قرار است جام قهرمانی سوپر جام روز یکشنبه در ورزشگاه آزادی به پرسپولیس اهدا شود، مراسمی بگیرند و شادی کنند اما آیا این کار درست است؟

- جام اسنپی به چه درد فوتبال یا پرسپولیس می‌خورد؟/ بازی بیشتر به درد می‌خورد یا جام؟

تمام کشورهای صاحب فوتبال این را درک کرده‌اند که قدرت لیگ و باشگاه‌ها به معنی قدرت تیم ملی است. آنها این را نیز خوب می‌دانند که یک تیم خوب و بازیکنان خبره از دل مسابقات متعدد می‌آیند نه تمرینات پرفشار! بنابراین در طول سال تا می‌توانند مسابقه و بازی برگزار می‌کنند.

سوپرجام یکی از ابداعات کشورهای صاحب فوتبال است که یک تک مسابقه در شروع هر فصل بین قهرمان فصل قبل لیگ و قهرمان جام حذفی – به عنوان دو جام اصلی هر کشور – ترتیب می‌دهند.

اولین نکته زمان این مسابقه است که هنوز تیم‌ها وارد فصل نشده‌اند و به نوعی این مسابقه زنگ آغاز مسابقات است. تیم برنده روحیه می‌گیرد و تیم بازنده به سراغ نقاط ضعف خود می‌رود. تماشاگران هم می‌برند و فوتبالی‌ها متوجه زنگ آغاز فصل می‌شوند.

خود این جام آنقدر مهم نیست که پیامدهایش مهم است! برداشتی که از این تک مسابقه می‌شود، پخش تلویزیونی، آن پولی که برای فوتبال به همراه می‌آورد، نقشی که در گسترش فوتبال دارد و های وهویی که در رسانه‌ها به راه می‌اندازد!

اما ببینید ما چه می‌کنیم! بدعت غلط اهدای جام بدون بازی که به هیچکس نمی‌چسبد، حتی به تیم برنده! هنوز به یاد داریم شوخی‌هایی که هواداران استقلال با پرسپولیسی‌ها کردند و ادبیات «جام با اسنپ» از همین سوپرجام وارد فوتبال ما شد و متاسفانه انگار درس عبرتی برای مسئولان نمی‌شود…

پرسپولیس که تیم بسیار بزرگ و پرافتخاری است، اما فرض کنید که یک تیم محلی باشد؛ اهدای جامی که بدون مسابقه به دست آمده چه ارزشی دارد؟ این جام و مراسم قهرمانی آن چه آورده‌ای برای فوتبال ما دارد؟ کجا گره از کار پرسپولیس باز می‌کند؟ چه کمکی به یحیی گل‌محمدی می‌کند؟

حقیقت این است که سوپرجام بسیار مهم و خوب است اما به شرطی که در زمان مناسب خود برگزار شود و حتماً یک مسابقه انجام شود!

در تمام دنیا اگر تیمی دبل کند، سوپرجام بین تیم‌های اول و دوم لیگ برگزار می‌شود، چون «جام حذفی نایب قهرمان» ندارد!

اما ما اینجا وسط فصل و در یک تعطیلی خلوت جامی به تیمی می‌دهیم که بیلان پر کنیم! دیگر مهم نیست که آن تیم شاید همان روز مسابقه لیگش را باخته باشد! چرا که بازیکنان در قرارداد خود آپشنی برای گرفتن جام دارند و تمام روزهای قبل و بعد این تاریخ تمرکز آنها روی گرفتن این پول است نه مسابقه آن روز که سه امتیازش شاید آخر فصل خیلی به درد بخورد!

اگر مسئولی در عمرش یک بار فوتبال بازی کرده یا یک مسابقه فوتبال را از نزدیک دیده باشد، هرگز تن به این کار نمی‌دهد. جامی که برای فوتبال تنها ضرر دارد….

منبع: خبـر ورزشی