۹۵ درصد داوطلبان دکتری مهارتی در زبان ندارند
۹۵ درصد داوطلبان دکتری مهارتی در زبان ندارند

حمدرحیم رسولی‌آزاد با بیان چند توصیه برای داوطلبان مقطع دکتری گفت: «برای موفقیت در مرحله مصاحبه مقطع دکتری ملاک‌های بسیاری دخیل هستند، اگر بخواهیم سطح علمی دانشجویان را بسنجیم باید بگویم که سطح علمی دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است.

معمولا کنکور دکتری اسفندماه برگزار می‌شود و دانشجویان پس از کسب امتیاز لازم، اقدام به انتخاب رشته مورد نظر خود می‌کنند البته این اول ماجراست و داوطلبان برای تحصیل در مقطع دکتری باید آزمون شفاهی یا اصطلاحا مصاحبه دکتری را هم از سر بگذرانند. در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی نیز وظیفه برگزاری جلسه مصاحبه از دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه را برعهده دارد. از سال ۱۳۹۸ مصاحبه دکتری در دانشگاه آزاد به‌صورت متمرکز فقط در تهران انجام می‌شود، این مصاحبه امسال در دو واحد علوم‌وتحقیقات و تهران مرکزی برگزار شد و داوطلبان مقطع دکتری در تمام شهرهای کشور باید با توجه به حوزه مصاحبه خود در کارت ورود به جلسه به یکی از این دو واحد به‌صورت حضوری مراجعه کنند. امسال دانشگاه آزاد از ۱۸ تیرماه میزبان داوطلبان مقطع دکتری در ۸۱ رشته تحصیلی است، که حدنصاب علمی لازم را به‌منظور مصاحبه دکتری کسب کرده‌اند، این ماراتن علمی تا ۲۸ تیرماه ادامه دارد.

مصاحبه با ۱۶ هزار دانشجو در واحد تهران‌مرکزی


برای کسب اطلاع و گفت‌وگو با داوطلبان دکتری راهی واحد تهران‌مرکزی می‌شوم. جمعیت کثیری از دانشجویان از سراسر کشور اطراف در ساختمانی که برای مصاحبه در نظر گرفته شده است دیده می‌شود. آمار معاون حوزه مصاحبه واحد تهران مرکزی نشان می‌دهد مصاحبه ۱۶ هزار و ۵۹۶ داوطلب در این واحد دانشگاهی انجام می‌شود. تا روز ۲۵ تیرماه هم مصاحبه ۱۲ هزار و ۷۸۴ نفر به اتمام رسیده و به‌طور کلی در سه روز باقی‌مانده جلسه مصاحبه ۳ هزار و ۸۱۲ داوطلب دیگر برگزار می‌شود.

۹۵ درصد داوطلبان دکتری مهارتی در زبان ندارند

محمدرحیم رسولی‌آزاد با بیان چند توصیه برای داوطلبان مقطع دکتری گفت: «برای موفقیت در مرحله مصاحبه مقطع دکتری ملاک‌های بسیاری دخیل هستند، اگر بخواهیم سطح علمی دانشجویان را بسنجیم باید بگویم که سطح علمی دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته رو به کاهش است، بسیاری از دانشجویانی که برای مصاحبه دکتری مراجعه می‌کنند در زبان انگلیسی ضعیف هستند و نمی‌توانند برای پنج دقیقه به زبان انگلیسی خودشان را معرفی کنند. این مساله برای داورانی که سال‌ها در دانشگاه‌های مختلف مشغول به تدریس هستند دردآور است، ۹۵ درصد دانشجویان دکتری کشور ما در آینده زبان انگلیسی ضعیفی دارند و این خبر بدی برای جامعه علمی ایران است. 

منبع:روزنامه فرهیختگان