آغاز مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان با دستور رئیسی/ طرح احیای زاینده‌رود کلید خورد
آغاز مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان با دستور رئیسی/ طرح احیای زاینده‌رود کلید خورد

رئیس جمهور از مرحله اول انتقال آب از دریای عمان به اصفهان بازدید و و دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.

 در مرحله نخست انتقال آب از دریای عمان ۷۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان انتقال داده می‌شود.

در این سفر فاز اول از سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ و ۱۴ شهرستان استان اصفهان با حضور رییس‌جمهور و وزیر نیرو افتتاح می‌شود.هزینه اجرای فاز اول این طرح تا کنون حدود ۵ هزار میلیارد تومان و اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه ۱۲ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

سامانه اول آبرسانی به اصفهان بزرگ از سال ۱۳۵۲ آغاز شد که با احداث سد چم آسمان ، تونل‌ها، تصفیه‌خانه بابا شیخعلی و خطوط انتقال و مخازن ذخیره آب در شهر اصفهان و شهرستان‌ها از ۱۳۶۵ به‌صورت مرحله‌ای تا اواسط دهه ۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسید  و ظرفیت اسمی آن ۱۲.۵ متر‌مکعب بر ثانیه است.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰ کیلومتر است گفت:تا کنون آزادسازی ۵۲۰ کیلومتر از مسیر انجام و ۴۲۰ کیلومتر هم حفاری و ۲۱۴ کیلومتر آن لوله گذاری شده است.

به گزارش زیرنویس، مهران زینلیان هزینه اجرای مرحله نخست طرح را ۲۵ و نیم هزار میلیارد تومان و مرحله دوم را ۱۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تامین خواهند کرد.

زینلیان با اشاره به این مرحله نخست طرح از مهر پارسال آغاز شده ادامه داد: هم اکنون در ۲۴ جبهه کاری در این فاصله ۵۲۰ کیلومتری ۱۴ پیمانکار در حال فعالیت هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال مرحله نخست اجرایی شود.

 انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده رود است

وی یادآور شد: انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده رود است که با اجرای مرحله نخست برداشت آب از زاینده رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر تامین آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست مصرف خواهد شد.

زینلیان گفت:اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهد بود و طرح توسعه واحد‌های صنعتیِ آب بر در دستور کار نیست.

معاون عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: استان اصفهان با اجرای این طرح آب روستا‌ها و شهر‌های مسیر را هم تامین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در اجرای انتقال از دریای عمان آب در مبدا شیرین و سپس به استان منتقل خواهد شد.

منبع:تسنیم