اینترنت پر سرعت یا ماشین‌دودی
اینترنت پر سرعت یا ماشین‌دودی

در چنین شرایطی، اینترنت به ابزاری برای توسعه و پیشرفت، کنترل و رخوت و یا احیاناً مسخ‌کننده و وحشت تبدیل شده است که اجرای دقیق و اثربخش هر گزینه‌ی نام برده شده، نیاز به وجود یک سازوکار قدرتمند و توانا در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آن دارد.

زیرنویس، گروه فناوری– سرعت در دنیای امروز نقش بی بدلیل و غیرقابل‌انکاری را در زندگی انسان ها رقم زده است؛ تا جایی که گستره‌ی این گزاره همواره در حال افزایش است. اگر روزگاری فقط در رقابت‌های ورزشی سرعت دیده و لمس می‌شد؛ اکنون در گام‌به‌گام زندگی از اولویت‌های تعیین‌کننده هویت اجتماعی تک‌تک افراد شده است.

وقتی برای اولین‌بار، ترن با قدرت بخار بجای ارابه‌ها در شهرها به حرکت در آمد، همه دانستند آنچه از کیمیا و کیمیاگری شنیده بوده‌اند چیزی جز این که می‌بینند نیست؛ گرچه این مهمان ناخوانده را دودی خواندند؛ و عده ای بر ظهور و حضورش داد وامصیبتا سر دادند، اما هر که بر این تغییر مقاومت نکرد و دودی‌تر از او شد، شد آنچه که هرگز فکرش را نمی‌کرد؛ بهره‌ها برد و کامیابی‌ها رقم زد.

تحول و تأثیری که بعد از ماشین بخار بر جوامع صنعتی گذشت در مقایسه با دوران قبل، به‌مثابه ورود از عصر حجر به شهرنشینی بود؛ با ظهور عصر دیجیتال هم، جهان پا به عرصه‌ای نهاد که گویا هیچ محدودیتی در فرارویش وجود ندارد.
این تغییر نه‌تنها تجارت را از قالب سنتی آن خارج کرده و در پوسته‌ی نو ظهورش در کمترین زمان ممکن به قله‌های موفقیت رساند، بلکه همه ابعاد جامعه را نیز با خود همراه و متحول کرد و جهان را به اتاقی شیشه‌ای مبدل ساخت.

در این میان شرکت‌ها و مؤسسات ذینفع در راستای این پدیده نوظهور با رقابتی نفس‌گیر، به افزایش حجم داده‌ها و سرعت انتقال آن، در تکاپوی ربودن گوی سبقت از یکدیگر افتادند و لحظه‌به‌لحظه بر دایره ارائه خدمات خود افزودند تا انسان ها را هر چه بیشتر درگیر کنند. به طوری که امروزه می‌توان اینترنت و فضای مجازی را، جزء لاینفک زندگی روزمره دانست.

به گزارش زیرنویس، وقتی اینترنت، خدمات اجتماعی، شغل و درآمد و ارتباط با دیگران را تسهیل یا محدود می‌کند و خصوصی‌ترین خلوت‌ها را رقم می‌زند و اوقات فراغت‌ها را به سیطره خود در می‌آورد؛ در چنین شرایطی، به ابزاری برای توسعه و پیشرفت، کنترل و رخوت و یا احیاناً مسخ‌کننده و وحشت تبدیل شده است که اجرای دقیق و اثربخش هر گزینه‌ی نام برده شده، نیاز به وجود یک سازوکار قدرتمند و توانا در سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای آن دارد.

صاحبان سرمایه و بنگاه‌هایی اقتصادی نه‌تنها در برابر این علم جدید مقاومت نکرده‌اند؛ بلکه در ارتقای دانش خود، کاربر و تجهیزات آن کوشیدند تا از قافله‌ی پیشرفت عقب نمانده در نتیجه به محصول و خروجی بهتر و بیشتری دست یابند.

بنابراین، آنچه در ابتدا از “اینترنت” به ذهن متبادر می‌شود، هدفِ آن است؛ که آیا به‌منظور دستیابی شرکت‌ها به درآمد و منابع مالی است یا سهولت خدمات‌رسانی به مردم؟

دوم تعیین کننده‌ی محدوده‌ی این نوآوری باسیاست گذار است یا نیازمندی‌ها؟ سوم آیا باید در ارائه خدمات احیاناً قصور آن، پیگیری و بازخواست باشد یا هر چه شد لطف و مرحمت است و ایرادگرفتن، دهن‌کجی و کفر نعمت؟ و نکته مهم‌تر آسیب‌های احتمالی همگونی جهانی آن در تطابق و اجرا یا عدم آن دیده و بررسی شده است؟

ادامه دارد…

  • نویسنده : گروه فناوری زیرنویس
  • منبع خبر : زیرنویس