تلویزیون صدای نماینده‌های مجلس انقلابی را هم درآورد
تلویزیون صدای نماینده‌های مجلس انقلابی را هم درآورد

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما و نایب رئیس فراکسیون رسانه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نامطلوب صداوسیما از کاهش مرجعیت رسانه‌ای آن انتقاد کردند.

تلویزیون صدای نماینده‌های مجلس انقلابی را هم درآورد

به گزارش »اطلاعات آنلاین»، احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای نظارت بر صداوسیما، در اختتامیه رویداد «الزامات و سازوکار‌های تقویت مرجعیت رسانه‌ای در ایران» درباره وضعیت امروز صداوسیما گفت: قبلاً یک رسانه یک‌سویه یا یک طرفه داشتیم که با یک مرجعیت اعطایی، اعتمادساز بوده یا از یک انحصار خبری و رسانه‌ای برخوردار بوده است. اما این دوران نه‌تنها در کشور ما که در همه جای دنیا سپری شده و امروزه فضای تکنولوژی‌ها و روش‌های نوین ارتباطی شکل گرفته است. در این فضا دنیا به سمتی می‌رود که هر فردی در اقصا نقاط این کره خاکی، هم تولیدکننده پیام و هم گیرنده آن است.

قاضی‌زاده هاشمی با توضیح اینکه انحصار رسانه‌ای توسط بنگاه‌های بزرگ تا حدود زیادی از بین رفته، گفت: درست است که اعتمادآفرینی، صحت و اصالت محتوای رسانه‌ای اهمیت دارد، اما به هر حال از فضای انحصارگونه آن عبور کرده‌ایم و این امر در فضا‌های نمایشی هم به وضوح قابل مشاهده است. در حال حاضر در همه جای دنیا بحث شبکه‌های خانگی و تولیدکنندگان نمایش خانگی مطرح شده که بنگاه‌های اقتصادی بزرگی را شکل داده‌اند و طبعاً مجموعه رسانه‌ای با این وضعیت، خود را ملزم به تبعیت از الزامات رسانه انحصاری نمی‌داند.

تلویزیون صدای نماینده‌های مجلس انقلابی را هم درآورد

صداوسیما به سازمان کارکنان صداوسیما تبدیل شده

دبیر شورای نظارت بر صداوسیما با بیان اینکه از نگاه من صداوسیما به سازمان کارکنان صداوسیما تبدیل شده است، افزود: این سازمان در دهه ۶۰ در مجموع هفت یا هشت هزار پرسنل داشت، اما اکنون همراه با جمعیت بازنشستگان این سازمان، بالغ بر ۵۵ تا ۵۷ هزار نفر حقوق‌بگیر دارد. حدود ۸۵ درصد بودجه سازمان صداوسیما صرف پرداخت حقوق می‌شود. در چنین شرایطی اولویت ریاست سازمان صداوسیما این است که بتواند در ابتدای هر ماه حقوق کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کند و از نظر کارکنان هم رئیسی خوب است که حقوق بیشتری بدهد. در این میان مردم و مخاطب نادیده گرفته می‌شوند.

قاضی‌زاده هاشمی به چالش‌های دیگر این سازمان در حوزه کاهش تولیدات رسانه‌ای استان‌ها و پوشش اخبار جهان اشاره کرد و گفت: خروجی تمام این چالش‌ها این است که مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما کاهش یافته و آنچه در شرایط فعلی درباره صداوسیما باید انجام شود، چابک سازی این سازمان است. فضای رسانه به مثابه یک فروشگاه است و مخاطب چندین فضای رسانه‌ای در اختیار دارد که می‌تواند محصول مورد نظر خود را از این رسانه‌ها تأمین کند.

تلویزیون صدای نماینده‌های مجلس انقلابی را هم درآورد

تنها راه به دست آوردن مرجعیت رسانه‌ای در کشور

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی هم در سخنانی با اشاره به اینکه دنیای رسانه از فرکانس به تراشه‌ها و چیپست‌ها تبدیل شده، گفت: اولین کار فضای مجازی، شکستن انحصار فرکانس در تولید رسانه بود و بعد از آن بود که رسانه از دست افراد خاص به عموم جامعه منتقل شد. در حال حاضر گردانندگان رسانه افراد خاص نیستند و همه آحاد مردم از هر قشری می‌توانند در محیط رسانه‌ای به تولید محتوا بپردازند یا مصرف‌کننده آن باشند.

سیاهکلی افزود: در دنیای جدید چیزی به نام تلویزیون وجود ندارد. تلویزیون فقط یکی از رسانه‌های در اختیار مردم است. رادیو و تلویزیون قدرت انتقال خدمات به مردم را ندارد و دنیای جدید رسانه‌ای، دنیای خدمات‌محور است که می‌تواند رسانه‌ای یا غیررسانه‌ای باشد. با محیطی سروکار داریم که جنس رسانه دارد، اما اسم آن دیگر رسانه نیست. در محیط جدید پدیده‌ای منحصربه‌فرد به نام داده وجود دارد که هرکسی صاحب آن باشد، قدرتمند و ثروتمند خواهد بود و مهم‌ترین عامل تولید داده رایگان، ارائه خدمات است.

نایب رئیس فراکسیون رسانه، مطبوعات و فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در ادامه با طرح این سوال که آیا توانسته‌ایم رسانه‌ای بر محور خدمات راه بیندازیم و بگوییم مرجعیت رسانه‌ای با کیست، عنوان کرد: پشت تلویزیون باید یک ابراز داده برای ارائه خدمات به مخاطبان باشد تا بتواند مخاطب را جذب کند، در غیر این صورت از بین رفتن تلویزیون حتمی است. زمانی که عناصری مانند تنظیم مقررات، ارائه خدمات رسانه‌ای و تولید داده بومی در کنار یکدیگر قرار گیرند، می‌توانیم در دنیا به مرجعیت رسانه‌ای دست پیدا کنیم.

منبع: اطلاعات انلاین