واکنش به تغییر نام فدراسیون «جانبازان و معلولان»
واکنش به تغییر نام فدراسیون «جانبازان و معلولان»

سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی با انتقاد از اقدام رئیس فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان برای تغییر نام این فدراسیون به «جانبازان و توان‌یابان» گفت: هر گونه واژه جایگزین کلمه معلول یا افراد دارای معلولیت ناشی از کج‌سلیقگی و خلأ دانش در حوزه افراد دارای معلولیت است.

  ۲۸ خردادماه بود که رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان، از اقدام این فدراسیون با اخذ مجوزهای مربوطه از جمله وزارت ورزش وجوانان برای تغییرنام این فدراسیون خبر داد و گفت: کلمه معلولان بار منفی دارد و به دنبال این هستیم نام فدراسیون را به نام «جانبازان و توان یابان» تغییر دهیم.

علی‌همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی اما در واکنش به این اقدام  با تاکید بر اینکه «معلولیت» واژه بدی نیست، اظهار می‌کند: آنچه در نزد افراد دارای معلولیت بد تلقی می‌شود نگاه غلط فرهنگی به این افراد و تضییع حقوق آنان است.

به گزارش زیرنویس، وی از مدیران فدراسیون‌ مربوطه خواست تا با سازمان‌ها و نخبگان علمی اجتماعی حوزه معلولیت در این رابطه نظرخواهی کند.

محمودنژاد همچنین با انتقاد از  عملکرد وزارت ورزش و جوانان در عرصه ورزش و اوقات فراغت و ظرفیت‌های جوانان معلول اظهار کرد: مدیران این وزارتخانه باید نگاه هوشمندتری به انتخاب نام فدراسیون، حقوق قهرمانان دارای معلولیت، گسترش ورزش همگانی و گزینش نیروی انسانی و مشاوران اصلح در حوزه معلولان داشته باشند.

وی همچنین خواهان واکنش وزیر رفاه به عنوان رئیس اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در خصوص تغییر نام فدراسیون جانبازان و معلولان شد.

سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معلولان جسمی و حرکتی بار دیگر تاکید کرد که هرگونه واژه‌ای به جز معلول یا نابینا یا ناشنوا در متون مختلف، پوششی برای ضایع کردن حقوق افراد دارای معلولیت و با ایجاد نگاه ترحم‌آمیز برای جامعه معلولان، غیرقابل قبول است.

منبع:ایسنا