صدا و سیمای چه کسی قابل پخش است؟
صدا و سیمای چه کسی قابل پخش است؟

متولیان محترم فرهنگی! جامعه را با یک بام و دو هوا نمی‌شود اداره کرد. فرهنگ با آزمون‌وخطا درست نمی‌شود. نسل نو ایده‌های نو می‌خواهد. اسطوره‌ها خودشان اسطوره می‌شوند. فامیل بازی را بگذاریم برای بعد؛ وقت تنگ است.

زیرنویس-گروه جامعه: زمانی بود که تلویزیون با جادوی تصویر و صدا، مخاطب خود را نه تنها میخکوب و خود را در میان خانواده‌ها جا کرد، بلکه روزبه‌روز بر محبوبیتش اضافه و رفیق تنهایی و لذت‌بخش جمع‌ها شد. اما حالا چه شده است که این امپراطوری پرشکوه در زمانی کوتاه فرو ریخت؟

صدا و سیمای ایران، یکی از بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین سازمان‌ها در جهان است که با هزینه‌ی دولتی اداره می‌شود و هدف آن ترویج فرهنگ، ادب و هنر اسلامی و کمک به حفظ نظام اسلامی است. اینکه تا چه حد در این امر موفق بوده خود سؤالی است که پاسخش ناگفته از خروجی آن پیداست. ریزش مخاطب آن در ۲ سال گذشته به حدی است که مدیران و متولیان آن را به تکاپو انداخته است و چون غریقی شده که به هر خار و خاشاکی چنگ می‌زند.

مخاطب، مخاطب عام است با سلیقه‌ی خیلی معمولی اما باهوشی خیلی بالا که گول نمی‌خورد. مخاطب؛ آموزش گیرنده ای دست‌وپا بسته نیست، کاوش می‌کند، غور می‌کند و می‌فهمد. نادیده‌گرفتن شعور جامعه در ساخت برنامه‌ها یا تعطیلی آن‌ها، تیشه‌ای است که به ریشه‌ی محبوبیت و مقبولیت خود زده‌اند.

شادی را از خانه‌های مردم نگیرید

برنامه‌هایی بوده و هستند که مردم با آنها ارتباط و خو گرفته و به محبوبیت رسیده‌اند و برنامه‌سازانی در صداوسیما که خلاقیت و نوآوری در برنامه سازی، تنها برند این افراد هست؛ متاسفانه خواسته یا ناخواسته جایگاه خود را به افرادی می‌سپارند که نه از جنس مردم هستند و نه با مردم زندگی کرده‌اند و نه حاضرند لحظه‌ای با مردم باشند. شومن‌هایی که حتی حاضرند با ازدواج، طلاق و…، نمایش‌ها و سناریوهایشان سر زبان‌ها بیفتند.

پول هست؛ اما نه برای شما دوست عزیز

برنامه‌سازی که قرار هست کار فرهنگی انجام دهد با بودجه‌ی کم و با دست‌اندازهایی مواجهه می‌شود که یا منصرف می‌شود یا اگر ادامه دهد حریف زرق‌وبرق‌های برنامه‌های مشابه نمی‌شود؛ ولی برای دستمزدهای کلان فلان مجری منتسب به … همیشه پول هست.

متولیان محترم فرهنگی!

جامعه را با یک بام و دو هوا نمی‌شود اداره کرد. فرهنگ با آزمون‌وخطا درست نمی‌شود. نسل نو ایده‌های نو می‌خواهد. اسطوره‌ها خودشان اسطوره می‌شوند. فامیل بازی را بگذاریم برای بعد؛ وقت تنگ است.

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید
 

 

  • نویسنده : گروه اجتماعی زیرنویس
  • منبع خبر : پایگاه خبری زیرنویس