چمران: خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران/ کمبود واگن مترو جدی است
چمران: خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای تهران/ کمبود واگن مترو جدی است

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: برای جبران کمبود اتوبوس‌ها، شهرداری اقدام به خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از چین کرده است. باشگاه خبرنگاران جوان – مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: امروز شهرداری‌ها در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که نباید منتظر وزارت کشور بمانند […]

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت حمل‌ونقل عمومی گفت: برای جبران کمبود اتوبوس‌ها، شهرداری اقدام به خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از چین کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان – مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اظهار کرد: امروز شهرداری‌ها در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که نباید منتظر وزارت کشور بمانند چرا که از سال ۱۳۹۲ تاکنون وزارت کشور هیچ اتوبوسی به شهر‌ها تحویل نداده لذا شهرداری‌ها ناچار به خرید مستقیم شده‌اند.

وی با بیان اینکه کلان‌شهر‌هایی مانند مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز اتوبوس‌های خود را به صورت مستقل خریداری کرده‌اند، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، وزارت کشور برای تامین حدود ۱۶۴ دستگاه اتوبوس برای تهران قراردادی منعقد کرد، اما تنها بخشی از آن محقق شد. به طور مثال قرار بود ۶۰۰ دستگاه به تهران تحویل داده شود، اما در نهایت فقط ۱۶۴ دستگاه تحویل شد.

چمران با تاکید بر اینکه اتوبوس‌های تهران از حدود ۶ هزار دستگاه در گذشته به کمتر از ۲ هزار دستگاه کاهش یافته‌اند، تاکید کرد: با بررسی ظرفیت تولید داخل متوجه شدیم شرکت‌های داخلی نهایتا می‌توانند سالانه حدود ۶۰۰ تا یک هزار دستگاه تولید کنند در حالیکه تنها تهران به بیش از ۶ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

خرید یک هزار دستگاه اتوبوس برقی از چین

وی ادامه داد: برای جبران این کمبود، تصمیم گرفتیم خرید خارجی انجام شود و در همین راستا شهردار، معاون حمل ونقل و یکی از اعضای متخصص شورا به چین اعزام شدند و قرارداد خرید ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را نهایی کردند. این قرارداد شامل یک هزار دستگاه اتوبوس برقی است.

به گفته چمران، تاکنون بیش از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد ناوگان شده و حدود ۵۰۰ دستگاه دیگر نیز وارد کشور شده یا در حال ورود هستند همچنین تا پایان سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نو از تولیدکنندگان داخلی وارد چرخه حمل‌ونقل شهری شده‌اند.

وی همچنین از عقد قرارداد برای خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین جدید خبر داد و گفت: قرارداد ۲۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال طی مراحل مقدماتی است که در مجموع به ۶۰۰ دستگاه می‌رسد. نخستین محموله این اتوبوس‌ها ظرف دو تا سه ماه آینده وارد تهران می‌شود.

چمران با اشاره به وضعیت مترو نیز افزود: قرارداد خرید ۲ هزار دستگاه واگن از چین که در سال ۱۳۹۲ توسط مجلس مصوب شده بود، سال‌ها معطل مانده بود. این قرارداد در دولت سیزدهم فعال شد و شهرداری با سختی زیاد و استفاده از منابع مالی مختلف از جمله تهاتر نفت، موفق شد سهم ۱۵ درصدی خود را تأمین کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تاکنون قرارداد ۷۹۲ دستگاه واگن نهایی شده که ۱۰۵۰ دستگاه از این قرارداد به تهران اختصاص دارد. با تحویل این واگن‌ها، فاصله حرکت قطار‌ها در خطوط مترو از ۶ تا ۱۵ دقیقه به حدود ۲ تا ۳ دقیقه کاهش می‌یابد.

موافق جایگزینی تراموا با اتوبوس نیستم

چمران همچنین با اشاره به موضوع تراموا در تهران گفت: به‌صورت کلی موافق جایگزینی تراموا به جای اتوبوس نیستم. با هزینه‌ای کمتر می‌توان چهار اتوبوس دوکابین تهیه کرد که کارآیی و انعطاف بیشتری در برابر ترافیک و وضعیت خیابان‌ها دارد.

وی افزود: هر چند تراموا‌ها ظاهر مدرنی دارند، اما نیازمند زیرساخت، فضای توقف بیشتر و هزینه بالاتر هستند و در شرایط فعلی پایتخت، اولویت با توسعه ناوگان اتوبوس و مترو است.

چمران تاکید کرد: توسعه حمل ونقل عمومی با محوریت مترو، اتوبوس برقی و واگن‌های جدید در اولویت برنامه‌های شورای شهر تهران قرار دارد و اقدامات فعلی می‌تواند بخشی از کمبود‌های جدی در این حوزه را جبران کند.

منبع: ایرنا

+

«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر ۲۹ آذر ۱۴۰۴

واکاوی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی حذف کودکان از مراسم‌ها«از کودکان در مراسمی دیگر پذیرایی می‌شود»؛ جمله ای شیک، اما ویرانگر

ازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟ ۲۲ آذر ۱۴۰۴

تحلیل جامعه‌شناختی کاهش ازدواج و فرزندآوری در ایرانازدواج؛ از اجبار اجتماعی تا انتخاب فردی: چرا برخوردارها کمتر ازدواج می‌کنند؟

چهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی ۱۷ آبان ۱۴۰۴

لزوم تمرکز بر خدمت به جای زندگی خصوصیچهره‌های مشهور و القای مصرف گرایی و مصرف زدگی

زیرنویس را در شبکه‌های اجتماعی همراهتان داشته باشید