خام‌فروشی دیواری بر خودکفایی
خام‌فروشی دیواری بر خودکفایی

خام‌فروشی در تعریف ساده یعنی هر نوع محصول برگرفته از طبیعت – خودرو یا پرورش‌یافته – و فروش به شکل اولیه و بدون تغییر آن و اما فرآوری به هر نوع تغییر دادن در همین محصولات از برش فیزیکی و بسته‌بندی گرفته تا افزودنی‌های مجاز و طعم‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها را شامل می‌شود.

زیرنویس-گروه جامعه: خام‌فروشی در تعریف ساده یعنی هر نوع محصول برگرفته از طبیعت – خودرو یا پرورش‌یافته – و فروش به شکل اولیه و بدون تغییر آن و اما فرآوری به هر نوع تغییر دادن در همین محصولات از برش فیزیکی و بسته‌بندی گرفته تا افزودنی‌های مجاز و طعم‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها را شامل می‌شود.

با این تعریف می‌توان دو دسته شاخص از فرآوری به دست آورد:

گروه اول

تغییر اندک محصول خصوصاً به‌صورت فیزیکی مثل تمیز کردن، فشار دادن ، سرد کردن، خرد کردن ، آسیاب کردن و … که در این گونه فراوری محصول از مواد اولیه به شکل موردنیاز تغییر ماهیت داده و به محصولی دیگر به شکل آماده یا نیمه‌آماده جهت مصرف بدل می‌شود مثل گندم به آرد، آرد به نان، شیر و فراورده هاش، دام به گوشت، مربا، ترشی و .
فرآوری به این شیوه علاوه بر کمترین استفاده از ترکیبات شیمیایی در محصول، بیشترین کیفیت از لحاظ سلامت جسم و جان مصرف‌کنندگان را هم داراست.

گروه دوم

فرآوری شیمیایی. در این نوع فرآوری از مواد شیمیایی و افزودنی‌های مجاز خوراکی و نگهدارنده و.. استفاده می‌شود و در قالب کنسرو یا بسته‌بندی‌های دیگر با کیفیت و سورت شده به بازار عرضه شده که معمولا با وجود ترکیبات شیمیایی سلامت جسم را تهدید می‌کنند.

به هر صورت – فارغ از ضرر و زیان یا سلامت‌محور بودن آن – این محصولات، چه با تولیدات داخلی و چه از طریق واردات از کشورهای دیگر توانسته سفره غذایی یا صنعتی مردم ما را همانند سایر ملت ها تأمین و تکمیل کنند.

در خام فروشی نیازمند نیروی کار ساده و ارزان برای بهره برداری از معادن و منابع است و به نوعی می توان گفت با دغدغه مندی کمتر و بی دردسر بوده و استخراج و بهره وری بی نظم و بی قاعده ای است که حتی بی توجه به نسل آینده منابع را به مصرف می رساند.

ولی فرآوری محتاج ادوات و ابزار، توام با نیروی کار متخصص و کاربلد است؛ بطوری‌که با مدیریت در نوع و کیفیت محصول حتی از دور ریز محصولات دیگر بهرمند شده تا به تولید محصول جدید انجامد. گذشته از این با آینده‌نگری و مدیریت زمان و مکانی که در آن انجام می پذیرد می توان هزینه های کاشت تا برداشت را تقلیل داده و هم تا تولید بعدی تامین محصول را تضمین کرد.

به گزارش پایگاه خبری زیرنویس، وجود صنایع تبدیلی در کنار منابع و معادن برای جلوگیری از خام فروشی احساس می شود اگر چه به شکل اولیه و ساده آن باشد. اما در فرآوری به شکل مدرن باید چرخه ای فراهم نمود که در آن درجه بندی، بسته بندی ، ذخیره سازی و خدمات را در بر گیرد. (خام‌فروشی تبدیل فرصت‌ها به تهدید برای بخش تولید)

به عبارت دیگر پس از برداشت محصول تولید شده برای بالا بردن کیفیت کالا و ارسال به بازار یا صادرات، نیازمند به دستگاه های درجه بندی و بسته بندی محصول می شویم. سپس جهت نگهداری محصول مازاد مصرف، افزودن به ماندگاری و خدمات آن، محتاج به ذخیره سازی -در سیلو ها، سردخانه ها، کامیون های یخچال دار و… – خواهیم بود. که باید آن را در دستور کار قرار داده و زمینه را با توجه به ظرفیت های زرع و زارع فراهم نمود.

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس نیوز