سفر به سرزمین لی لی پوت ها+عکس
سفر به سرزمین لی لی پوت ها+عکس

روستای ماخونیک خراسان جنوبی که در لیست هفت روستای شگفت‌انگیز جهان قرار دارد این جایگاه را به خاطر قد کوتاه ساکنینش به دست آورده و البته به خاطر این که قرن‌ها از بقیه دنیا جاده بوده است.

روستای ماخونیک خراسان جنوبی که در لیست هفت روستای شگفت‌انگیز جهان قرار دارد این جایگاه را به خاطر قد کوتاه ساکنینش به دست آورده و البته به خاطر این که قرن‌ها از بقیه دنیا جاده بوده است.

بازدید از روستای ماخونیک در خراسان جنوبی و دیدار با اهالی خونگرم و صمیمی این روستا می‌تواند برای هرکسی یک خاطره به یاد ماندنی باشد. همراه ما باشید تا در این مطلب زیرنویس نیوز سفری به روستای ماخونیک داشته باشیم.

معرفی روستای ماخونیک و دیدنی‌ها

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک، روستایی پنهان در دل کوه‌ها است. این روستا با مردمانی سخت‌کوش و بسیار متعهد به ارزش‌ها و اعتقادات که قرن‌ها توانسته‌اند این ارزش‌ها و اعتقادات خودشان را حفظ کنند، تبدیل به یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان شده است. بر اساس آخرین آمار سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت روستای ماخونیک حدود ۷۳۹ نفر بوده است.

اهالی روستای ماخونیک در طی سال‌های زندگی در این روستا، در انزوای کامل به سر می‌برده‌اند و به همین خاطر تاثیرپذیری این روستا از محیط‌های خارجی و شهرهای دیگر بسیار محدود بوده است.

هیچ سابقه تاریخی مکتوبی درمورد روستای ماخونیک وجود ندارد یا حداقل یافت نشده است و تنها کسی که به این روستا اشاره کرده است کلنل چارلز ادوار دبیت بوده است که در کتاب سفرنامه خود در دوره ناصرالدین شاه، روستای ماخونیک را تا حدودی توصیف کرده است.

درباره نام روستا گمانه زنی‌هایی مطرح شده است. برخی باور دارند در اسناد قدیمی که قدمت آنها به حدود ۳۰۰ سال قبل باز می‌گردد نام روستا مادخنیک ذکر شده است.

جالب اینکه نام این روستا را سربازان و مأموران دولتی که به این روستا سفر داشته‌اند انتخاب کرده بودند، چراکه مردم روستا از آنها استقبال نکرده بودند و به سردی با آنها برخورد کرده بودند و به قولی حرص ماموران دولتی را درآورده بودند!

برخی نیز باور دارند نام روستا به‌خاطر شکافی که در کوه نزدیک روستا وجود داشته است و ماده خونیک نام داشته است به مرور به ماخونیک تغییر پیدا کرده است.

از دیدنی‌های روستای ماخونیک که می‌شود در حوالی روستا از آنها دیدن کرد می‌توانیم به برج سنگی که برای دیده‌بانی استفاده می‌شده، برج گل انجیر، منزل سرگردونی و نادر مرده اشاره کنیم.

روستای ماخونیک کجاست؟

روستای ماخونیک

روستای ماخونیک در دهستان دُرُح شهرستان سربیشه در شرق استان خراسان جنوبی قرار گرفته است.

در اطراف ماخونیک ۱۱ روستای دیگر از جمله کفار، توتک، سفال بند، چاپنسر، لجونک، کلاته بلوچ و … قرار گرفته‌اند که روستای ماخونیک بزرگ‌ترین روستا و مرکز این ناحیه محسوب می‌شود.

فاصله روستا تا مرز ایران و افغانستان حدودا نیم ساعت است و این یعنی اینکه شما برای بازدید از این روستای حیرت‌انگیز مسیر طولانی در پیش خواهید داشت، اما ارزشش را دارد.

روی نقشه ببینید!

فاصله روستای ماخونیک از شهرستان سربیشه ۷۸ کیلومتر است و اگر از سمت بیرجند یعنی مرکز استان خراسان جنوبی عازم این روستا شوید، باید مسافت ۱۲۵ کیلومتری را طی کنید.

برای رفتن به روستای ماخونیک باید از بیرجند سفر به سمت شهرستان سربیشه را آغاز کنید و از شهرستان سربیشه مسیرتان را به سمت دهستان دُرُح ادامه دهید تا به روستای ماخونیک برسید.

ماجرای آدم های کوتاه‌قد

مردم کوتاه قد

قد اهالی روستای ماخونیک یکی از جالب‌ترین خصوصیات این روستا است. به دلیل نوع رژیم غذایی و ازدواج‌های درون جمعیتی، قد اهالی این روستا معمولا به‌ندرت از ۱۴۰ سانتی‌متر فراتر می‌رفت و متوسط قد اهالی این روستا ۸۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر بود.

در طی سال‌های اخیر، تغییر رژیم غذایی، دسترسی کودکان به مواد غذایی مناسب و ازدواج با جمعیت‌های دیگر شهرها باعث شده است که قد مردم روستای ماخونیک تا حدودی افزایش پیدا کند.

ماجرای روستای زرگر

روستای زرگر

احتمالا از خودتان بپرسید که ایران غیر از روستای ماخونیک روستاهای دیگری نیز دارد که خصوصیات شگفت‌انگیز داشته باشند؟ یا اینکه روستای ماخونیک چه ربطی به روستای زرگر دارد؟

اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه جواب این سوالات را بدهیم باید بگوییم که بله؛ ایران پر از روستاهای شگفت‌انگیز است که حتی بعضی از این روستاها هنوز هم ناشناخته‌اند.

روستای زرگر که به اروپای کوچک معروف است، مثل روستای ماخونیک یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران است که در استان قزوین و شهرستان آبیک قرار گرفته است.

نکته شگفت‌انگیز و بسیار حیرت آور در مورد این روستا ایرانی – اروپایی بودن نژاد اهالی این روستا است. مردم روستای زرگر به زبان‌های فارسی و ترکی و رومانلو صحبت می‌کنند.

از این عجیب‌تر اینکه مردم این روستا به زبان لاتین می‌نویسند و به زبان رومانویی یا همان زرگری نیز صحبت می‌کنند.

از خوش‌تیپی اهالی این روستا هم هرچه بگوییم کم گفتیم! اهالی این روستا چهره‌های آریایی و قدهای بلند دارند. بیشتر اهالی روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

معرفی مردم، فرهنگ روستا و معماری

روستای ماخونیک

اهالی روستای ماخونیک اصالتا افغانستانی هستند و سه تا چهار قرن پیش به این ناحیه مهاجرت کرده‌اند.

ماخونیکی‌ها اهل سنت هستند و پیرو ابوحنیفه نعمان بن ثابت، به همین خاطر علاقه شدیدی به مسائل دینی و آموزش این مسائل به فرزندانشان دارند.

لهجه اهالی این روستا نیز خاص خودشان است، اما همگی به زبان فارسی صحبت می‌کنند.

شغل اصلی مردم روستای ماخونیک دامداری است، اما در کنار دامداری به کشاورزی نیز مشغول هستند، هرچند که در این ناحیه زمین و آب مناسب برای کشاورزی گسترده وجود ندارد و محصولات کشاورزی آنها معمولا گندم، جو، شلغم، زردک و سیر است که در زمین‌های کوچک کشت می‌شوند. قالیبافی نیز یکی از هنرهای اهالی این روستا است که برای بهبود معیشت خود از آن استفاده میکنند.

از شنیدن آداب و رسوم مردم روستای ماخونیک که هنوز هم تعداد زیادی از آنها پابرجا است احتمالا شگفت شده خواهید شد. مردم روستا تا حدود نیم قرن پیش چای نمی‌نوشیدند و شکار حیوانات و سیگارکشیدن را گناه می‌دانستند. به همین دلیل آنها هرگز گوشت نمی‌خوردند و به بچه‌ها نیز توصیه می‌کردند که از این کارها دوری کنند. تماشای تلویزیون و حتی ورود تلویزیون به این روستا گناه محسوب می‌شد، چون آنها معتقد بودند که تلویزیون همان شیطان است و اگر کودکان پای تلویزیون بنشینند، شیطان آنها را جادو می‌کند!

فرهنگ

مردم روستای ماخونیک صلح طلب هستند، برخورد دوستانه با یکدیگر دارند و دزدی و غارت اموال دیگران برای آنها تعریف نشده است. آنها حتی در کارهای روزمره و موضوعات مختلف طوری اعتدال را برقرار می‌کنند که حق کسی ضایع نشود.

علم اهالی روستا واقعا جای ستایش دارد. آنها از مدت‌ها پیش با اصطلاح قرنطینه آشنا بودند و زمانی که کسی از اهالی روستا بیمار می‌شد، او را به شکافی در دل کوه می‌بردند و به دور از اهالی دیگر روستا مداوا می‌کردند تا مبادا بیمار مبتلا به یک مریضی قابل سرایت باشد و دیگران را نیز آلوده کند.

خانه‌های ساخته شده در روستای ماخونیک بسیار منحصربه‌فرد هستند. مردم روستای ماخونیک تا حدود ۱۰۰ سال پیش در شکاف‌های کوه‌های اطراف که شیله نام دارند زندگی می‌کردند، اما از زمانی که تصمیم به ساخت خانه‌های شخصی خودشان گرفتند، این خانه‌ها را در نزدیکی و دیوار به دیوار یکدیگر احداث کردند.

ماخونیک

لوازم مورد استفاده در خانه‌ها بیشتر سنگ و چوب و گل است و معمولا هر خانه تنها یک اتاق دارد که ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد؛ مثلا ممکن است به خانهای بر بخورید که به‌صورت مثلث یا چندضلعی نامنظم ساخته شده است. در ساخت خانه‌ها نبوغ اهالی روستا خودنمایی می‌کند، به‌طوری‌که کف خانه‌ها تقریبا یک متر از سطح زمین پایین‌تر است و سقف خانه نیز پایین‌تر آورده شده است و دیوارها قطور و بدون پنجره هستند.

به همین دلیل اهالی روستا می‌توانستند زمستان طاقت‌فرسای این ناحیه را با زیستن در این خانه‌ها سپری کنند. در ورودی خانه‌ها نیز درهای کوچکی نصب شده است که احتمالا اگر بخواهید به یکی از این خانه‌ها سر بزنید باید نشسته و دولا وارد خانه شوید.

نوع خانه‌ای که بیشتر در این روستا عمومیت دارد خانه‌های کِرِشکی یا همان خانه‌های بسیار ساده با چوب درختان بنه و گل رس هستند، اما نوع دیگری از خانه به اسم خاشه ای نیز در این روستا وجود دارد که مخصوص افراد ثروتمندتر است و به‌نوعی ویلای تابستانه آنها محسوب می‌شود!

کجا اقامت کنیم؟

روستای ماخونیک

متاسفانه امکانات روستای ماخونیک هنوز به حدی نرسیده است که بتواند پذیرای مهمان‌ها و گردشگران باشد.

اگر به امید بازدید از روستای ماخونیک عازم خراسان جنوبی و بیرجند می‌شوید، بهتر است در خود بیرجند یا شهرستان‌های نزدیک روستا اقامتگاه اجاره کنید و یک روز کامل از صبح تا عصر را برای دیدار با ماخونیک شگفت‌انگیز اختصاص دهید.

بهترین وقت سفر

آب‌وهوای روستای ماخونیک تا حد زیادی گرم و خشک است. پس اگر آرزوی یک سفر رؤیایی و لذت‌بخش به این روستا را دارید و رابطه خوبی هم با آب‌وهوای گرم و خشک ندارید، بهتر است در فصل‌های خنک‌تر سال مثل پاییز یا اوایل بهار به این روستا سفر کنید تا از گرما و خشکی هوای این ناحیه در امان باشید.

شما پیش از خواندن این مطلب چیزی در مورد روستای ماخونیک شنیده بودید؟ تا به حال به این روستا رفته‌اید؟ چه چیزی بیشتر از همه در مورد این روستا نظر شما را به خودش جلب کرد؟ آیا وارد خانه‌های این روستا شدید؟ حتما نظر و تجربه خودتان از دیدن این روستای جالب را برای ما بنویسید.

 

منبع: پینورست