انتقادها به تبلیغ دستمال مرطوب دافی/ آهنگ «دافی سورپرایز»
انتقادها به تبلیغ دستمال مرطوب دافی/ آهنگ «دافی سورپرایز»

تبلیغ دستمال مرطوب دافی
/شرکت «سیلانه سبز» در کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب دافی با استفاده از ترانه غیراخلاقی رسماً دختران نوجوان زیر سن قانونی را به مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و روابط غیراخلاقی تشویق می‌کند.

آهنگی که در آن دختران نوجوان به گل و الکل و غیره تشویق می‌شوند

استفاده‌ی شرکت «سیلانه سبز» (مازن حریری) در تبلیغ دستمال مرطوب دافی با استفاده از آهنگ «دافی سورپرایز» که در آن دختران نوجوان زیر سن قانونی به مصرف گل و الکل تشویق می‌کند، با واکنش‌هایی منفی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور روحانی در توییتی در این باره نوشت:

«تکثیر بفرمایید تا به دستشان برسد. گِل بگیرند در آن برند لوازم بهداشتی را که با ایجاد جذابیت کلامی، گُل و الکل و … را -به اسم تبلیغ محصول- وارد فرهنگ مصرف می‌کند. شما با نسل زد ارتباط نمی‌گیرید بلکه ضد این نسلید و برخلافِ فرهنگ و آیین و مروت،کودکان را هدف قرار می‌دهید.»

انتقادها به استفاده‌ی دستمال دافی از آهنگ «دافی سورپرایز»

مجید کثیری، که کار رسانه‌ای می‌کند، در این باره در رشته توییتی نوشته است:

«مارکتینگِ کثیف و بی‌اخلاق چیست؟ دو سه هفته‌ایه که یک آهنگ تولد، بین دختران نوجوان و حتی دخترهای خردسال ایرانی گُل کرده که در متن‌اش به‌طور مستقیم در مورد گُل کشیدن و الکلی بودن صحبت شده! این ترانه با داشتن این اشارات، در مورد کول و باحال بودن دخترها در هر شرایط صحبت می‌کنه!

هرساله هزاران آهنگ توسط خواننده‌های مختلف با مضامینی که برای همه سلیقه‌ها جذاب نیست (مثل سکس، الکل، مواد…) عرضه می‌شه که با نگاه قانونِ عرضه و تقاضا و احترام به سلایق مختلف (به‌جز با مخاطبِ کودک)، از کنارشون باید گذشت اما اینکه یک برند ایرانی، چُقیدن (مصرف کردن) گُل و سایر مواد، مست کردن با تکیلا و افتخار به الکلی بودن رو برای دختربچه‌های زیر سن قانونی، با ریتم رقص در ترانه‌‌ی تولد جا بده، با افتخار از وایرال شدنش صحبت کنه و می‌گه می‌خواد الگویی برای باقی برندها باشه، یک زنگ خطر بزرگه.

مدیر مارکتینگ این برند با افتخار از همکاری با اینفلوئنسرها برای این موزیک می‌گه و ۲۰ میلیون بار شنیده شدنش رو اقدامی مهم برای نزدیک شدن به نسل Z یا تینجرها. بقیه مدیران مارکتینگ ایرانی هم در حرکتی هماهنگ[!] در لینکدین شروع به تحسین کردن.

اگر هرجای اروپا یا آمریکای شمالی یا کشورهای قانونمند دیگه در #تبلیغات بود این برند رو چنان جریمه‌ای می‌کردند تا بفهمه مخاطب قرار دادن افراد زیر سن قانونی مصرف الکل یا Targeting under LDA و حتی سیگار غیرقانونیه.

این تبلیغ لازم نیست تبلیغ مستقیم مشروب یا مواد باشه، بلکه اسپانسر شدن هر محتوایی که نمایشی از کول یا باحال بودن مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر برای کودکان و نوجوانان رو در خود داره برای جانمایی (Placement) و اسم بردن از برند (Mentioning) کنارش جرمه. اونوقت در جنگلِ ایران، «این محتوا به‌سفارش و تحت نظر خود برند ساخته می‌شه.»

جنگل بی‌قانون یعنی برای یک عکس از محیط یک شرکت که چند خانم حجاب اختیاری دارند و به کسی آسیب نمی‌زند، قدّاره‌کشان وامصیبتا سر می‌دهند و با انواع روش‌های غیرقانونی یا شبه‌قانونی، کسب‌وکارها رو به پلمب یا عذرخواهی‌های اجباری مجبور می‌کنند، اما برای چیزی که رسمی کردن حمایت برندها از محتوای نامناسب برای کودکان در ایران است، سه هفته بعد از انتشار، مدیر مارکتینگش نه تنها عذرخواهی نمی‌کنه بلکه با افتخار می‌گه: ما برای این ویدیو و اینفلوئنسرها که این موزیک را ترویج کنند فلان قدر خرج کردیم.

جالبه که با خواندن متن آهنگ می‌بینید از لحاظ ریتیمیک، موزیک جذابیت لازم رو برای مخاطبش داشته و نیازی به قرار دادن این عبارات در اون نبوده. مشخصه که اصراری در قراردادن این عبارات در اون بوده تا اون رو به محتوای روی خط مرز و جنجالی تبدیل کنه.‌

چرا از این برند اسم نبردم؟ چون اولا اینها به تئوری غلط و قدیمیِ «هرچیز بدی هم در موردت بگویند، بازهم باعث دیده شدنت شده‌اند» باور دارند و همین توییت رو هم در آمار موفقیت دیده شدن کمپینشون جا می‌دن.
و ثانیاً در این فضای پر از #بحران نمی‌خواهم کمپینی جدید علیه برندی راه بیفتد.

چون حاکمیتی که بلد نیست درست و قانونی خلافکاران را جریمه و پاسخگو کند، به دنبال آرام‌سازی افکار عمومی، تصمیماتی عجیب‌تر می‌گیرد و مثلا به تعطیلی یک کارخانه با صدها کارگر و کارمند دست می‌زند که خواسته‌ی من نیست. حتی همین اقدام عجولانه هم ممکنه باعث ترویج بیشتر این موزیک بشه.

اما خواسته‌ی من و بسیاری دیگر یک واکنشِ منطقی از سوی برندی است که اشتباهی کرده مثل هزاران برند دیگر، شاملِ:
۱- یک بیانیه در مورد اعتراف به اشتباه،
۲- توقف کمپین و Push نکردن بیشتر این موزیک،
۳- درخواست از اینفلوئنسرها برای حذف آن،
۴- تعریف چارچوب اخلاقی برای کمپین‌های بعدی

و یک نکته هم در آخر برای سایر مدیران #مارکتینگ و #روابط_عمومی که از الان برای محتوای روی خط مرز برای کودکان خیز برداشتید: جلب توجه با الکل، سکس و مواد هنر خاصی نیست و فرمولی قدیمیه ولی آیا باعث تصورات بهتر از برند در نسل Z می‌شه؟ خیر!

نزدیک شدن به نسل Z برخلاف باور برخی، با پروموت سکس، الکل و مواد اتفاق نمی‌افته. اگرچه این نسل، افراد با گرایش‌های مختلف رو راحت‌تر می‌پذیره و دیواری در برابر امتحان کردن و قضاوت دیگران نداره، ولی طبقه‌بندی اونها به‌عنوان سبک‌مغزانِ طرفدار مواد و الکل، ساده‌اندیشی مطلقه.»

استفاده از ترانه غیراخلاقی در یک کمپین تبلیغاتی

استفاده از ترانه غیراخلاقی در کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب دافی

به گزارش زیرنویس، محمد سرشار نویسنده، پژوهشگر و مدیر سابق شبکه پویا ، هم در این باره توییت کرده است:

«شرکت «سیلانه سبز» (مازن حریری) کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب دافی را به راه انداخته و با استفاده از ترانه مستهجن «دافی سورپرایز» رسما هم دختران نوجوان زیر سن قانونی را به مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و روابط غیراخلاقی تشویق می‌کند و هم به شکل گسترده، کشف حجاب را ترویج می‌کند.

بیچاره فرهنگی که تن نحیفش گرفتار این انگل‌ها شده که برای فروش بیشتر چند دستمال، سلامت تن و روان نوجوانان این سرزمین را حراج می‌کنند؛
و بیچاره‌تر فرهنگی که حاکمانش در برابر مفسدان گردن‌کلفت، رحماء و در برابر مردم کوچه و بازار، اشداء هستند.»

سمیه توحیدلو، جامعه شناس هم در توییتی نوشته است:

«از یک طرف حکومت چنان در سبک زندگی و اندکی حجاب سخت گرفته که الگوی مقاومتش می‌شود ترویج چیزی که هرکجا که بود قانون مقابلش می‌ایستاد. وسط دعوای کاسبان لایحه حجاب یا تبلیغات گل و الکل و … ذهن، روان و بدن نوجوان ماست که هر روز رنجورتر می‌شود».

این خبر را هم بخوانید:

آهنگ دافی روح و روان کودکان را نشانه گرفته است

آهنگ دافی روح و روان کودکان را نشانه گرفته است

منبع:انصاف نیوز