عملکرد «صندوق صعب‌العلاج» مشابه بیمه‌های تکمیلی
عملکرد «صندوق صعب‌العلاج» مشابه بیمه‌های تکمیلی

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، آخرین وضعیت خدمات‌دهی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و چگونگی بهره‌مندی بیماران نادر از حمایت‌های صندوق صعب‌العلاج را تشریح کرد.

محمد اسماعیل کاملی ، درباره جزییات خدمات صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: از آبان ماه سال ۱۴۰۱ صندق بیماری‌های خاص و صعب العلاج در سازمان بیمه سلامت کار خود را شروع کرد و در ادامه کار، براساس تعامل و همکاری سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت و توجه به اساسنامه صندوق صعب‌العلاج، لیست بیماری‌ها و بسته خدمتی مورد نیاز بیماران در اختیار سازمان قرار گرفت.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه اطلاعات بیماری‌ها به تدریج در سامانه الکترونیکی سازمان بیمه سلامت بارگذاری شد، افزود: تا پایان سال گذشته اطلاعات ۵۱ گروه بیماری در سامانه سازمان بارگذاری شد، البته به تفکیک تعداد آنها بیش از ۱۷۰ بیماری افزایش پیدا می‌کند.

 نحوه بهره‌مندی بیماران نادر از مزایای صندوق صعب‌العلاج

وی تصریح کرد: صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج تقریبا مشابه صندوق بیمه‌های تکمیلی عمل می‌کند؛ یعنی افرادی می‌توانند از مزایای صندوق صعب‌العلاج بهره‌مند شوند که دارای بیمه پایه بوده و تفاوتی در نوع بیمه پایه آن وجود ندارد. در همین راستا سازمان بیمه سلامت پنج دهک جمعیتی را که توان پرداخت حق بیمه را ندارند، به شکل رایگان تحت پوشش قرارداده است.

به گزارش زیرنویس، کاملی تاکید کرد: افرادی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند نیز می‌توانند از مزایای صندوق با توجه به استقرار بسترهای الکترونیکی میان سازمان‌های بیمه‌گر بدون مراجعه بهره‌مند شوند.

وی در خصوص استفاده بیماران نادر از مزایای صندوق صعب‌العلاج گفت: لیست بیماری‌ها را وزارت بهداشت اعلام می‌کند که تعدادی از این بیماری‌ها جزء بیماری‌های نادر هستند. برای بیماری‌های دارای بسته خدمتی، هیچ سقفی در پرداخت وجود ندارد، اما برای بیماری‌های دیگر که هنوز بسته خدمتی تعریف نشده، تا سقف ۵۰ میلیون تومان هزینه‌ها پرداخت می‌شود.

منبع:ایسنا