ماجرای دادگاه آمنه سادات ذبیح پور و سپیده قلیان چه بود؟
ماجرای دادگاه آمنه سادات ذبیح پور و سپیده قلیان چه بود؟

صبح امروز قرار بود دادگاه شکایت آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیما از سپیده قلیان برگزار شود اما قلیان ضوابط لازم برای حضور در دادگاه علنی را رعایت نکرد و از این رو این دادگاه با تصمیم قاضی برگزار نشد.

صبح امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه دادگاه شکایت آمنه سادات ذبیح پور خبرنگار صدا و سیما از سپیده قلیان در شعبه ۱۲۰۷ مجتمع قضائی شهید کچویی برگزار و در بستر فضای مجازی به صورت برخط پخش شود. با وجود فراهم شدن بستر‌های لازم برای برگزاری دادگاه به صورت علنی و برخط و حضور رئیس دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی، سپیده قلیان ضوابط لازم برای حضور در دادگاه علنی را رعایت نکرد و از این رو این دادگاه با تصمیم قاضی برگزار نشد.

ارتباط عدم رعایت حجاب شرعی سپیده قلیان و حضور در دادگاه

در همین رابطه برخی از رسانه های اعلام کردند که مسئولین این دادگاه که با شکایت آمنه سادات ذبیح پور از سپیده قلیان به اتهام نشر اکاذیب قرار بود امروز علنی برگزار و آنلاین پخش شود، در این باره اعلام کردند: علیرغم حضور ریاست دادگاه و نماینده دادستان و نماینده شاکی وانتظار کافی و طولانی مدت توسط دادگاه و نظر به اینکه متهمه سپیده قلیان با عنایت به توصیه های فراوان حاضر به رعایت حجاب و شئونات اسلامی نشد؛ لذا جهت تشکیل جلسه به دادگاه اعزام نشد.

با عدم حضور سیپده قلیان نتیجه این دادگاه چه خواهد شد؟ 

بنابر اعلام یک کارشناس حقوقی ، عدم حضور متهم مانع برگزاری دادگاه نیست و قاضی می تواند رای صادر کند. متهم با خواست و اراده خود از حقی که برای دفاع از خود داشته، عدول کرده است و طبق قاعده اقدام، خودش علیه خودش اقدام کرده است و نیازی به تجدید جلسه دادگاه نیست  و قاضی می تواند بر اساس همین جلسه ای که برگزار نشده است رای صادر کند.

اگر متهم  وکیل داشته باشد، وکیل او می تواند لایحه ارائه کند و از حق موکل خود دفاع کند.

در همین رابطه آمنه سادات ذبیح پور  اظهار کرد: دادگاهی که صبح امروز به صورت علنی برگزار شد، برای متهم و شاکی فضایی را ایجاد کرده تاحرف های خود را مطرح کنند و اگر سپیده قلیان اسنادی داشت و به حق حرف زده بود، این فضای مناسبی برای بیان نظرات و حقانیت او بود. اما او با بهانه تراشی به عمد در دادگاه حاضر نشد چراکه او حرفی برای زدن نداشت. من این موضوع را پیگیری خواهم کرد و تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگر این دادگاه خواهم بود.

گله آمنه سادات ذبیح پور از قوه قضائیه

به گزارش زیرنویس، ذبیح پور با بیان اینکه از قوه قضائیه گله مند است، تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ پس از طرح این ادعای کذب از خانم سپیده قلیان شکایت کردم و در نهایت پس از برگزاری جلسات دادگاه، قاضی ایشان را به هشت ماه حبس محکوم کرد.

زمان گذشت تا اغتشاشات پاییز سال گذشته که ایشان ویدئویی را برای شبکه اینترنشنال ضبط و نامه‌ای را برای رسانه‌های لندنی ارسال کردند که در این نامه عنوان شده بود که بنده در زندان به نام خانم عسکری مشهور هستم و ایشان را شکنجه و بازجویی کرده ام! ایشان داستان سرایی‌های عجیب دیگری هم در این نامه علیه بنده مطرح کرده بودند. یک بخشی از این ماجرا به قوه قضائیه و احکام سبکی که در جرم های سنگین صادر می کند، مربوط است.

ذبیح پور در رابطه با اینکه نتیجه دادگاه امروز با عدم حضور قلیان چه شد، اعلام بی اطلاعی کرد و گفت: در این رابطه وکیلم اطلاع دارد و می توانید از او بپرسید.

منبع:فارس