عدم اسقاط خودروهای فرسوده، معضل اصلی در اجرای قانون هوای پاک
عدم اسقاط خودروهای فرسوده، معضل اصلی در اجرای قانون هوای پاک

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: سازمان حفاظت محیط زیست ۱۹ تکلیف را برای تحقق قانون هوای پاک بر عهده داشت که از این میان ۱۶ برنامه را به طور کامل اجرا کرد.

 

به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، داریوش گلعلی زاده امروز در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که با حضور نمایندگانی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول در قبال قانون هوای پاک در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد گفت : سازمان حفاظت محیط زیست یک نهاد نظارتی است و ۱۹ تکلیف در راستای تحقق قانون هوای پاک بر عهده داشت که از این میان ۱۶ تکلیف را به طور کامل و یک تکلیف را به خوبی و دو تکلیف را هم به صورت ضعیف انجام داد که بهبود این عملکرد در گرو تامین منابع مالی است.

 

وی مصرف بی‌رویه گاز در کشور را از علل اصلی افزایش اکسید‌های نیتروژن دانست و افزود: ترکیبات فرار و اکسید‌های نیتروژن با طرح کهاب و معاینه فنی قابل کنترلند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت:  تعداد روز‌های آلوده هوا نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص عملکرد باشد چرا که تعداد روز‌ها تابع شرایط جوی است ما باید برای بررسی عملکرد، غلظت انتشار را بسنجیم و زمانی که بتوانیم غلظت انتشار را کاهش دهیم یعنی قدم رو به جلویی برداشته‌ایم.

اختصاص  ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲، مبلغ  ۸۴۰ میلیارد تومان برای قانون هوای پاک اختصاص داده شد و ما توانستیم رد پای خوبی در قانون بودجه بگذاریم تا انشالله در سال‌های بعد هم افزایش پیدا کند.

وی افزود : برای اجرای ۶۲ حکم احصا شده ، ۱۰۷ هزار میلیارد تومان و ۳ میلیارد دلار برآورد هزینه شده بود که به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده و این اتفاق برای نخستین بار در بودجه سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد که ردیفی برای اجرای قانون هوای پاک قرار داده شد.

گلعلی زاده گفت: همچنین مبلغی هم از محل ماده ۱۲ که برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است برای توسعه حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره با اجرای طرح کهاب گفت: وزارت نفت قرار بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ این طرح را در ۲۰۰ جایگاه انجام دهد، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در زمان حاضر تنها در ۱۱۰ جایگاه کشور این طرح اجرا می‌شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییراقلیم گفت: توسعه وسایل حمل و نقل عمومی به میزان ۱۰ و ۹ دهم درصد در افزایش کیفیت هوا تاثیر داشته است، اما متاسفانه عملکرد وزارت کشور در این زمینه در سال‌های اخیر ضعیف بود، اما سال گذشته با ورود وزارت کشور، اتفاقات خوبی را در توسعه حمل و نقل عمومی شاهد بودیم.

گلعلی زاده اسقاط نشدن خودرو‌های فرسوده را یکی از معضلات اصلی برای  اجرای قانون هوای پاک دانست و گفت‌: در سال گذشته کمتر از ۲۵ هزار خودرو اسقاط شدند و این در حالی است که یک میلیون خودرو پلاک گذاری شدند ، این موضوع بسیار نگران کننده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم بیان کرد: ما ناترازی شدیدی در بخش انرژی داریم و موضوع مصرف بی‌رویه انرژی در واحد‌های تجاری و خانگی یکی از معضلات اصلی آلودگی هواست ، از مقدار ۸۵۰ میلیون متر مکعب گازی که در کشور مصرف می‌شود، ۶۵۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود که اگر تنها ۲۰ درصد در این مقدار صرفه‌جویی شود، سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های بخاری ما قابل تامین است.

گلعلی زاده افزود: در این زمینه معاینه فنی موتورخانه‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد که قرار بود شرکت ملی گاز داده‌ها را در اختیار سازمان استاندارد قرار دهد، اما متاسفانه این داده‌ها ناقص و قدیمی است و نیاز است که کامل شود تا بتوان بر مصرف گاز در موتورخانه‌ها نظارت کرد.

وی گفت : توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند بسیار مهم باشد، اما در این زمینه خوب عمل نکرده‌ایم ، به عنوان مثال در شهر تهران نیاز به ۸ تا ۹ هزار اتوبوس است، اما این شهر تنها   هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارد که بخش زیادی از آن‌ها نیز فرسوده هستند. ما باید فاصله هر فرد تا یک وسیله نقلیه عمومی را به ۵۰۰ متر برسانیم و بر روی توسعه مترو و اتوبوس‌های برقی و گازسوز و همچنین اسکوتر و دوچرخه برقی برای مسیر‌های کوتاه تمرکز کنیم تا اتفاق خوبی در کاهش آلایندگی از منابع متحرک بیفتد.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم  با بیان اینکه نیروگاه‌های ما اغلب فرسوده هستند و بازدهی پایینی دارند گفت: نیروگاه‌های ما نیاز به نصب تجهیزات کنترلی دارند، اما به این دلیل که طراحی آن‌ها قدیمی است، نصب تجهیزات کنترلی بر روی آن‌ها پیش‌بینی نشده و این مورد مشکل ساز است.

گلعلی زاده گفت: در زمان حاضر ۹۴ درصد انرژی ما بر پایه نیروگاه‌های فسیلی تامین می‌شود که اگر از این مقدار کم کنیم و به سمت توسعه انرژی‌های تجدید پذیر برویم، می‌توانیم خیلی زودتر به اهداف خود در قانون هوای پاک برسیم. در زمان حاضر ۸ درصد انرژی ما با انرژی پاک تأمین می‌شود درحالی که طبق قانون هوای پاک باید ۳۰ درصد باشد.

به گزارش زیرنویس، گلعلی زاده افزود: به لحاظ اثربخشی، گزارش عملکرد دستگاه‌ها به این صورت بود که سازمان ملی استاندارد ۱۶ تکلیف داشت که ۱۲ تکلیف خود را کامل و ۴ تکلیف را به خوبی انجام داده بود، در این راستا وزارت کشور ۸ برنامه داشت که از این میان ۵ برنامه را به طور ضعیف یک برنامه را به صورت متوسط یک برنامه را به طور کامل و یک برنامه را به خوبی انجام داده است.

وی افزود: وزارت نیرو نیز از میان ۵ برنامه‌ای که بر عهده داشت ۲ مورد را ضعیف یک مورد را متوسط و یک مورد را به طور کامل به سرانجام رساند.