مراسم گرامیداشت هفته اسکان بشر در حالی با حضور گسترده بخش خصوصی برگزار شد که دولتی ها علیرغم دعوت رسمی حضور نداشتند.

به گزارش زیرنویس، در حالی روز یکشنبه ۱۶ مهر ماه ۱۴۰۲ بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان و گرامیداشت هفته اسکان بشر در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد که علیرغم دعوت رسمی حتی یکی از معاونین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشور، حضور نداشت. این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی طبق ادعای خود، متولی اصلی ساخت مسکن در کشور است و اگرچه انتظار می رفت گرامیداشت هفته اسکان بشر نخست از سوی وزارت راه و شهرسازی برگزار شود اما نه تنها وزیر حضور نیافت بلکه حتی یکی از معاونین این وزارتخانه هم در این اجلاس شرکت نکردند. این در حالی است که طبق شنیده ها از محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی به طور رسمی برای حضور در این اجلاس دعوت شده بود.

باتوجه به اینکه در اجلاس روز یکشنبه مسائل بسیار مهمی گفته و شنیده شد و جمع کثیری از فعالان و تلاشگران صنعت مسکن و ساختمان حضور پیدا کرده و از مشکلات و دغدغه های خود گفتند، عدم حضور وزیر راه و معاونین وزارت راه و شهرسازی خلا بسیار بزرگی بود.

فضای گفتگو باز بود، از وزارت راهی ها دعوت شد اما کسی نیامد

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان وزارت راه گوش شنوایی برای بخش خصوصی ندارد / آنها دعوت انبوه سازان را فراموش کردند!

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به خبرنگار زیرنویس مبنی بر عدم حضور دولتی ها، گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده و دعوت رسمی انجام شده، قرار بر این بود که نماینده های وزارت راه و شهرسازی حضور داشته باشند اما تا این لحظه دلیل عدم حضورشان مشخص نیست.

پورحاجت در ادامه گفت: باتوجه به استقبال گسترده ای که از سراسر کشور و حضور انبوه سازان استان های مختلف انجام گرفت، انتظار می رفت که مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی نقش پررنگ تری در این حوزه ایفا می کردند اما اینکه چرا حضور نداشتند باید پاسخگو باشند.

وی در آخر گفت: خروجی اجلاس برای نشان از همدلی و همفکری بخش خصوصی سراسر کشور با مجموعه کانون سراسری انبوه سازان بود و این نخستین بار نیست که این اجلاس و گرامیداشت هفته اسکان بشر از سوی بخش خصوصی برگزار می شود. در این اجلاس دبیر کل کمیته ایرانی ICC نیز حضور داشت، بنابراین فضا باز بود و فرصت گفتگو را بدون محدودیت ایجاد کردیم.

با دخالت دولت اصل ۳۱ قانون اساسی فراموش شد

حسن محتشم، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران

همچنین حسن محتشم، عضو هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌ سازان استان تهران در این اجلاس به خبرنگار زیرنویس گفت: انبوه سازان و سازندگان بخش خصوصی در هر حال فعالیت خود را ادامه می دهند و در سال ۳۵۰ هزار واحد در کشور ساخته می شود. از دو سالی که طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است نه تنها شعارها تحقق پیدا نکرد بلکه شاهد فاصله بسیار وحشتناکی نسبت به وعده های دولت هستیم.

محتشم در ادامه گفت: طبق اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند اما دخالت دولت باعث شده که این اصل راه به جایی نبرد.

بعد از ۱۶ سال فقط ۲ میلیون واحد مسکن مهر تحویل شد

عضو هیات‌ مدیره انجمن انبوه‌ سازان استان تهران افزود: در طرح مسکن مهر با اینکه بسیار سریع قراردادها منعقد و پروژه ها آغاز شد ولی بعد از ۱۶ سال فقط ۲ میلیون واحد تحویل داده شد و هنوز ۲۰۰ هزار واحد در حال تکمیل و تحویل است. چرا؟ چون در همه جای دنیا ثابت شده که دولت ها نمی توانند کارفرماهای خوبی باشند و نه تنها دخالت دولت ها موفقیت آمیز نیست بلکه به نوعی در جهت فعالیت بخش خصوصی بازدارندگی ایفا می کند. در حال حاضر نیز دولت این راه را ادامه می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در طرح نهضت ملی مسکن با بخش خصوصی مشورت نشد، گفت: دولت کارفرما است و آنطور که می خواهد دستوری عمل می کند و روش دستوری نیز نه برای انبوه سازان قابل پذیرش است نه اقتصاد و با آن کنار نمی آیند. وقتی قیمت هایی را اعلام می کنند که نه تنها سوددهی ندارد بلکه زیان ده نیز است، بخش خصوصی قرارداد نمی بندد، چون کار پیش نخواهد رفت.

به گزارش زیرنویس، آن زمان که وضع اقتصاد ایران خوب بود و تورم یک رقمی بود و نفت با بالاترین قیمت فروخته شد وضع طرح مسکن مهر به اینجا رسید که بعد از ۱۶ سال ۲ میلیون واحد تحویل داده شد که مشخص نیست با چه کیفیت و زیرساخت هایی تحویل مشتریان شده است. پس وای به حال طرح نهضت ملی مسکن و شعار ساخت یک میلیون مسکن در سال که نشانه های مناسبی از پیشرفت در این پروژه ها وجود ندارد.

شاید وزارت راه و شهرسازی به همین دلایل در این اجلاس شرکت نکرد، زیرا حرفی برای گفتن نداشت. شاید هم بازار انحصاری مسکن و عدم دخالت بخش خصوصی، سیاستی است که از جانب وزارتخانه اعمال می شود و حضور در اجلاس دیگر جای سوال ندارد.

منبع خبر: رکنـا