سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران؛ نقدی بر نحوه برگزاری و اهداف فرهنگی
سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران؛ نقدی بر نحوه برگزاری و اهداف فرهنگی

نارضایتی گسترده ناشران از نحوه تخصیص غرفه‌ها و کمرنگ شدن نقش فرهنگی، از جمله مهم‌ترین انتقادات وارد شده به سی و ششمین نمایشگاه کتاب تهران است. این وضعیت، چه پیامدهایی برای صنعت نشر و فرهنگ کتابخوانی خواهد داشت؟

زیرنویس-گروه فرهنگ و هنر: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هر ساله میزبان ناشران، نویسندگان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی است. این رویداد، بستری برای عرضه جدیدترین دستاوردهای عرصه نشر، تبادل اندیشه و نظر میان اهل قلم و مخاطبان، و در نهایت، ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌آورد. با این وجود، در کنار تمامی نقاط قوت و دستاوردهای ارزشمند این رویداد فرهنگی، همواره پیشنهادات و انتقاداتی نیز نسبت به نحوه برگزاری و اجرای بهتر با رفع نواقص آن بوده و هست. مسائل و مشکلاتی که اغلب در طی این سال‌ها تکرار شده‌اند و عدم تغییر رویه و اصلاح برخی از آن نیز علی‌رغم تجربه ۳۵ ساله برگزاری این رویداد، همچنان عجیب به نظر می‌رسند.

صرف‌نظر از ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی نمایشگاه به‌ویژه در طراحی پوستر آن، که از نظر بصری و ارتباط با هویت ایرانی نتوانست انتظارات جامعه مخاطبان را برآورده سازد و حتی انتقاداتی از سوی جامعه زنان نسبت به نحوه به تصویر کشیدن زن را در آن برانگیخت؛ شاید یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین انتقادات مطرح‌شده در دوره سی و ششم، به نحوه تخصیص یافتن غرفه‌ها به ناشران و مسائل پیرامون مشارکت آن‌ها بدون نیاز سنجی بازمی‌گردد.

این مسئله تا آنجا پیش رفته که برخی ناشران به دلیل فضای کوچک اختصاص‌یافته، از حضور در نمایشگاه انصراف داده‌اند. حامد کنی، مدیر باسابقه انتشارات روزبهان، در گفتگویی از انصراف حضور فیزیکی انتشارات خود در نمایشگاه به دلیل تخصیص فضای ناکافی ۱۲ متری سخن گفته است. این ناشر باسابقه معتقد است که حضور در غرفه‌ای با مساحت محدود ۱۲ متر، در شأن و جایگاه انتشارات آن‌ها نبوده و امکان عرضه شایسته آثار و تعامل مؤثر با مخاطبان را از آنها سلب می‌کند (منبع+). همچنین، گفتگوی خبرنگار «زیرنویس» با یکی دیگر از ناشران مطرح کشور، حاکی از آن است که سازماندهی نمایشگاه در لحظات آخر انجام شده و تحویل غرفه‌ها به ناشران با تأخیر و بدون نشانی دقیق صورت گرفته است. به علاوه، هزینه‌های بالای نمایشگاه و فروش کم در سال گذشته، حضور در آن را برای ناشران مقرون به صرفه نمی‌کند. این موضوع می‌تواند بر دید کلی بازدیدکنندگان نسبت به تنوع کتاب‌ها نیز تأثیر منفی گذاشته و در نهایت به کاهش تنوع و کیفیت آثار ارائه‌شده در بخش حضوری نمایشگاه منجر شود.

اگرچه ایجاد بستری آنلاین برای دسترسی علاقه‌مندان از سراسر کشور و حتی خارج از مرزها به آثار ارائه‌شده، اقدامی مثبت به شمار می‌رود، اما نحوه عملکرد، سهولت استفاده و میزان استقبال از بخش مجازی با سؤالاتی یا ابهاماتی روبرو بوده است. برخی ناشران و مخاطبان از پیچیدگی‌های احتمالی رابط کاربری، محدودیت‌های موجود در نحوه جستجو و یافتن کتاب‌های مورد نظر، و همچنین مشکلات مربوط به فرآیند سفارش و ارسال کتاب‌ها گلایه داشته‌اند. به نظر می‌رسد که برای ارتقای کارایی و جذابیت بخش مجازی نمایشگاه، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، رفع ایرادات فنی و ارائه آموزش‌های لازم به ناشران و کاربران هستیم. شاید برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی نیز نیازمند بازنگری باشد تا «ناشران» و «دوستداران کتاب» بتوانند با تمرکز بیشتری نسبت به هر دو بخش اقدام کنند.

نقش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی

نکته قابل تأمل دیگر، ماهیت «فرهنگی» این رویداد است که متأسفانه در سال‌های اخیر کم‌تر مورد توجه قرار گرفته و همین امر، نمایشگاه کتاب تهران را بیشتر به یک فروشگاه بزرگ تبدیل کرده که از اهداف فرهنگی اصیل خود فاصله گرفته است.

مشخص نیست که در طراحی برنامه‌ها و رویکردهای اجرایی این رویداد، چه میزان تلاش و برنامه‌ریزی مدون برای تحقق این اهداف فرهنگی صورت گرفته است. آیا صرفاً به برگزاری چند نشست و رونمایی محدود بسنده شده است؟ آیا سازوکارهای مؤثری برای جذب مخاطبان غیرحرفه‌ای و تبدیل آن‌ها به خوانندگان دائمی در نظر گرفته شده است؟ به نظر می‌رسد، تمرکز بیش از حد بر جنبه تجاری و فروشگاهی نمایشگاه، آن را از رسالت اصلی خود که همانا ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ جامعه از طریق کتاب است، دور کرده و به محلی برای تخفیف‌های موسمی و معاملات تجاری تقلیل داده است. این در حالی است که انتظار می‌رود نمایشگاه کتاب تهران، به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی سال در حوزه نشر، با برنامه‌ریزی‌های خلاقانه و جذاب، بتواند نقش پررنگ‌تری در افزایش سرانه مطالعه و پیوند عمیق‌تر جامعه با کتاب ایفا نماید.

به گزارش زیرنویس، علاوه بر انتقادات خاص دوره سی و ششم نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برخی مسائل و چالش‌ها به صورت مستمر در طول سال‌های برگزاری این رویداد مطرح شده‌اند که پرداختن به آن‌ها برای بهبود بلندمدت آن ضروری است؛ از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اول: یکی از دغدغه‌های همیشگی مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی کتاب، مسئله کیفیت محتوایی آثار ارائه‌شده و میزان نظارت بر آن‌ها بوده است. در برخی دوره‌ها، شاهد حضور برخی آثار با محتوای نازل یا مغایر با ارزش‌های فرهنگی جامعه بوده‌ایم. ضعف در وجود یک سازوکار کارآمد و شفاف برای ارزیابی و نظارت بر محتوای کتاب‌های عرضه‌شده، از مسائل بسیار مهمی است که انتظار می‌رفت در این دوره برطرف شده باشد.

دوم: مکان برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) است؛ با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، برخی معتقدند زیرساخت‌‌های مناسبی ندارد که همین مسئله، هم کمبود فضای مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه و هم ارائه خدمات رفاهی مطلوب به بازدیدکنندگان را به یک چالش اساسی تبدیل کرده است.
سوم: ازدحام جمعیت در برخی روزها، کمبود پارکینگ، نامناسب بودن تهویه مطلوب هوا، سیستم سرمایش، ناکافی بودن امکانات خدماتی نظیر رستوران‌ها و غذاخوری‌های مناسب و سرویس‌های بهداشتی، از جمله مشکلاتی است که بازدیدکنندگان و ناشران با آن مواجه هستند.
به نظر می‌رسد برگزارکنندگان این نمایشگاه ابتدا نیازمند بازخوانی و بازنگری در اهداف برگزاری آن هستند تا در مرحله بعد، نسبت به اهداف تعیین‌شده، برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد. برای برگزاری نمایشگاهی در سطح بین‌المللی و تأثیرگذاری مطلوب بر مخاطبان و حمایت مؤثر از حوزه نشر، ضروری است برنامه‌ریزان اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از نظرات نهادهای غیردولتی و صنفی فعال در این حوزه، نظیر اتحادیه‌ها و انجمن‌های ناشران و نویسندگان، در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های مربوط به نمایشگاه بهره برده و از ظرفیت و تجارب این نهادها استفاده کنند، تا بتوانند به ارتقای کیفی نمایشگاه و پاسخگویی بهتر به نیازهای جامعه نشر و فرهنگ کتابخوانی کمک نمایند.

این گزارش به همت تحریریه سایت خبری-تحلیلی زیرنویس به صورت اختصاصی تهیه شده است.

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید
 

 

  • منبع خبر : زیرنویس نیوز