صدور مجوز حرفه ای برای دانش آموختگان روانشناسی بالینی
صدور مجوز حرفه ای برای دانش آموختگان روانشناسی بالینی

مدیر گروه آموزشی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: درصدد صدور «گواهینامه صلاحیت حرفه ای» برای دانش آموختگان روانشناسی بالینی هستیم.

به گزارش زیرنویس،  به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، دکتر عباس پورشهباز به مناسبت فرارسیدن هفته سلامت، گفت: درنظر داریم، با انجام تمهیداتی، امکان صدور «گواهینامه صلاحیت حرفه ای» را برای دانش آموختگان حوزه روانشناسی بالینی فراهم کنیم.

وی با توجه به ابعاد مختلف سلامت روان، افزود: با تعیین استانداردهای آموزشی و ارتقای ظرفیت های بالینی بخش های روانشناسی مراکز تابعه و ارائه این الگو به بورد تخصصی وزارت بهداشت، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و اخذ مجوز از آنها، امکان صدور «گواهینامه صلاحیت حرفه ای» را برای دانش آموختگان این حوزه فراهم می کنیم.

پورشهباز خاطرنشان کرد: گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سال ۱۳۷۱ تاسیس شد و در حال حاضر، با بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت، از معتبرترین مراکز آموزشی کشور در حوزه روانشناسی بالینی محسوب می شود.

وی افزود: این گروه آموزشی، طی سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۴۰۱ تعداد ۲۹ دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، ۲۶ دوره دکتری روانشناسی بالینی، شش دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و هفت دوره کارشناسی روانشناسی را بدون وقفه برگزار کرده است.

مدیر گروه آموزشی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت: این گروه در بیمارستان های روانپزشکی رازی و توانبخشی رفیده، مراکز و کلینیک های پزشکی و توانبخشی نظام مافی و اسماء و مرکز مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ضمن آموزش عملی و کارآموزی بالینی دانشجویان روانشناسی بالینی، خدمات در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات روانی را ارائه می کند.

وی گفت: در حال حاضر، بسیاری از فارغ التحصیلان این گروه در مراکز علمی، اجرایی و خدماتی کشور مشغول به کار هستند. خوشبختانه، آشنایی و شناخت ذینفعان از خدمات روانشناسی نسبت به دهه های گذشته، رشد چشمگیری داشته، اما با این وجود، هنوز در جمعیت قابل توجهی از مردم، باورها و سوء برداشت های غلط درباره خدمات روانشناسی و ضرورت های آن وجود دارد.

پورشهباز، تصریح کرد: از طرفی، صِرف آشنایی با خدمات روانشناسی، اعلام نیاز، تقاضا و به تبع آن، نتایج اثربخش را در بهبود و ارتقای سلامت روانی ایجاد نمی کند، در واقع، اگر اعلام نیاز برای دریافت این خدمات در گروه‌های هدف ایجاد شود، اما این خدمات گران باشد و یا موسسات بیمه گر، هزینه این خدمات را تقبل نکنند، این نیاز تبدیل به تقاضا نمی شود.

وی افزود: همچنین اگر تقاضا ایجاد شود، اما متخصص و امکانات لازم برای پاسخگویی به این تقاضا، در دسترس نباشد، گروه هدف از این خدمات محروم می ماند، بدیهی است در چنین شرایطی، صرفا” بخش کوچکی از جامعه هدف از این خدمات بهره مند می شوند و اثربخشی خدمات چندان محسوس نیست، این موضوع بسیار مهم است و باید به طور یکپارچه و نظام مند مورد توجه و اقدام قرار گیرد.

متخصص روانشناسی بالینی با اشاره به فعالیت های آموزشی، پژوهشی و خدماتی درحوزه سلامت روان، به عنوان یکی از ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: گروه آموزشی روانشناسی بالینی در چارچوب برنامه راهبردی پنج ساله، در زمینه حفظ و ارتقای سلامت روانی و اجتماعی آحاد مردم گام برمی دارد.

وی افزود: گروه آموزشی روانشناسی بالینی با اعمال مواردی نظیر « طراحی و اجرای دوره های آموزشی کارآمد، پژوهش های بنیادی و کاربردی و مداخلات فردی و جامعه محور اثربخش، تربیت دانش آموختگان کارآمد برای مدیریت و ارائه خدمات تخصصی درحوزه های روانشناسی بالینی و سلامت روان، همکاری با قانونگذاران و تصمیم گیران در تدوین سیاستهای سلامت روانی و اجتماعی، بهبود و توسعه خدمات روانشناسی بالینی در جهت پیشگیری از آسیب های روانی و ارتقای بهداشت روانی آحاد مردم »، نقش خود را ایفا می کند.

مدیر گروه آموزشی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی اظهار داشت که ارتقای سطح آگاهی مردم و دیگر ذینفعان، درباره خدمات روانشناسی و پیشگیری از آسیب های روانی و اجتماعی، پایش آسیب های روانی و وضعیت بهداشت روانی و اجتماعی مردم و ارائه گزارش به ذینفعان از دیگر ماموریت های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در عرصه سلامت روان است.

وی «تقویت کادر آموزشی و درمانی از طریق جذب هیات علمی در سال گذشته، اقدام در زمینه تاسیس دوره دکتری روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، پیشنهاد راه اندازی چهار بخش آموزشی روانشناسی بالینی در بیمارستان روانپزشکی رازی با هدف ارتقای آموزش بالینی روانشناسان در مراکز بستری، طراحی مدل شایستگی روانشناسی بالینی و طراحی ساختار و فرایندهای آموزش روانشناسان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر مدل شایستگی»، را از مهمترین اقدامات گروه روانشناسی بالینی دانشگاه در سال‌گذشته عنوان کرد.

به گفته پورشهباز، «جذب اعضای هیات علمی کارآمد، توسعه فضای بالینی مناسب برای کارآموزی، کسب مهارت ها به منظور استاندارد کردن ساختار و محتوای دوره های آموزشی، به روز کردن محتوای آموزشی دوره ها در جهت غنی سازی فعالیت های حرفه ای و کاربردی روانشناسی » در به روزرسانی رشته روانشناسی و مشاوره تاثیرگذار بود.

وی افزود: توسعه فضاهای مهارت آموزی، آموزش مبتنی بر شایستگی و ارتقای صلاحیت های حرفه ای توسط مراکز آموزشی و پایش جدی فعالیت های مراکز آموزشی، از جمله اقداماتی است که در تربیت دانشجویان و آموزش مهارت های حرفه ای به آنان، نقش آفرینی می کند.

مدیر گروه آموزشی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی گفت: سلامت روان، بخش جدایی ناپذیر سلامت اجتماعی است، سلامت اجتماعی با ساز و کارهای مختلف، سلامت روان را تحت تاثیر قرار می دهد، تعیین کننده های اجتماعی به عنوان عوامل خطر در بروز آسیب های روانی و به عنوان عوامل محافظ نقش بسزایی در پیشگیری از این آسیب ها دارند.

وی افزود: شیوع مشکلات و اختلالات روانی، سلامت اجتماعی را به مخاطره می اندازد، از این رو دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به عنوان یکی از متولیان سلامت اجتماعی در کشور، می تواند در شناسایی، پایش مشکلات و اختلالات روانی و تعیین کننده های سلامت اجتماعی و ارائه راهکارهای مناسب ایفای نقش کند.

 

  • منبع خبر : مهر