چالش‌های امنیتی و اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیر مجاز
چالش‌های امنیتی و اجتماعی حضور اتباع بیگانه غیر مجاز

بر اساس آمار اعلام شده از استانداری قزوین حدود ۳۰ هزار تبعه غیر مجاز افغانستانی در استان قزوین تردد دارند و اکنون کارگاه‌های ساختمانی، مرغداری‌ها، باغ‌ها، دامداری ها، زمین‌های کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر کارگاه‌های موجود در استان، به کانون‌های اسکان اتباع غیر مجاز بدل شده است.

 

به گزارش زیرنویس، قزوین به دلیل موقعیت مناسب کشاورزی و صنعتی به مکانی امن و پر ظرفیت برای حضور گسترده اتباع بیگانه بدل شده است، به گونه ای که در اقصی نقاط استان شاهد حضور گسترده اتباع غیر مجاز در  شهر ها و روستاهای دارای ظرفیت اشتغال هستیم که چالش های جدی امنیتی، اقتصادی و اجتماعی را برای مردم استان قزوین به وجود آورده است، که به گونه ای که در روزهای اخیر شاهد تنش های متعدد در برخی از شهر های استان نسبت به حضور اتباع غیر مجاز بوده ایم.
***
بر اساس آمار اعلام شده از استانداری قزوین حدود ۳۰ هزار تبعه غیر مجاز افغانستانی در استان قزوین تردد دارند و اکنون کارگاه های ساختمانی ، مرغداری ها ، باغ ها ، دامداری ها، زمین های کشاورزی ، گلخانه ها و سایر کارگاه های موجود در استان، به کانون های اسکان اتباع غیر مجاز بدل شده است.

در عین حال استفاده رایگان از خدمات بهداشت و درمان در بیمارستان های دولتی و از جمله بیمارستان های زنان و زایمان، واکسیناسیون رایگان و بهره مندی از خدمات رایگان آموزش و پرورش در مدارس و ظرفیت های فراوان برای اشتغال،  قزوین را به منطقه ای امن و جذاب برای اتباع غیر مجاز بدل کرده و زمینه نارضایتی،  نگرانی و اضطراب  شهروندان نسبت به پدیده های فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی در مناطق مختلف استان را به وجود آورده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین در جلسه کارگروه نظارت بر مهاجرت اتباع بیگانه به ایران و استان با انتقاد از عملکرد دستگاه های ذیربط نسبت به تردد اتباع بیگانه غیر مجاز در سطح شهر ها و روستاهای استان گفت :همه دستگاه‌های حاکمیتی بنا به فرامین مقام معظم رهبری و سیاست های کلی نظام باید در جهت اهداف و برنامه های نظام جمهوری اسلامی تعامل و همکاری داشته باشند.

علی فولیان با بیان اینکه استان قزوین مشکل حادی در مقوله امنیت ندارد و استان امنی است، افزود : در عین حال حضور گسترده اتباع غیر مجاز در قلمروی زمینی استان قزوین چالش هایی را در نقاط مختلف و نگرانی های را برای مردم استان ایجاد کرده است.

ضرورت تسریع در خروج از ایران

وی اعمال تصمیمات قاطعانه برای تسریع در خروج اتباع بیگانه غیر مجاز از استان قزوین را ضروری دانست و تاکید کرد : حضور اتباع غیر مجاز افغان در مناطق مختلف استان موجب شده است فرصت های شغلی از جوانان گرفته شود و زمینه افزایش جرائم ، ناهنجاری های اجتماعی، ایجاد حاشیه نشینی ، بر هم خوردن توازن جمعیت ، تحمیل پدیده های فراوان اقتصادی ، مشکلات تحصیلی ، به خطر انداختن سلامت جامعه ، تفکرات خشونت آمیز و ایجاد چالش در مقوله امنیت در سطح جامعه فراهم شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان قزوین با بیان اینکه هنوز بانک اطلاعاتی جامع از تعداد حضور اتباع بیگانه در استان نداریم، گفت : سیاست انسداد و مدیریت مرز های کشور و مرز های استانی و مدیریت ساماندهی اتباع افغان مهم است و اگر می خواهیم این سیاست را انجام دهیم باید برنامه ریزی شود و این اتباع به وطن خودشان باز گردند.

فولیان اضافه کرد: اکنون سیاست نظام مند واحد و قوانین کار آمدی برای مواجهه با اتباع بیگانه غیر مجاز را نداریم که به چالش های امنیتی انجامیده است.

وی اعلام کرد : در استان قزوین بسیاری از اتباع به صورت غیر قانونی سکونت دارند و تردد آنان در شهر های استان نشان می دهد که کنترل کافی بر عملکرد حضور آنان وجود ندارد.

وی با تاکید بر ضرورت شناسایی اتباع غیر مجاز در استان قزوین خاطر نشان کرد:در مرحله نخست فراخوان داده شود که تمامی اتباع خارجی غیر مجاز ظرف مدت ۱۰ روز داوطلبانه ایران را ترک کنند و با اشراف کامل پلیس و سایر نیروهای امنیتی، نسبت به شناسایی اتباع غیر مجاز اقدام شود.

همچنین طرح جمع آوری و اخراج روزانه ۱۰۰ نفر  از اتباع افغان غیر مجاز از شهرستان های استان و تحویل آنان به اردوگاه کرج نیز باید اجرایی شود.

وی با تاکید بر لزوم رفتار عزتمندانه و کریمانه و ممانعت از اقدامات تنش زا نسبت به حضور اتباع مجاز تاکید کرد: در کنار انسداد و کنترل مرزهای استانی نسبت به عدم ورود اتباع غیر مجاز و عدم سکونت این اتباع به غیر از مناطق تعیین شده  در سطح استان توسط پلیس امنیت عمومی پیگیری شود .

عدم اجاره خانه به اتباع غیر مجاز

همچنین موضوع عدم اجاره خانه به اتباع غیر مجاز به مشاوران املاک ابلاغ شده است و با افرادی که زمینه تسهیل در اجاره منزل برای اتباع غیر مجاز را فراهم کنند برخورد و پرونده قضایی تشکیل می شود.

مدیر کل اداره کار و رفاه اجتماعی استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به صدور ۴۳۰۰ مورد کارت اشتغال برای اتباع خارجی در استان گفت: عدد هایی که از اسکان ، تردد، بهداشت و درمان و آموزش و پرورش اعلام می شود همخوانی ندارد و در فضای اشتغال هم درصد بالایی از اتباع غیر مجاز مجوز اشتغال ندارند . عین الله کشاورز ترک افزود: اتباع خارجی برای اشتغال باید کارت کار داشته باشند اما از کارت آمایش به عنوان کارت کار استفاده می کنند.

منبع: اطلاعات انلاین