واکنش فدراسیون فوتبال به اضافه وزن ملی‌پوشان
واکنش فدراسیون فوتبال به اضافه وزن ملی‌پوشان

رئیس بورد تغذیه و مسئول دپارتمان تغذیه و تمرینات ورزشی مرکز ایفمارک درباره جایگاه وزنی تیم ملی ایران در جام ملت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

تیم ملی فوتبال, جام ملت اسیا, فدراسیون فوتبال - واکنش فدراسیون فوتبال به اضافه وزن ملی‌پوشان

دکتر ارد ایروانی، متخصص تغذیه ایفمارک درباره مطلبی که درباره وزن بازیکن‌های حاضر در جام ملت‌ها انتشار یافته و بر این اساس تیم ملی ایران سنگین وزن‌ترین تیم مسابقات اعلام شده، عنوان کرد: در حقیقت این موضوع از نظر بحث علم تغذیه غیر علمی است، برای اینکه ما متخصصین تغذیه سالیان سال است که وزن افراد را یک معیار و یک سنجش برای سلامتی افراد نمی دانیم، چون وزن افراد از عوامل مختلفی از جمله میزان عضله که قطعاً در ورزشکاران بالاترست، درصد چربی و نوع استخوان بندی تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر برای تمام افراد به خصوص ورزشکاران، متخصصین تغذیه از آنالیز ترکیب بدنی استفاده می کنند. میزان درصد چربی و اندام ها را اندازه گیری می کنند. به طور مثال ما یک فوتبالیست حرفه ای را که در تیم ملی است را می توانیم در نظر بگیریم وزنش ۷۰ کیلو باشد و یک فرد عادی هم ۷۰ کیلو باشد، ولی وقتی به آنالیز ترکیب بدنی این افراد می پردازیم، در واقع می بینیم که فوتبالیست حرفه ای میزان عمده ای از وزن بدنش را عضله و فرد عادی چربی تشکیل داده است.

ایروانی افزود: از نظر علم تغذیه، عضله همیشه سنگین تر است. متاسفانه مبحثی که منتشر شده، غیرعلمی است و کادر پزشکی تیم ملی فوتبال ایران در دوره های مختلف با همکاری مرکز پزشکی ایفمارک اقدام به آنالیز ترکیب بدنی ملی پوشان پرداخته است. بدون تردید تیم ملی فوتبال ایران یکی از آماده ترین تیم های حاضر در این مسابقات است.

منبع: خبـر ورزشی