تاثیر یادگیری مهارتهای زندگی در افزایش «سلامت روان»
تاثیر یادگیری مهارتهای زندگی در افزایش «سلامت روان»

معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: سال گذشته بالغ بر ۶۶ هزار نفر، مهارتهای زندگی ارتباطی (شامل مهارتهای گفت و گو، گوش دادن و …)، جرات‌مندی و مدیریت خشم را در قالب ۶۲۰۰ جلسه آموزشی توسط ۶۷۰ آموزشگر و از طریق بیش از ۱۰۰ مرکز تحت نظارت ادارات بهزیستی استانهای سراسر کشور فرا گرفتند.

  معصومه توکلی با بیان اینکه یکی از باسابقه‌ترین برنامه‌های پیشگیرانه کشور، برنامه مهارت‌های زندگی است گفت: مهارت‌های زندگی، مجموعه آموزش‌های روانشناختی است که موجب تقویت فرآیندهای کلان پیشگیری از آسیب‌های روانی- اجتماعی شده و ارتقای توانایی‌های فردی را به دنبال دارد.

تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر امیدواری، سلامت اجتماعی

 

مهارتهای زندگی این قابلیت را دارد که فرد را در برابر آسیبهای روانشناختی نظیر افسردگی، اضطراب، خودکشی و آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، اعتیاد و خشونت تقویت کند.

وی با اشاره به اینکه مهارت‌های زندگی راهبردی‌ترین برنامه برای ارتقای «سواد سلامت روان» جامعه محسوب می شود افزود: منظور از سواد سلامت روان، آگاهی فرد از انواع اختلالات روانشناختی رایج اعم از علائم آنها، روش‌های درمانی مبتنی برشواهد و پیشگیری از آنها است.

به گزارشزیرنویس، معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه این برنامه از سال ۱۳۷۴ در سازمان بهزیستی راه اندازی شد و در سال ۱۳۹۵ مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: به لحاظ محتوایی این برنامه در حال حاضر از الگوی «بومی سازی» تبعیت می کند و در آموزش‌هایی که به گروه‌های هدف ارائه می شود، به اقتضائات استانی اعم از مختصات جغرافیایی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آموزش گیرندگان توجه می شود و آموزش‌ها بر اساس اولویت آسیبهای اجتماعی شایع هر استان طراحی و ارائه می‌شود.

توکلی در خصوص جامعه هدف این برنامه گفت: عموم مردم و افراد از هفت تا چهل سالگی در قالب گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال و زوجین می‌توانند با شرکت در دوره‌های کارگاهی مهارت‌های زندگی در مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان بهزیستی، ایمنی روانشناختی خود را تقویت کنند. بدیهی است جامعه هدف سازمان بهزیستی هم به عنوان یکی از گروه‌های خاص نیازمند بهره‌مندی از این خدمات، در اولویت بهره‌مندی از آموزشها هستند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور، وی ضمن اشاره به این موضوع که در حال حاضر بستر اصلی ارائه برنامه مهارتهای زندگی به عموم مردم، مراکز مشاوره تحت نظارت سازمان است، افزود: مراکز مشاوره‌ای که دارای امکانات لازم برای اجرای دوره‌های کارگاهی هستند می‌توانند در قالب «باشگاه‌های مهارتهای زندگی»، به ترویج مهارتهای زندگی مبتنی بر تألیفات بومی بپردازند.

علاوه براین، ادارات بهزیستی سراسر کشور که موفق به تألیف محتواهای بومی شده‌اند، می توانند با استفاده از ظرفیتهای این مراکز، آنها را به مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار، سربازخانه‌ها و دیگر بسترهای اجرایی متصل کنند.

منبع:ایسنا