مارمولک‌بازی ساسی؛ تهدیدی خاموش برای نسل جوان
مارمولک‌بازی ساسی؛ تهدیدی خاموش برای نسل جوان

مقاله تحلیلی درباره «مارمولک‌بازی ساسی»: بررسی اهداف پنهان، پیامدهای نگران‌کننده و خطرات خاموش پروژه ساسی برای جوانان.

زیرنویس-گروه فرهنگ: مطلب علی پور – در روزهای اخیر، فعالیت‌های «ساسی مانکن»، خواننده ایرانی مقیم خارج از کشور، بار دیگر توجه رسانه‌ها و افکار عمومی را به خود جلب کرده است.

ساسی؛ فراتر از یک خواننده: ظهور یک پروژه ابتذال

 پدیده‌ی «ساسی» را فراتر از یک فعالیت هنری و یا خوانندگی صرف باید دانست، «ساسی» یک «پروژه ابتذال» است؛ پروژه‌ای که هدف نهایی‌اش نه موسیقی و یا هنر فاخر، بلکه تسخیر اذهان و استحاله هویت نسل جوان است.

پرسش اصلی این است که اهداف واقعی پشت اقدامات اخیر “ساسی”، از جمله نمایش «توبه» و انتشار قطعه «مارمولک» چیست؟ پاسخ روشن است: هدف اصلی این اقدامات، ایجاد جنجال رسانه‌ای، به چالش کشیدن باورهای سنتی، برانگیختن کنجکاوی در میان نوجوانان و در نهایت، تجاری‌سازی و ترویج نوعی از سرگرمی با محتوای مبتذل است.

فرمول موفقیت ساسی؛ تسلط بر موج رسانه‌ای ابتذال

ساسی و گروه همکارانش به وضوح نشان داده‌اند که به آسانی قادرند به هر حوزه‌ای ورود کرده و چنان حرفه‌ای عمل نمایند که نه تنها از مخاطبانشان کم نشود، بلکه با جذب انبوهی از دنبال‌کنندگان جدید در مدتی کوتاه، رکوردهای چشمگیری را به نام خود ثبت کنند! اکنون، نگاهی گذرا به روند عملکرد این پدیده خواهیم داشت.

مفهوم «توبه» در فرهنگ اسلامی، ریشه‌ای عمیق دارد و به تحول درونی، بازگشت به ارزش‌ها و اصلاح رفتار اشاره می‌کند. کمپین تبلیغاتی «ساسی مانکن» نیز، در زمانی همزمان با ماه مبارک رمضان و توجه فطری مردم به معنویت و گرایش به اصلاح و خودسازی آغاز شد. او با تظاهر ریاکارانه به بازگشت به ارزش‌ها، استفاده ابزاری از واژگان دینی و بازی با احساسات پاک مذهبی مخاطبان، به اهداف خود دست یافت. دقیقاً می‌دانست که کجا دست بگذارد؛ دقیقاً بر نقاطی که هم برای نوجوانان جذابیت داشت و هم برای نهادهای رسمی حساسیت‌برانگیز بود و با این روش توانسته است موقعیت خود را در فضای رسانه‌ای تثبیت نماید.

 چگونه مفهوم «توبه»، که در گذشته محرک تحولات اجتماعی و تغییرات واقعی بوده است، به یک شوخی مبتذل تبلیغاتی تقلیل یافت؟ و اکنون، لجن کشیدن این مفهوم ارزشمند، چه تاثیری بر نگرش جامعه به دین و ارزش‌های مذهبی خواهد داشت؟

و جالب است که، این بازی نخ‌نما هرساله تکرار می‌شود و دلیل آن نیز آشکار است: پیروی از یک سیاست کهنه و قدیمی به نام «نان و سیرک». در دوران امپراتوری روم باستان،امپراتورها برای جلوگیری از اعتراضات مردم، دو چیز را در اختیارشان می‌گذاشتند: نان برای زنده ماندن و سیرک برای فراموش کردن ظلم.

به گزارش زیرنویس، گویی امروز نیز، همان راهبرد در قالبی نوین اجرا می‌گردد: تولید و ارائه موسیقی‌های با محتوای سطحی و کم‌مایه که تفکر انتقادی را تضعیف می‌کند، گسترش شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک‌تاک که بر هویت فردی تاثیر منفی می‌گذارند، و رواج فرهنگ عامه‌پسند که محتوای ارزشمند دینی را تهی می‌سازد. این ابزارهای نوین «سیرک»، به طور خاص نوجوانانی را هدف قرار می‌دهند که در «خلأ فرهنگی و اجتماعی» به سر می‌برند.

شاید برخی به اشتباه مسئله اصلی را شخص ساسی بدانند؛ اما مشکل بنیادین این است که چرا باید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که نوجوانان مجبور شوند مفهوم توبه و برخی ارزش‌های دینی را از یک خواننده مقیم لس‌آنجلس بیاموزند؟ چرا هیچ صدای رسا و صادقی در در فضای فرهنگی جامعه باقی نمانده است؟

پشت پرده پروژه ساسی؛ دست‌های پنهان سوداگران فرهنگی

در این میان، این سوال نیز مطرح است که چه کسانی در پشت پرده این پروژه‌ها قرار دارند؟ با دقت بیشتر درمی‌یابیم که، نهادهای مالی و فرهنگی وابسته به نظام سرمایه‌داری جهانی و امپریالیسم، که از رهگذر سلطه بر ملت‌ها از طریق ترویج فرهنگ نازل سود می‌برند، طراحان اصلی این پروژه‌ها هستند. به راستی، هنگامی که یک جامعه و یک نسل، نه از ایمان واقعی بهره‌مند باشد، نه از فرهنگ مستقل و نه از تفکر انتقادی، دیگر نیازی به لشکرکشی نظامی نخواهد بود، چرا که اذهان آن‌ها از درون تسخیر شده است.

بودجه‌های کلانی که در نهادهای فرهنگی داخلی به منظور گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی صرف می‌گردد، تا چه میزان در ارتقای موسیقی اصیل ایرانی موفق عمل کرده است؟ در این سال‌ها که نسل جوان بخش اعظم اوقات خود را در فضای مجازی سپری می‌کند، آیا سیاست‌گذاران فرهنگی برای شنیدن دغدغه‌های مخاطبان خود زمانی را اختصاص داده‌اند تا پس از درک صحیح این دغدغه‌ها، طرحی نو و کارآمد دراندازند؟ یا اینکه باردیگر باید شاهد هجمه به روح پاک جوانان و کودکان این خاک باشیم؟

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید
 

 

  • منبع خبر : این گزارش به همت گروه فرهنگ سایت خبری-تحلیلی زیرنویس به صورت اختصاصی تهیه شده است.