هدف از “لایرویی کانال آشوراده” توسعه گردشگری بود نه احیای خلیج گرگان!
هدف از “لایرویی کانال آشوراده” توسعه گردشگری بود نه احیای خلیج گرگان!

یک استاد دانشگاه گفت: هدف از لایروبی که در کانال آشوراده انجام شد، بحث گردشگری در آشوراده بود و نه احیای خلیج گرگان؛ لایروبی از کانال چوپوقلی و خوزینی می‌توانست مؤثر باشد اما استاندار گلستان به این دلیل که دنبال گردشگری بود، این کار را نکرد.

  وبینار روز ملی دریای کاسپین (خزر) امروز توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور برگزار شد.

در این نشست، کامران نصیر احمدی؛ استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران در رابطه با کاهش تراز آب بر روی تالاب میانکاله و خلیج گرگان گفت: اصرار بر لایروبی خلیج گرگان درحالی بود که تمام مطالعات و مدل‌سازی‌ها نشان داده است که با توجه کاهش سطح تراز آب، عملاً افزایش تراز را نداریم و حتی گردش هیدروپلیکی آب نیز در هاله‌ای از ابهام است.

 

وی ادامه داد: لایروبی برای نجات خلیج گرگان در کانال آشوراده انجام شده که هدف از آن پرداختن به بحث گردشگری در آشوراده بود و نه احیای خلیج گرگان؛ در جلساتی مربوط به احیای تالاب سازمان محیط زیست و اقیانوس‌شناسی که مطالعات را انجام داده بودند، اعلام کردند که لایروبی از کانال چوپوقلی و خوزینی مؤثر است اما استاندار گلستان به این دلیل که دنبال گردشگری بود به این نظرات گوش نداد.

گفتنی است، بهار سال گذشته، به منظور نجات “خلیج گرگان” از خشک شدن کامل، مقرر شده بود تا سازمان بنادر و کشتیرانی، ۲ کانال آشوراده و چوپوقلی که ارتباط‌دهنده خلیج گرگان هستند را با تخصیص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، لایروبی کند تا ارتباط آب خزر با خلیج گرگان بیشتر شود؛ این تصمیم مخالفت برخی ارگانها را به همراه داشت.

به گزارش زیرنویس، مخالفان معتقد بودند، از آنجا که جهت جریان‌های دریای خزر در بخش جنوب شرقی, شیبدار و به سمت کانال آشوراده است, افزایش ارتباط آب دریا با خلیج گرگان با توجه به جهت جریان می‌تواند باعث شود تا رسوب بیشتری به خلیج گرگان وارد شود. از آن‌جایی که جریان در خلیج گرگان، افقی و از شرق به غرب است و شدت زیادی ندارد, این خلیج قادر نیست رسوب را به سمت دریای خزر پس بزند و بنابراین بیشتر شدن ارتباط آب دریای با خلیج گرگان سبب ورود رسوب بیشتر به خلیج گرگان خواهد شد.

نهایتاً با اصرار استاندار گلستان، لایروبی در کانال آشوراده انجام شد که با وجود گذشت یک سال از این کار، بررسی‌ها نشان می‌دهد این اقدام بیشتر در جهت توسعه گردشگری و تسهیل کشتیرانی بوده و نه احیای خلیج گرگان!

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به پتروشیمی میانکاله گفت: دست‌اندرکاران این طرح می‌خواهند تولید گاز به پروپیلن را انجام دهند و آب مورد نیاز را از دریای خزر تأمین کنند. شیرین کردن آب هم قرار است در مرز تالاب میانکاله و بندر امیرآباد انجام شود که این مورد آلودگی‌های زیادی را به واسطه شورابه‌ها و تلخابه‌ها وارد تالاب می‌کند.

نصیر احمدی تأکید کرد: همچنین در خصوصی آلودگی‌های بحث گاز فلر این صنعت و فاضلاب نیز مطرح است که می‌تواند منجر به فاجعه شود.

وی با اشاره به تأمین گاز این پروژه نیز گفت: ما همین الان برای تأمین گاز نیروگاه شهید سلیمی نکا مشکل داریم و گازهای غیراستانداری که سوزانده می‌شود مشکل آلودگی هوای منطقه را تشدید کرده است با این وجود هنوز هم متولی طرح اصرار دارد که تأمین گاز که خوراک پتروشیمی است انجام می‌شود.

استاد دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی را برای این پروژه صادر نکرده است، تصریح کرد: اگر شرایط حوضه خزر را بررسی کنیم می‌بینیم که همین آلودگی‌های فعلی نیز باید کم شود نه اینکه بار اضافی به دوش آن گذاشته شود.

نصیر احمدی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد آتش‌سوزی‌های میانکاله انسان‌ساز است، گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که اراضی با ارزش را بسوزانند و از زمینی خشکی که ایجاد شده سواستفاده کنند. عده‌ای هم متخلفانی هستند که محیط زیست طبق قانون با آنها برخورد کرده و می‌خواهند با آتش زدن اراضی، این برخوردها را جبران کنند. ما برای مهار آتش، لودر خریداری کردیم و در سال ۱۴۰۱ در  مهار آتش‌سوزی‌ها بسیار خوب کار کردیم.

منبع:تسنیم