فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان اورژانس تهران/ کمبود ۱۸۰۰نیروی اورژانس در تهران!
فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان اورژانس تهران/ کمبود ۱۸۰۰نیروی اورژانس در تهران!

رئیس اورژانس استان تهران با اشاره به فرسودگی ۸۰ درصد ناوگان اورژانس تهران، چالش‌های کاهش زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران را تشریح کرد.

  محمداسماعیل توکلی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار  مبنی بر اقدامات اورژانس برای کاهش مدت زمان رسیدن آمبولانس‌ها بر بالین مصدومان و بیماران اظهار کرد: روزانه بالای ۱۰ هزار تماس با اورژانس تهران حاصل می‌شود که منجر به انجام ۳۵۰۰ ماموریت انجام می‌شود که ۸۰۰ مورد از آن‌ها به بیمارستان منتقل می شوند.

زمان رسیدن بر بالین بیمار یک چالش بسیار بزرگ در اورژانس تهران

وی ادامه داد: زمان رسیدن بر بالین بیمار یک چالش بسیار بزرگ در اورژانس استان تهران است؛ ما برای کاهش زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران نیازمند ساختمان‌هایی برای تاسیس پایگاه اورژانس هستیم اما متاسفانه به دلیل عدم تمکن مالی، مجبور شده‌ایم در هر ساختمانی که امکان استقرار نیروها وجود داشت اقدام به تاسیس پایگاه کنیم که این عدم پراکندگی صحیح، یکی از چالش‌های ماست.

در کنار این موضوع، فرسودگی ناوگان اورژانس و کمبود نیرو باعث شده با استانداردهای تعیین شده برای رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران و مصدومان فاصله داشته باشیم.

 

به گزارش زیرنویس، توکلی با بیان این‌که موتورلانس‌ها به کاهش زمان رسیدن بر بالین بیماران کمک کرده‌اند، افزود: در تلاش هستیم تا در سال ۱۴۰۳ تعداد موتورلانس‌ها را افزایش بدهیم. در ابتدای سال مدت زمان رسیدن بر بالین بیماران بالای ۱۷ دقیقه بود که با افزایش موتورلانس‌‌ها به ۱۱ دقیقه رسیده است.

رئیس اورژانس استان تهران با اشاره به این‌که در حوزه نیروی انسانی ما با کمبود ۱۸۰۰ نفر مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: باید به ازای هر پایگاه ۱۵ نفر نیروی عملیاتی اورژانس داشته باشیم اما حدود ۶ نیرو داریم که نشان می‌دهد با کمبود ۹ نیروی اورژانس در هر پایگاه مواجه هستیم.

وی با اشاره به چالش‌های اورژانس استان تهران گفت: در استان تهران نیازمند وجود ۷۰۰ پایگاه هستیم در حالی که ۴۰۰ پایگاه موجود است و ۳۰۰ پایگاه عقب‌ماندگی داریم. اصلی‌ترین مشکل در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی کمبود آمبولانس و نیروی انسانی است به طوری که در کل کشور ۵۰۰۰ دستگاه آمبولانس وجود دارد که ۳۰۰۰ دستگاه آن فرسوده هستند و بالای ۱۵ سال سن دارند. در تهران حدود ۶۰۰ دستگاه آمبولانس وجود دارد که ۸۰ درصد ناوگان فرسوده است.

توکلی با بیان این که ۲۵ درصد ماموریت‌های اورژانسی کل کشور در استان تهران انجام می‌شود، گفت: سالانه بالغ بر یک میلیون ماموریت توسط اورژانس استان تهران انجام می‌شود. در چهارماه ابتدای امسال نیز بیش از ۹۰۰ هزار تماس از سوی مردم با اورژانس تهران حاصل شده است.

منبع:تسنیم