برگزاری نمایشگاه «با یاد مشروطه» در کاخ گلستان
برگزاری نمایشگاه «با یاد مشروطه» در کاخ گلستان

عکس‌های دیده نشده از مجموعه آلبوم‌خانه کاخ گلستان برای اولین بار به نمایش درمی‌آید.

 هم‌زمان با یکصد و هفدهمین سالگرد نهضت مشروطه «همایش نهضت مشروطه ایران» از ۱۴ تا ۱۷ مرداد ماه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برپاست.

برگزاری مجموعه نشست‌های تخصصی با موضوع مشروطه و همچنین دو نمایشگاه «نهضت مشروطه از دریچه عکسخانه شهر» و «با یاد مشروطه» از برنامه‌های این همایش است. در نمایشگاه «با یاد مشروطه» ۴۰ قطعه عکس مرتبط با موضوع مشروطه و تالار برلیان به نمایش درمی‌آید.

کاخ گلستان میزبان نمایشگاه عکس مشروطه

این تصاویر با بیش از یک ماه بررسی عکس‌ها و کنتاکت‌های شیشه‌ای موجود در آلبومخانه کاخ گلستان انتخاب شده و برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرند. هر عکس همراه با یک توصیف روایی به نمایش درمی‌آید تا مخاطب با دیدن مجموعه عکس‌های این نمایشگاه یک روایت کلی را دریافت کند.

به گزارش زیرنویس،  از ویژگی‌های این عکس‌ها آن است که نمای بیرونی و داخلی تالار برلیان را که محل قرائت فرمان مشروطیت بوده است نشان می‌دهد. همچنین در تعدادی از عکس‌ها تصویر مخالفان و موافقان شاخص مشروطه دیده می‌شود، مانند عکسی از دکتر خلیل خان اعلم الدوله ثقفی که مشهور است دیکته فرمان مشروطه توسط او گفته شده و در دربار نقش مهمی در حمایت از مشروطه داشت و بعداً به عنوان اولین شهردار تهران انتخاب شد.

آنتوان سوریوگین و عبدالله قاجار عکاس تعدادی از این تصاویر هستند و قسمت اعظم آن‌ها کار احمدخان صنیع السلطنه و میرزا ابراهیم عکاسباشی، فرزند اوست که به عنوان اولین فیلمبردار ایرانی شناخته می‌شود و بیشتر تصاویر این مجموعه توسط او عکاسی شده است. نمایشگاه «با یاد مشروطه» دوشنبه ۱۶ مرداد ساعت ۳۰. ۱۴ در چادرخانه کاخ گلستان افتتاح می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد.

منبع:فارس