پوشه الکترونیک رشد تربیتی برای دانش‌آموزان از بدو تولد تا پایان مقطع متوسطه
پوشه الکترونیک رشد تربیتی برای دانش‌آموزان از بدو تولد تا پایان مقطع متوسطه

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، دانش‌آموزان باید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه پوشه الکترونیک رشد تربیتی داشته باشند تا ویژگی‌ها، استعدادها و مشکلاتشان را بشناسیم و آن‌ها متناسب با این موارد، هدایت تحصیلی و هدایت در مسیر زندگی دریافت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، دانش‌آموزان باید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه پوشه الکترونیک رشد تربیتی داشته باشند تا ویژگی‌ها، استعدادها و مشکلاتشان را بشناسیم و آن‌ها متناسب با این موارد، هدایت تحصیلی و هدایت در مسیر زندگی دریافت کنند.

 حمید طریفی حسینی در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی استان اصفهان اظهار کرد: میزان توجه به دانش‌آموزان استثنایی نشان‌دهنده میزان عدالت آموزشی آموزش و پرورش و توجه به آینده‌سازان کشور است، لذا باید نگرشی مثبت در خصوص توجه و به ظهور و بروز استعدادهای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد کنیم.

به گزارشزیرنویس،رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با بیان اینکه از توسعه کمی آموزش و پرورش عبور کرده‌ایم، افزود: توجه به دانش‌آموزان استثنایی نماد عدالت آموزشی است و سطح اول عدالت آموزشی به‌رسمیت ‌شناختن حق تربیت این کودکان است. سطح دسترسی آموزشی مناسب باید برای تمام دانش‌آموزان ایجاد شود و توجه به ساحت‌های مختلف تعلیم و تربیت است که کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش صورت می‌دهد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به‌نوعی وظیفه تضمین کیفیت آموزشی را هم انجام می‌دهد، تصریح کرد: ۳۰ درصد از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی گروه هدف مستقیم آموزش و پرورش استثنایی هستند چراکه آموزش و پرورش استثنایی مکان محور نیست که به وجود مدرسه‌ای خاص مبتنی باشد، بلکه خدمت محور است که در سطوح و مدارس مختلف ارائه می‌شود.

طریفی حسینی با بیان این که ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز بدو ورود به دبستان را سنجش کردیم، گفت: آموزش و پرورش استثنایی مسائل بسیاری از حوزه‌های وزارت آموزش و پرورش نظیر آموزش متوسطه و پرورشی و چالش‌های بزرگ سایر وزارت‌خانه‌ها نظیر وزارت نیرو و حتی شهرداری‌ها را با ایجاد نظام تشخیص، توان‌بخشی و مداخله بهنگام برطرف کرده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با بیان این که زمان‌سنجش را به پیش‌دبستانی تغییر دادیم تا بتوانیم مداخله بهنگام انجام دهیم؛ اضافه کرد: توانمندسازی نیروی انسانی آموزش و پرورش استثنایی را در دستور کار قرار دادیم و مراکز مشاوره و اختلالات یادگیری را برای نوآموزان فعال کردیم تا برای کودکان پیش از دبستان پیشگیری و مداخله بهنگام انجام شود.

طریفی حسینی با تشریح سند انتظارات ریاست‌جمهوری از آموزش و پرورش بیان داشت: بنا به دستور رئیس‌جمهور، دانش‌آموزان باید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه پوشه الکترونیک رشد تربیتی داشته باشند تا ویژگی‌ها، استعدادها و مشکلاتشان را بشناسیم و آن‌ها متناسب با این موارد، هدایت تحصیلی و هدایت در مسیر زندگی دریافت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی افزود: شرایط ارائه خدمت به دانش‌آموزان متوسطه نیز در مراکز اختلالات یادگیری فراهم شده است ولی اولویت با دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و ابتدایی است.

وی با بیان این‌که اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین داده‌های کشور نظیر سنجش و… در آموزش و پرورش استثنائی تولید می‌شود، تصریح کرد: محیط و فضای تشخیص‌گذاری باید مناسب و استاندارد باشد و استاندارد نبودن این فضاها، می‌تواند موجب تغییر سرنوشت یک کودک شود و به همین جهت، فرایند نوبت‌دهی را الکترونیکی کردیم که موجب بهره‌وری بیشتر و کاهش تردد درون‌شهری شده است.

طریفی حسینی اضافه کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار جهت خرید لپ‌تاپ برای مراکز اختلال یادگیری سراسر کشور تأمین شد؛ همچنین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز به هریک از این مراکز تعلق گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی با یادآوری لزوم نگاه سیستمی در آموزش و پرورش عنوان کرد: با همین نگاه، در طول سال گذشته ۱۳۰ مرکز جدید با استانداردهای ویژه در کشور راه‌اندازی کردیم و با تغییر سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین، به تأمین منابع و ایجاد زیرساخت‌های جدید پرداختیم.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی اصلاح و بازنگری در برنامه درسی و حذف رشته‌های ناکارآمد را هدف جدید سازمان آموزش و پرورش استثنائی برای سال تحصیلی جدید دانست و خاطرنشان کرد: امسال برنامه‌ای جدی در حوزه آموزش خواهیم داشت که موجب یک تحول اساسی در این زمینه می‌شود.

منبع:ایسنا