برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۱۲ مهر
برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی از ۱۲ مهر

 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران از برگزاری نوزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی با حضور ۲۸۲ کسب و کار داخلی از ۱۲ تا ۲۱ مهر ماه سال جاری در بوستان گفت‌وگو خبر داد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران خبر داد

  مریم اردبیلی در نشست خبری امروز شنبه که با موضوع برگزاری نوزدهمین نمایشگاه زنان و تولید ملی برگزار شد، گفت: این دوره از نمایشگاه برای ما از جهات مختلف ارزشمند است. نخست آنکه فرصتی برای ارائه تولیدات شهر تهران فراهم می‌کند و از سوی دیگر تولید کننده‌ها مواجهه مستقیمی با مصرف کنندگان که شهروندان تهرانی هستند فراهم می‌کنند. تولیداتی که اغلب از سوی زنان سرپرست خانوار شهر تهران انجام شده است.

وی افزود: از واژه توانمندسازی در جاهای مختلفی استفاده می‌شود ولی ما معتقدیم زنان ما توانمند هستند و شهری که نتواند این توانمندی را به مرحله عرضه برساند، ناتوان است.

بازنگری و به روز رسانی اطلاعات بانوان سرپرست خانوار در تهران

ورود شهرداری تهران به موضوع زنان سرپرست خانوار نیز با نگاه کارآفرینی است

وی ادامه داد: سامانه‌ای در خصوص جمع‌آوری اطلاعات بانوان سرپرست خانوار در تهران ظرف سال‌های گذشته ایجاد شده بود که نیازمند بازنگری اطلاعات آن بود که این کار انجام شد و تمام آمار بازنگری و به روز شد. لذا تعداد بانوان سرپرست خانوار در تهران بر اساس این آمار به روز انجام می‌شود. مواجهه و نوع ورود شهرداری تهران به موضوع زنان سرپرست خانوار نیز با نگاه کارآفرینی است.

به گزارش زیرنویس، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه زنانی که علاقمند هستند در تأمین معاش و حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی فعالیت داشته باشند می‌توانند به شهرداری تهران مراجعه کنند، افزود: تعداد زنان سرپرست خانواری که به همراه فرزندان‌شان اطلاعاتشان در سامانه ما وجود دارد حدود ۲۰ هزار نفر است که از طریق این سامانه خدماتی به زنان سرپرست خانوار و همچنین فرزندان آنها ارائه می‌شود به شکلی که در طول سال جاری با همکاری شرکت شهر سالم چکاب سلامت برای ۱۵۰۰ نفر از بانوان سرپرست خانوار مشغول در ۸۵ مرکز کوثر انجام شد.

به گفته اردبیلی، در تلاش هستیم این چکاب سلامت برای سایر بانوان سرپرست خانوار نیز انجام شود. این در حالیست که اردوهای فراغتی و برنامه‌های فرهنگی دیگری با توجه به نیازمندی‌هایی که از سوی خود زنان سرپرست خانوار اعلام شده است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب طرح به وقت نوجوانی سلسله برنامه‌های فراغتی، آموزشی و فرهنگی و همچنین مشاوره‌های هدایت شغلی برای فرزندان این بانوان ارائه شده است. قطعا ارتقاء فرزندان این خانوارها در ادامه می‌تواند به بهبود وضعیت آنها کمک کند.

اردبیلی تاکید کرد: نوزدهمین دوره نمایشگاه زنان و تولید ملی با مساحت ۳۰۰۰ متر مربع از ۱۲ مهر ماه کار خود را آغاز می‌کند و تا ۲۱ مهر ماه نیز ادامه خواهد داشت و ۲۸۲ کسب و کار در این نمایشگاه حضور دارند. همچنین ۲۱ مرکز کوثر در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت و تولید کنندگان داخلی که در مجموعه خود تعداد زیادی از زنان سرپرست خانوار را بکار گرفته‌اند در این نمایشگاه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه محصولات ۳۱۷۶ نفر که اغلب تولیدات زنان سرپرست خانوار هستند در نمایشگاه عرضه می‌شود، ادامه داد: از سوی دیگر در ایوان انتظار نیز نمایشگاه فرعی برگزار می‌شود که حدود ۸۰ شغل خانگی همزمان محصولات خود را ارائه می‌کنند. قطعا هزینه دریافتی با توجه به کیفیت و نوع محصولات برای شهروندان همانند دوره‌های قبلی که با رضایتمندی همراه بوده، در این دوره نیز امیدواریم به گونه‌ای باشد که رضایتمندی را به همراه داشته باشد.

شهرداری تهران نگاه درآمدی به برگزاری نمایشگاه زنان ندارد 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران اظهار کرد: شهرداری تهران نگاه درآمدی به برگزاری این نمایشگاه ندارد و حداقل هزینه‌ها را برای غرفه‌ها دریافت می‌کند و همین موضوع قیمت تمام شده را کاهش می‌دهد و قیمت عرضه محصولات را متناسب می‌کند. در این دوره از نمایشگاه غرفه‌های دوستدار محیط زیست نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. لذا از شهروندان دعوت می‌کنیم تا به همراه خانواده‌ها در شروع فصل پاییز و آغاز سال تحصیلی از این نمایشگاه بازدید کنند چرا که در آن خدمات پیرامونی شامل غرفه کودکان و اقدامات فرهنگی نیز انجام شده تا نمایشگاهی دوستدار خانواده برگزار شود.

یک چهارم زندانیان زن در تهران برای کار وارد مراکز کوثر شهردار شدند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری زنان زندانی تهران در مراکز کوثر گفت: خانم‌های زندانی که امکان رأی باز شدن آنها به شرط شاغل شدن در مراکز کوثر وجود داشت بکار گرفته شدند که برخی از آنها پس از پایان دوره محکومیت تمایل داشتند که در مراکز همچنان ادامه همکاری داشته باشند؛ اما تفاهم‌نامه ما یکساله بود و در حال حاضر به اتمام رسیده است. البته تمایل داریم که بار دیگر این تفاهم‌نامه را تمدید کنیم.

تعداد زندانیان زن تهران کم است؛ اما در اوج اجرای این طرح یک چهارم زندانیان زن تهران وارد این کار شدند ولی در حال حاضر با اتمام این تفاهم‌نامه این روند متوقف شده که امیدواریم با تمدید تفاهم‌نامه دوباره پیگیری شود.

اردبیلی تأکید کرد: دو سازمان و شرکت شهرداری تهران تمامی لباس فرم پرسنل خود را که تعداد قابل توجهی نیز بوده به مراکز کوثری که زنان سرپرست خانوار در آن اشتغال داشته‌اند، سفارش داده است.

توجه به دانش بنیان‌ها و ایده‌های جدید در مراکز کوثر شهرداری تهران 

وی گفت: در مراکز کوثر جدیدی که راه اندازی شده که ظرف یک سال و نیم گذشته ۲۰ مرکز اضافه شده و تعداد مراکز کوثر به ۸۵ مورد رسیده است در این مراکز جدید موضوع دانش بنیان‌ها و ایده‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و مزیت‌هایی در نظر گرفته شده، لذا نمونه‌هایی از کوثرهای جدید داریم که آنها را به لحاظ تجربه کارآفرینی که دارند در فرصتی معرفی خواهیم کرد.

اردبیلی در پاسخ به سوالی در خصوص استقبال از این نمایشگاه در دوره قبلی و تعداد افرادی که از نمایشگاه بازدید کرده‌اند، گفت: در دوره قبل که در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد ۱۰۰ هزار نفر ورودی به نمایشگاه داشتیم که اغلب آنها از این نمایشگاه خرید کرده بودند. لذا این نمایشگاه گردش مالی بسیار خوبی داشته و از سوی دیگر سفارش محصول انجام شده، یعنی آینده خرید محصولات زنان سرپرست خانوار رقم خورده و برای برگزاری این دوره نیز هم زنان سرپرست خانوار و هم شهروندان تهرانی پیگیری مستمری داشتند.

منبع:ایسنا