آرامگاه عطار نیشابوری کجاست؟ + عکس و آدرس
آرامگاه عطار نیشابوری کجاست؟ + عکس و آدرس

آرامگاه عطار نیشابوری بنای تاریخی مربوط به قرن نهم هجری است که برای بزرگداشت شیخ عطار نیشابوری بر روی مزار او ساخته شد. این روزها این آرامگاه به‌عنوان یکی از دیدنی‌های نیشابور در استان خراسان رضوی همه را به سمت خود می‌کشاند.

آرامگاه عطار نیشابوری بنای تاریخی مربوط به قرن نهم هجری است که برای بزرگداشت شیخ عطار نیشابوری بر روی مزار او ساخته شد.  این روزها این آرامگاه به‌عنوان یکی از دیدنی‌های نیشابور در استان خراسان رضوی همه را به سمت خود می‌کشاند.

نیشابور، شهر فیروزه‌ای، شعر و دانش، یکی از شهرستان‌های واقع در استان خراسان رضوی است که قدمت تاریخی بالایی دارد. نیشابور امروزه دومین شهر بزرگ استان است. این شهر یکی از قطب‌های مهم علوم اسلامی بوده است و اندیشمندان، دانشمندان، شاعران و هنرمندان متعددی در آن زندگی می‌کردند. این شهر باستانی در قرن سوم توسط شاه شاپور اول به عنوان پایتخت سلسله ساسانیان تأسیس شد که ابرشهر یا نیشابور نام داشت.

جاذبه‌های گردشگری متعدد باعث شده تا این شهرستان در بین هفت شهر هدف گردشگری استان خراسان رضوی رتبه اول را کسب کند. نیشابور دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی است که ۸۸ مورد از آن‌ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آرامگاه عطار نیشابوری، شاعر و عارفی که در قرن دوازدهم می‌زیست، یکی از جاهای دیدنی نیشابور است.

آرامگاه عطار در حدود ۱۰ کیلومتری شهر نیشابور در جاده مشهد، خیابان عرفان قرار دارد. آرامگاه عطار در میان باغی سرسبز و دل‌انگیز قرار دارد. آرامگاه کمال‌الملک نقاش معروف ایرانی نیز در کنار آرامگاه عطار قرار دارد. آرامگاه کمال‌الملک یکی از بناهای نمادین امروزی ایران است که توسط هوشنگ سیحون طراحی شده است. نکته قابل توجه هماهنگی این مقبره‌هاست که مکمل یکدیگرند. به نظر می‌رسد که آن‌ها اجزای یک مجموعه هستند نه دو ساختمان مجزا. آرامگاه پرویز مشکاتیان آهنگساز، نوازنده معاصر و از اساتید موسیقی ایرانی در کنار آرامگاه عطار قرار دارد.

مسجد جامع نیشابور، بازار سرپوش نیشابور و آرامگاه عمر خیام نیشابوری از دیگر جاذبه‌های گردشگری نزدیک آرامگاه عطار هستند که توجه گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب می‌کنند. بیست و پنجمین روز از اولین ماه تقویم فارسی، روز یادبود عطار است و هرساله مراسمی در این مکان برگزار می‌شود.

آرامگاه عطار نیشابوری

چرا بازدید از آرامگاه عطار نیشابوری پیشنهاد می‌شود؟

• آرامگاه عطار یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری نیشابور به شمار می‌آید.
• معماری این بنا هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

تاریخچه آرامگاه عطار نیشابوری

فریدالدین عطار نیشابوری شاعر و عارف نامی ایرانی در سال ۱۱۴۵ شمسی متولد شد و در سال ۱۲۲۱ شمسی چشم از جهان فروبست. مزار او در خیابان عرفان نیشابور فعلی قرار دارد و همه ساله میزبان علاقه‌مندان به ادبیات و فرهنگ ایران است. از آثار معروف او می‌توان به «اجلاس الطیر» و «تذکره الاولیاء» اشاره کرد.

آرامگاه عطار نیشابوری در زمان سلطنت تیموریان ساخته شده است. در زمان قاجاریه در زمان محمدعلی شاه قاجار، والی خراسان قصد داشت آرامگاه دیگری به جای آن بسازد، اما شرایط نامساعد کشور این اجازه را به او نداد. پس از قاجاریه، در زمان پهلوی، در زمان سلطنت دومین پادشاه پهلوی، مقبره به شکلی که هنوز باقی مانده است، به طور کامل بازسازی شد.

در دهه ۱۹۹۰ مأموریت بازسازی دیگری انجام شد. وجه تسمیه عطار به خاطر مسلک اوست. او گیاه‌پزشک بود و با نسخه‌هایش مردم را شفا می‌داد. در مورد مرگ عطار روایاتی وجود دارد که به نظر می‌رسد باید در حمله مغول کشته شده باشد. برخی از روایات ادعا می‌کنند که وی در نزدیکی دروازه نیشابور به دست مغولان کشته شد و پس از غارت نیشابور، تمامی نوشته‌هایش سوزانده شد. آرامگاه عطار به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است.

معماری آرامگاه عطار نیشابوری

مقبره عطار نیشابوری در نیشابور در شمال شرقی ایران قرار دارد. این مقبره در نزدیکی مقبره عمر خیام قرار دارد. این سازه به شکل هشت ضلعی با گنبد پیازی شکل کاشی کاری شده است. مقبره دارای ۴ ورودی است که ورودی اصلی آن شمالی است.

این سازه با کاشی‌های رنگی و کنده کاری آراسته شده است. برای تزئین آرامگاه کمال‌الملک از معرق فیانس استفاده شده است. نقوش ماهرانه موزاییک فیانس در سطوح منحنی بنا به کار رفته است و این طرح‌ها به سمت خط تقارن طاق‌ها کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. به گفته طراح، موزاییک فیانس یادآور معماری کاشان یعنی معماری زادگاه کمال‌الملک است.

نما و تزئینات و کاشی‌کاری‌های آن با مقبره عطار نیشابوری که در کنار آن قرار دارد هماهنگی کاملی دارد که بازدیدکنندگان ممکن است در نگاه اول آن‌ها را دو بخش از یک بنای واحد بدانند. سنگ قبر عطار فقط در وسط بقعه قرار دارد، سنگی سیاه است که اطلاعات او با رنگ طلا بر روی آن حک شده است.

آرامگاه عطار نیشابوری

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید

همه‌روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۱ شب می‌توانید از این آرامگاه باشکوه دیدن کنید. بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان بوده و مدت زمان پیشنهادی برای بازدید از آن حدود ۱ الی ۲ ساعت است.

نحوه دسترسی به آرامگاه عطار

آرامگاه عطار در حدود ۱۰ کیلومتری شهر نیشابور در جاده مشهد، خیابان عرفان قرار دارد. با استفاده از اتوبوس یا ماشین شخصی می‌توانید خود را به آن‌جا برسانید.

بهترین زمان سفر به نیشابور

فصل بهار بهترین زمان سفر به نیشابور است.

مکان‌ها و جاذبه‌های دیدنی نزدیک آرامگاه عطار نیشابوری

ازدیدنیهای نزدیک آرامگاه عطار نیشابوری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

آرامگاه کمال‌الملک: ۳۰۰ متر
آرامگاه عمر خیام نیشابوری: ۲.۳ کیلومتر
کاروانسرای شاه عباسی: ۵.۵ کیلومتر
بازار سرپوش نیشابور: ۶ کیلومتر
مسجد جامع نیشابور: ۶.۳ کیلومتر
دهکده چوبین نیشابور: ۱۲.۴ کیلومتر

 

منبع: سفرمارکت