاه اتوبوس دست دوم را وارد کشور و در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به کار گیرند، سازمان محیط زیست با اصل کار مخالف نیست اما حرف ما این است که خودروهایی که وارد می شوند نباید از رده خارج باشند.

وی افزود: بر اساس این تصمیم، قرار است از یکهزار دستگاه اتوبوس ۶۵۰ دستگاه با استاندارد یورو ۵ و عمر سه سال و ۳۵۰ دستگاه باقیمانده هم با استاندارد یورو۴ و عمر بالای ۱۵ سال باشند، سازمان محیط زیست با بخش اول آن یعنی اتوبوس های یورو۴ مشکلی ندارد اما روی بخش دوم یعنی اتوبوس های یورو۳ با سن ۱۵ سال مخالفت داریم.

وی ادامه داد: قرار است شهرداری و شورای شهر این اتوبوس ها را وارد و بدنه آنها را نوسازی کنند؛ در حالی که مشکل آلودگی هوا در تهران به بدنه اتوبوس ها مربوط نمی شود بلکه در کارکرد موتور آنهاست بنابراین نوسازی آنها دردی از آلودگی هوا در تهران دوا نمی کند، همچنین می خواهند فیلتر جاذب دوده روی موتور این اتوبوس ها نصب کنند که اگر در روند کار از روی خودرو برداشته شود هم مشکلی در کارکرد خودرو ایجاد نمی کند چون سیستم اخطار نمی دهد.

گل علیزاده گفت: در حالی که تولید خودروهای با استاندارد یورو ۴ از سال ۲۰۰۸ در اروپا متوقف شده است اما حالا می خواهند خودروهایی با استاندارد یورو ۴ و سن بالای ۱۵ سال وارد کنند در حالی که فیلتر جاذب دوده هم به صورت کارخانه ای روی آنها نصب نشده است.

وی اظهار داشت: ضمن اینکه اتوبوس یک وسیله حمل و نقل پرپیماش است، بنابراین اتوبوسی که ۱۵ سال کار کرده مشخص است که فرسوده شده حالا ما از آنها استفاده کنیم؟ از این رو با آن ۳۵۰ خودرویی که یورو ۳ هستند، مخالفیم، متاسفانه شاید هم بخشی وارد شده باشد بدون اینکه مجوز محیط زیست را بگیرند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تیرماه سال گذشته با وزارت کشور، شورای شهر و شهرداری تهران مکاتبه و تاکید کردیم خودروهای وارداتی باید حداقل یورو ۵ باشند حتی اگر ۵ سال ساخت هم نباشند باز مشکلی نداریم اما باید یورو ۵ باشند و اگر قرار است فیلتر جاذب دوده داشته باشند باید کارخانه ای باشد و روی سیستم نصب شده باشد نه اینکه به صورت دستی روی آنها نصب شود و در صورت برداشتن هم هیچ اختلالی در روند کارکرد خودرو ایجاد نشود، سال های گذشته بر روی ۵۰ اتوبوس در تهران فیلتر دوده نصب کردند اما الان کجا هستند؟ همه از روی خودروها برداشته شدند.

وی تاکید کرد: مشکل آلودگی هوا در تهران بر روی کارکرد موتور خودرو است نه بدنه؛ حالا شهرداری می خواهد این خودروهای از رده خارج را وارد و بیش از ۸ میلیارد تومان هم برای نصب فیلتر جاذب دوده هزینه کند در حالی که مشکلی از آلودگی هوای تهران حل نمی شود.

گل علیزاده اظهار کرد: گفته می شود که ۱۲ اتوبوس یورو ۴ با سن بالا وارد کردند و در حال بازسازی هستند، اما هیچ مجوزی از سازمان حفاظت محیط زیست نگرفته اند این در حالیست که گمرک هیچ خودرویی را ترخیص نمی کند مگر اینکه مجوز سازمان محیط زیست و استاندارد را داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه با این حساب چگونه این تعداد را وارد کردند، اظهارداشت: شاید به عنوان خودروهای اسقاطی توانستند وارد کنند، الان کجای دنیا اتوبوس با سن ۱۵ سال کار می کند؟ ما در ایران سن فرسودگی اتوبوس ها را ۱۰ سال اعلام کردیم چون جزو خودروهای پرپیمایش هستند و زود فرسوده می شوند.

سازمان حفاظت محیط زیست, واردات اتوبوس دست دوم - ماجرای مخالفت سازمان محیط‌زیست با واردات اتوبوس دست دوم چیست؟

وضعیت آلودگی هوای تهران را بدتر نکنید

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بند ص تبصره ۷ قانون بودجه اجازه داده تا اتوبوس، مینی بوس، کامیون و ون با سن ۵ سال وارد شود و گفته شده که حداقل باید یورو ۵ باشد، حالا چه اتفاقی افتاده که شهرداری می خواهد برای تهران با این حجم آلودگی اتوبوس یورو ۴ آن هم با سن ۱۵ سال وارد کند. این در حالیست که تا قبل از سال ۱۳۸۴ حتی خرید اتوبوس دیزلی نو هم ممنوع بود.

وی تاکید کرد: سوخت های فسیلی انتشار آلایندگی دارند حتی اگر استانداردها هم رعایت شود، تهران انباشت آلایندگی دارد و دیگر توان آلودگی بیشتر را ندارد و حالا به جای اینکه بیاییم به سمت ناوگان حمل و نقل عمومی پاک برویم برخلاف آن عمل می کنیم، این مغایر سیاست های قانون هوای پاک است، در تهران آلودگی هوا بالاست و حتی اگر اتوبوس نو هم وارد کنیم نباید دیزل باشد، باید به سمت اتوبوس های برقی برویم.

گل علیزاده گفت: البته هنوز از مجلس مصوبه ای ندارند و در تلاش هستند تا مصوبه مربوطه را هم از دولت بگیرند، اگر مصوبه هیات وزیران را بگیرند ما نمی توانیم مانع شویم، اما حرف خودمان را می زنیم و به وظیفه خود عمل می کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط آلودگی هوا در تهران، شورای شهر نباید اجازه چنین کاری را بدهد، تصریح کرد: می گویند که نیاز اتوبوس در تهران حدود ۹ هزار دستگاه است، اکنون حدود هزار و ۹۰۰ دستگاه فعال است؛ یعنی حدود ۷ هزار دستگاه کمبود دارند اما این دلیل نمی شود که اتوبوس های فرسوده و از رده خارج وارد کنیم، الان که قرار است ۶۵۰ هزار دستگاه اتوبوس یورو ۵ وارد شود می توانند بقیه را هم با همین استاندارد وارد کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: البته متوجه شرایط اقتصادی کشور هستیم اما قطعا عوارض و خساراتی که این اتوبوس ها بر سلامت مردم وارد می کنند بسیار بیشتر از هزینه اولیه تامین آنها خواهد بود. بنابراین قرار نیست شرایط را بدتر کنیم.

وی تاکید کرد: به طوری کلی تهران نباید به سمت خودرو محوری برود شرایط تهران ویژه است، باید به سمت حمل و نقل عمومی پاک مانند مترو برویم و تعداد واگن ها را افزایش دهیم.

به گزارشزیرنویس،مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران امروز سه‌شنبه در حاشیه یکصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورا و در جمع خبرنگاران درباره واردات اتوبوس کم کارکرد به پایتخت، اظهار داشت: در وهله نخست تلاش ما این بود که از اتوبوس‌های تولید داخلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به وعده‌های مطرح شده از سوی خودروسازان و قراردادهای منعقد شده با آنها، افزود: انتظار داشتیم تا پایان سال چهار هزار دستگاه اتوبوس از سوی تولیدکنندگان داخلی تحویل داده شود اما فقط ۷۴۰ دستگاه تامین می‌شود و به همین دلیل با وجود اکراه و با فقدان اعتماد به استفاده از اتوبوس‌های کم کارکرد از دولت و مجلس مصوبه دریافت کردیم و دیگر مخالفت سازمان محیط زیست معنایی ندارد.

منبع:ایرنا