ساحل مکسر مقام؛ زیباترین ساحل صخره‌ای جنوب ایران
ساحل مکسر مقام؛ زیباترین ساحل صخره‌ای جنوب ایران

جاذبه‌های ساحل مکسر به‌اندازه‌ای است که حیف است در سفر به بندرعباس سری به این ساحل صخره‌ای نزنید. به همین دلیل، در این مطلب، می‌گوییم که ساحل صخره ای مکسر کجاست و به زیبایی‌های این ساحل اشاره می‌کنیم.

ساحل مکسر مدتی است به یکی از دیدنی ‌های بندر مقام تبدیل شده است. با نگاهی به جاذبه‌های ساحل مکسر ، باید به سلیقه گردشگران برای گشت‌و‌گذار در این ساحل زیبا تبریک گفت. این ساحل با تمام ساحل‌هایی که تاکنون دیده‌اید فرق می‌کند.

کمتر ساحلی را سراغ داریم که مادر طبیعت در آن هنرنمایی کرده و به‌کمک امواجِ خروشانِ دریا، صخره‌ها را همانند یک پیکرتراش، با ذوق و سلیقه، به‌شکل تندیس‌هایی زیبا درآورده باشد. زیبایی‌های این منطقه باعث شده این مکان لقب ساحل رویایی بندر مقام را با افتخار از آن خود کند.

همچنین، سبب شده گردشگران از دور و نزدیک خودشان را مهمان نوازش نسیم دریا و تماشای زیبایی صخره‌های این ساحل کنند.

ساحل مکسر کجاست؟

برای تماشای صخره‌های عظیمی که پیکرتراشِ طبیعت به تندیس‌های زیبایی تبدیلشان کرده است، باید راه بندرعباس را در پیش بگیرید. سپس فرصتی را برای گشت‌و‌گذار در میان سواحل بندرعباس و سایر جاهای دیدنی بندرعباس اختصاص دهید.

پس از آن، با طی مسافتی حدود ۱۸۰ کیلومتر، به بندر لنگه برسید. در نهایت نیز پس از بازدید از جاذبه‌های بندر لنگه، راهی این ساحل شوید. در این مسیر، از گردنه بندر مقام نیز عبور می‌کنید و می‌توانید مدتی در این قسمت توقف کنید و با تماشای جلوه‌های طبیعی و دیدنی آن، خستگی درکنید.

تصویر ساحل مکسر در بندرعباس

اکنون که مطلع شدید ساحل مکسر کجاست، جالب است بدانید این ساحل با هواپیما نیز مسیر سرراستی دارد. می‌توانید در هرکجای ایران‌زمین که هستید، خودتان را به فرودگاه عسلویه برسانید. از این فرودگاه فاصله چندانی با بندر مکسر نیست.

پس از حدود ۱۱۰ کیلومتر، چشم شما به جمال بی‌مثال جاذبه‌های این منطقه روشن خواهد شد. در این وضعیت، پس از رسیدن به فرودگاه عسلویه، خودروهای سواری در کمتر از ۲ ساعت گردشگران را در مسیر جاده مقام قرار می‌دهند. و به بندر مقام پارسیان می‌رسانند. از این مکان نیز فاصله چندانی با ساحل مکسر ندارید.

بندر مقام کجاست؟

تصویر بسیار زیبا از ساحل لاوان در بندر مقام

بندر مقام دقیقاً در ۲۰۰کیلومتری شهرستان بندر لنگه قرار دارد. به‌لحاظ جغرافیایی نیز باید گفت که ساحل مکسر در بین جاده بندر مقام و بستانو در جنوب ایران واقع شده است. اگر در مسیر غرب مقام پیش بروید، پس از ۱۰ کیلومتر، به این ساحل می‌رسید.

اگر در نقشه نگاهی به موقعیت این ساحل بیندازید، متوجه خواهید شد ساحل مکسر فاصله چندانی با بندر لاوان ندارد؛ در نتیجه، اگر به هر دلیل عازم بندر لاوان هستید و هوای گردشگری در این ساحل به سر شما زده است. می‌توانید با قایق‌های ماهیگیری راه این منطقه را در پیش بگیرید و در کنار قایق‌سواری، از تماشای مناظر دیدنی منطقه لذت ببرید.

ویدئویی تماشایی از ساحل مکسر

فاصله بندرعباس تا بندر مقام چقدر است؟

مسافران زیادی به‌دلایل تجاری و تفریحی راهی بندرعباس می‌شوند. به همین دلیل، از آنجا که فاصله بندرعباس تا مقام زیاد نیست، پیشنهاد می‌کنیم با یک تیر چند نشان بزنید. در کنار گردشگری در بندرعباس، سری به بوشهر بزنید و این سفر خاطره‌انگیز را با تماشای سواحل بوشهر به پایان برسانید.

بندر مقام حدود ۳۶۰ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. در بیشترین حالت، نهایتاً با ۵ ساعت رانندگی به این ساحل زیبا خواهید رسید.

جاهای دیدنی ساحل مکسر را می‌شناسید؟

این ساحل زیبا و دیدنی در بندر مقام قرار دارد. به همین دلیل نیز به یکی از جلوه‌های گردشگری بندر مقام پارسیان تبدیل شده است. برای آشنایی با جاهای دیدنی ساحل مکسر، باید نگاهی تیزبینانه به ریشه نام‌گذاری آن بیندازید.

همان‌گونه که از ما بهتر می‌دانید، «مکسر» به‌معنای شکسته و تکه‌تکه‌شده است. انتخاب این نام بی‌دلیل نیست؛ چراکه صخره‌های این ساحل با صخره‌های معمولی که تاکنون دیده‌اید تفاوت‌های زیادی دارند و به‌لحاظ زیبایی‌شناختی دیدنی‌ترند.

انتخاب لقب ساحل شکسته جنوب ایران نیز از شکل‌گیری خاص و دیدنی این صخره‌ها حکایت دارد.

ساحل مکسر چرا صخره‌های زیبایی دارد؟

در ‌واقع، می‌توان اصلی‌ترین جاذبه این ساحل را نحوه شکل‌گیری صخره‌های آن دانست. ماجرا از این قرار است که میلیون‌‌ها سال پیش، صخره‌های بسیار عظیم و نفوذناپذیری در این ساحل در برابر امواج خلیج‌ همیشه‌ فارس قد علم کردند.

منتها از آنجا که حتی سخت‌ترین صخره‌ها نیز توان مقاومت در برابر نیروی طبیعت را ندارند، صخره‌های این ساحل در گذر زمان تسلیم امواج خروشان خلیج فارس شدند و شکل صخره‌هایی زیبا و رام‌شده را به خود گرفتند.

در کنار امواج خروشان، پدیده‌های طبیعی دیگری مانند جزرومَد و وزش بادهای تندوتیز نقش مهمی در صیقل‌دادن صخره‌های این ساحل ایفا کرده‌اند. چنین صخره‌هایی در کمتر ساحلی پیدا می‌شوند.

در این ساحل، ما با پدیده‌ای طبیعی طرف هستیم که از تقابل امواج خروشان و سرسختی سنگ‌های خارا حکایت دارد. شکل‌گیری این صخره‌ها به‌اندازه‌ای زیباست که گویی سنگ‌تراشی کهنه‌کار سالیان متمادی از عمر خود را به تراش صخره‌های این ساحل اختصاص داده تا تندیس‌هایی زیبا و دیدنی از خود بر جا بگذارد. مادر طبیعت، با ساخت این تندیس‌های صخره‌ای، به استادهای پیکرتراش طعنه زده است!

ساحل مقام در شب از همیشه دیدنی‌تر است

سواحل بسیار زیبای مقام در شب

زمان‌بندی در هر سفری مهم است و در سفر به ساحل مکسر مقام از همیشه مهم‌تر. دلیل این اصرار نیز جلوه زیبای این ساحل در شب است. این ساحل در جنوب کشور قرار دارد. همان‌گونه که شما بهتر از ما می‌دانید، سواحل جنوب در شب ستاره‌باران می‌شوند.

ناگفته نماند صخره‌های این ساحل در زیر پرتوهای طلایی خورشید نیز زیبا هستند. از طرف دیگر، صخره‌های این ساحل، با زیبایی خاصی، در کرانه ساحل مقام یکی پس ‌از دیگری صف کشیده‌اند و در انتظار گردشگران‌اند.

در نتیجه، کافی است در روز دوربین گوشی یا عکاسی خود را به هر طرف بگیرید و عکسی زیبا و خاطره‌انگیز از صخره‌های این منطقه را به آلبوم گردشگری خود اضافه کنید.

ساحل مکسر چه تفریحاتی پیش ‌روی گردشگران قرار می‌دهد؟

ایران‌زمین سواحل زیبای بی‌شماری دارد و مطمئنیم با ساحل‌گردی و تفریحات دریایی غریبه نیستید. ساحل مکسر بوشهر، در کنار تفریحات رایجی که در تمام سواحل زیبای ایران با آن‌ها سروکار داریم، ویژگی‌های خاصی را به‌لحاظ گردشگری در اختیار مسافران قرار می‌دهد. در ادامه، نگاهی به آن‌ها می‌اندازیم.

اولین نکته جالبی که این ساحل دارد، دنج‌بودن آن است. در واقع، به‌رغم جاذبه‌های ساحل رؤیایی مکسر، این ساحل گردشگران چندانی ندارد. به همین دلیل، اگر دنبال ساحل‌گردی در مکانی دنج و خلوت می‌گردید و می‌خواهید به آوای نسیم دریا و امواج گوش فرادهید، این ساحل بهترین تجربه را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تماشای طلوع و غروب خورشید در منطقه مکسر یکی دیگر از تجربه‌های نابی است که انتظار گردشگران را می‌کشد.

غواصی در سواحل بندر مقام و ساحل مکسر بندر

از سکوت این ساحل زیبا که بگذریم، به سرگرمی‌های هیجان‌انگیز آن می‌رسیم. یکی از تفریحات بسیار هیجان‌انگیز در این ساحل غواصی است. به این ترتیب، اگر اهل ماجراجویی هستید، تجهیزات لازم برای غواصی در عمق کمِ آب را همراه داشته باشید و از دنیای زیرآب در این ساحل لذت ببرید.

این تجهیزات در دنیای غواصی با نام «اِسنورکلینگ» (Snorkeling) شناخته می‌شود و تفاوت قیمت چشمگیری با لوازم حرفه‌ای دارد. ناگفته نماند این تفریح را فقط به شناگران حرفه‌ای پیشنهاد می‌کنیم.

اگر به‌اندازه کافی شنا بلد نیستید و سابقه شنا در امواج خروشان دریا را ندارید، مواظب سلامت وجود نازنینتان باشید و دور این تفریح را خط بکشید.

ساحل‌گردی خاطره‌انگیزی در انتظار شماست

مطمئنیم شما هم با ما هم‌عقیده‌اید که لذت پیاده‌روی با پای برهنه روی شن‌های ساحل با هیچ‌ لذتی در سفرهای دریایی مقایسه‌شدنی نیست. این تفریح در تمام سواحل ایران وجود دارد؛ منتها در هیچ ساحلی با منظره‌ای زیبا از صخره‌های صیقل‌داده‌شده روبه‌رو نخواهید شد.

جاهای دیدنی نزدیک ساحل مکسر را می‌شناسید؟

ساحل مکسر در استان هرمزگان قرار دارد. اگر اهل گردشگری هستید، حتماً به‌خوبی می‌دانید که استان هرمزگان جایگاه پنجم را در فهرست استان‌های پرجاذبه ایران در اختیار دارد. این استان سالانه میزبان گردشگران بی‌شماری است. به همین دلیل، از قرارگرفتن این ساحل در استان هرمزگان نهایت استفاده را ببرید و سری به جاهای دیدنی نزدیک ساحل مکسر بزنید.

برای نمونه، می‌توانید رهسپار بندر لنگه شوید و از‌ آب‌انبارهای دیدنی و قدیمی این منطقه دیدن کنید. اگر هم از تماشای زیبایی‌های ساحل سیر نمی‌شوید، سری به سواحل بندر بستانو و نیرم بزنید.

هرکدام از این سواحل دیدنی‌های خاصی را در پیش ‌روی گردشگران قرار می‌دهند. چشمه‌های شمس و فاریاب نیز فاصله چندانی با ساحل مکسر ندارند. این چشمه‌ها از مناطق قدیمی و زیبای این ناحیه به ‌حساب می‌آیند.

اگر هم اهل ماجراجویی‌های دریایی هستید، راه خلیج نایبند و تنگه شوتاریکو را در پیش بگیرید. به گردشگران علاقه‌مند به آثار باستانی نیز پیشنهاد می‌کنیم بازدید از قلعه باستانی ایزدخواست را به برنامه ‌گردشگری خود بیفزایند. در این سفر، بازدید از گردنه عشاق، غار گیری‌ کنار و جزیره لاوان را فراموش نکنید.

با بازدید از جزیره شیدور، سفر خود به ساحل مکسر را تکمیل کنید

برای شما گفتیم که ساحل مکسر یکی از خلوت‌ترین سواحل گردشگری جنوب کشور است. مطمئنیم گردشگرانی که به‌دنبال ساحل‌گردی در مکانی خلوت می‌گردند، راه این ساحل را در پیش می‌گیرند. به همین منظور، پیشنهاد می‌کنیم پس از رسیدن به این ساحل و گشت‌و‌گذار در آن، مسافرت خود را به پایان نرسانید و با قایق به جزیره شیدور بروید.

جزیره شیدور فاصله چندانی با این ساحل ندارد. این جزیره جزیره‌ای خالی ‌از سکنه است که مناظر دیدنی و بکری پیش ‌روی گردشگران قرار می‌دهد.

آبشار بوچیر جاذبه‌ای خاص در سفر به مکسر است

حدود ۶۶ کیلومتر دورتر از روستای پارسیان، منطقه‌ای وجود دارد که به داشتن آبشار و چشمه و دره‌های زیبا معروف است. این منطقه در روستای بوچیر قرار دارد.

از ناحیه‌ای صحبت می‌کنیم که در کنار داشتن جاذبه‌های طبیعی، ارگی قدیمی مربوط به دوران خلافت بنی‌حماد را نیز در خود جا داده است. عمق قسمت‌هایی از دره‌های این منطقه گاهی به ۵۰ متر می‌رسد. اگر اهل ماجراجویی هستید، حتماً گردشگری در این منطقه را به تور بندر مقام اضافه کنید.

بهترین زمان برای گشت‌وگذار در ساحل مکسر چه زمانی است؟

تجربه ثابت کرده، برای اینکه بهترین لذت را از گردشگری در سواحل جنوبی ایران ببرید، باید پاییز تا اوایل بهار را برای سفر انتخاب کنید. از هم‌اکنون سفر به این منطقه را در برنامه مسافرتی خود قرار دهید و آماده مسافرتی خاطره‌انگیز باشید.

اقامتگاه بندر مقام چگونه است؟

کمپ زدن و اقامت در ساحل بندر مقام

باید اعتراف کنیم ساحل مکسر به‌لحاظ امکانات اقامتی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. به همین دلیل، انتظار چندانی از خانه‌های بومی منطقه نداشته باشید. هر زمان که بار سفر به این منطقه را بستید، حتماً چادر مسافرتی و تجهیزات لازم برای کمپ‌زدن کنار ساحل را همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی رایگان
بهترین زمان سفر فصل پاییز و زمستان
آدرس ۲۰۰کیلومتری شهرستان بندر لنگه

 

منبع: ره بال