تالاب انزلی گیلان؛ مقصدی رویایی برای طبیعتگردی
تالاب انزلی گیلان؛ مقصدی رویایی برای طبیعتگردی

اگر دلتان هوای شهرهای بارانی شمال را کرد و گذرتان به بندر انزلی افتاد، سری هم به تالاب انزلی بزنید. این تالاب از دیدنی‌ترین بخش‌های گیلان همیشه سرسبز است.

زیبایی چشمگیر نیلوفرهای آبی، برگ‌های سبز شناور روی آب و صدای پرنده‌ها نشان از تالابی زیبا دارد. هر جای تالاب را که بگردید، از دیدنش خسته نمی‌شوید. اگر دلتان هوای شهرهای بارانی شمال را کرد و گذرتان به بندر انزلی افتاد، سری هم به تالاب انزلی بزنید. این تالاب از دیدنی‌ترین بخش‌های گیلان همیشه سرسبز است.

تالاب انزلی کجاست؟

برای تماشای این تالاب زیبا باید راهی شمال ایران بشوید و به استان گیلان بروید. بعد از رسیدن به رشت، مقصد بعدی شهر بندر انزلی است. بندر انزلی را که پیدا کنید، در جنوب غربی دریای خزر، تالابی تماشایی را می‌بینید. در همسایگی جنوب این تالاب، شهری به اسم صومعه سرا است. شرقش را که ادامه دهید، به پیر بازار می‌رسید. از طرف شمال با شهر انزلی همسایه است. غرب تالاب هم به کپورچال و آبکنار بندر انزلی منتهی می‌شود.

معرفی تالاب انزلی

این تالاب یکی از بزرگ‌ترین تالاب‌های ایران و از جاهای دیدنی بندرانزلی است. مساحت این تالاب به میزان بارش باران بستگی دارد. وسعت مرداب در پاییز و زمستان که میزان بارندگی‌ها بیشتر از قبل است، به ۱۲۰ کیلومترمربع می‌رسد؛ اما زمانی که بارش‌ها کاهش می‌یابد، وسعتش حدود ۸۰ کیلومترمربع است. با جذرومد دریای خزر، عمق آب این تالاب هم تغییر می‌کند. در فصل‌های بهار و پاییز عمق مرداب به ۵.۲ متر می‌رسد؛ اما با کم‌شدن بارش باران، سطح آب پایین‌تر می‌رود. آبکنار، سیاه کشیم و سلکه از بخش‌های مهم این تالاب است.

 تالاب انزلی نوعی از تالاب‌های ساحلی

کارشناس‌ها، تالاب بزرگ انزلی را در لیست تالاب‌های ساحلی گذاشته‌اند. این تالاب شباهت زیادی به تالاب «کوشیرو» در ژاپن دارد. آب‌های تالاب تماشایی انزلی از یک کانال کشتی‌رانی به دریای خزر منتهی می‌شود. ‌به لطف دریای خزر و آب‌وهوای شمال، رطوبت این مرداب شگفت‌انگیز نسبت به دیگر تالاب‌های ایران بسیار زیاد است. به همین خاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که نمی‌شود در هرجایی دید. آبی که وارد این تالاب می‌شود، از نوع آب‌های شیرین است و نقش مهمی در اکوسیستم‌های مختلف و موجود در تالاب دارد. در سال ۱۳۵۴ این تالاب تماشایی و چند منطقه دیگر را در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر ثبت کرده‌اند.

نحوه شکل‌گیری مرداب انزلی

عکس نحوه شکل‌گیری مرداب انزلی

کارشناس‌ها زمان شکل‌گیری این تالاب را در حدود ۱۵ هزار سال قبل تخمین می‌زنند. نوع رسوب‌گذاری در آن زمان از جنس ماسه، رس و آهک بود که به آن رسوب نرم می‌گفتند. بعد از رسوب‌گذاری‌ها و به‌وجودآمدن بخش‌های خشکی، دریا تا میزان زیادی پس‌روی کرد. این پس‌روی‌ها باعث شد تا مساحت خشکی بیشتر شود؛ اما تغییرات جوی شکافی را در این خشکی به وجود آورد. به همین خاطر بین دو خشکی آب جریان یافت و مردابی شکل گرفت.

عملکرد تصفیه‌کنندگی در تالاب انزلی

عکس مرداب انزلی

رودهای پرآبی در دامنه کوه‌ها و جلگه‌های گیلان جریان دارد. حدود ۱۱ رود اصلی و ۳۰ شاخه رود فرعی بعد از عبور از زمین‌ها به تالاب بزرگ انزلی می‌ریزند. گاز رودبار، نرگستان، چومثقال، رودخانه پیربازار، رمضان بکنده، قنادی، لله کا، بیجرود و نوخاله بخشی از رودهای مهم تالاب هستند. کلسر، شیجان هندخاله، سیاه درویشان، اسپند، چکوور، مرغک خالکایی، بهمبر، شیله سر و کانال مادر هم به تالاب می‌ریزند. جالب است بدانید گیاه‌های تالاب مثل فیلتر عمل می‌کنند و مواد شیمیایی و زباله‌های موجود در آب را جدا می‌کنند. در انتها این آب فیلترشده از کانال‌ کشتی‌رانی به دریای خزر متهی می‌شود.

وجه تسمیه مرداب انزلی

بومی‌ها این تالاب را به انزلی سل می‌شناسند. سَل در زبان گیلکی به‌معنی تالاب کوچک است. خیلی‌ها می‌گویند کلمه انزلی از ریشه «همزلی» می‌آید. همزلی در گویش گیلکی مفهوم نزدیکی خشکی و آب را دارد. این مفهوم شهر انزلی و دریای خزر را به زیبایی کنار هم توصیف می‌کند. معنی کلمه انزلی را که بیشتر جست‌وجو کردیم به کلمه‌هایی مثل «انزلیوس» و «انزلیا» رسیدیم. این دو کلمه ریشه در زبان یونانی دارد و به معنی مرداب است.

پوشش گیاهی تالاب انزلی

عکس پوشش گیاهی تالاب انزلی

هر طرف را که نگاه کنید، طیف مختلفی از رنگ‌های سبز و زرد در پیش چشم‌هایتان است. از نیزارهای بلندقامت و زیبای تالاب تا برگ‌های سبزو پهن شناورش همگی دیدن دارد. تصور کنید باران هم نم‌نم ببارد و قطره‌قطره روی برگ‌ها بریزد. چشم‌هایتان را ببندید و بوی خاک نم‌زده را نفس بکشید. بازتاب تصویر گیاهان در آب مرداب هم اثری هنری از طبیعت را به جا می‌گذارد. پوشش گیاهی این تالاب آن‌قدر ارزشمند است که این‌روزها سازمان محیط زیست برای حفظ آن می‌کوشد. می‌شود این پوشش را به چهار بخش مختلف تقسیم کرد.

  • گیاهان حاشیه‌ای یا پایابی در مرداب انزلی

گیاهان پایابی نوعی از گیاهانی است که محل رشدش در حاشیه تالاب و رودخانه‌ها است. ریشه این گیاهان در خاک رشد می‌کند و بخشی از ساقه آن‌ها هم در آب است؛ اما می‌توانید برگ‌ها و گل‌های گیاهان پایابی را در سطح آب ببینید. پونه آبی، تیرکمان آبی، بارهنگ آبی، بوتوموس، نلومبو، دم اسب، هزارنی بخشی از این گیاهان حاشیه‌ای مرداب هستند. سپارگانیوم، لوئی، سیرپوس، پلی گنوم هم در این تالاب رشد می‌کنند. از معروف‌ترین گیاه‌های پایابی در این تالاب نی‌ها و لاله مردابی است. نیزارها دوسوم از مساحت تالاب را پوشانده‌اند. لاله‌های مردابی هم به زیبایی در این تالاب دلبری می‌کنند؛ البته خیلی‌ها لاله مردابی را با نیلوفرهای آبی اشتباه می‌گیرند.

  • لاله‌های مردابی در تالاب انزلی

لاله‌های مردابی را به اسم لوتوس یا لاله تالابی هم می‌شناسند. محلی‌ها هم به آن «ثعله باقلی» می‌گویند. این گل، برگ‌های پهن، مدور و بزرگی دارد که روی سطح آب شناور است. گل‌های بزرگ و صورتیش از تعداد زیادی گلبرگ تشکیل می‌شود. لاله‌های مردابی نسبت به نیلوفرهای آبی گلبرگ‌های ضخیم‌تری دارند. این گل قبل از شگفتن مثل میوه پسته است. به همین خاطر به آن پسته دریایی می‌گویند. بعد از خشک‌شدن گلبرگ‌ها از کلاهک این گل در طب گیاهی استفاده می‌کنند.

  • گیاهان غوطه‌ور در مرداب انزلی

عکس گیاهان غوطه‌ور در مرداب انزلی

همان طور که از اسمش پیداست این دسته از گیاهان در آب غوطه‌ورند. فقط بخشی از گل‌هایشان در سطح آب پیداست. تنوع این نوع گیاهان هم در تالاب بزرگ انزلی کم نیست. پوتاموژتون پکتیناتوس، تیزک، هزار لرگ، هیدریلاور تیسیلاتا، میرپوفیلوم، سراتوفیلوم دمرسوم و سراتوفیلوم سابمرزوم بخشی از آن‌ها هستند.

  • گیاهان شناور در مرداب

ریشه این گیاهان در بستر مرداب‌ها رشد می‌کنند. برگ‌هایشان روی آب شناورند یا بیرون از سطح آب قد بلند کرده‌اند. عدسک سرنیزه‌ای، عدسک کوچک، عدسک چندریشه، تراپا، مریم آبی، علف هفت بند، پوتاموژتون شناور و دسپیرودلا نمونه‌ای از این گیاهان است. سرخس آبزی، علف قورباغه (هیدروکاریس)، نیلوفر آبی زرد، نیلوفر آبی، سفیداوتریکولاریا، شالوین، هیدروکاریس دیگر گیاهان شناور در مرداب انزلی هستند.

  • نیلوفرهای آبی

خیلی از گردشگرها برای تماشای زیباترین گل‌های دنیا به تالاب انزلی می‌روند. نیلوفرهای آبی از آن دسته گل‌هایی است که در هر جایی پیدا نمی‌شود. این گل‌های کمیاب در شرایط ویژه‌ای رشد می‌کند و رنگ‌های مختلفی مثل سرخ، سفید و کبود دارد. برگ‌هایشان بزرگ و پهن است. در فصل گل‌دهی نیلوفرها، زیبایی تالاب به اوجش می‌رسد. جالب است بدانید در آسیای شرقی این گل بسیار ارزشمند دارد. بودایی‌ها، نیلوفر آبی را نمادی از تولدی الهی و خلوص می‌دانند. نیلوفر آبی نشانه‌ای از پاکیزگی و مقدس‌بودن است. این گل زیبا در گل‌ولای مرداب رشد می‌کند و از لجن‌ها سر بیرون می‌آورد. صبر و تلاش برای زنده‌ماندن و رشدکردن، این گل را به نماد زیبایی تالاب تبدیل می‌کند.

این گل‌ها جایگاه امنی برای تخم‌گذاری پرستوهای دریایی هم است. نیلوفرها ریشه‌های افشان و شناوری در آب دارند و به‌خوبی روی آن شناورند. بیشتر این گل‌ها در بخش میانی مرداب رشد می‌کنند و برای رسیدن به آن باید از پناهگاه سرخانکل بگذرید. اگر قصد دیدن نیلوفرهای آبی و لاله‌های مرداب را دارید، باید هوای شرجی تابستان را تحمل کنید. این گل‌ها از اواخر خرداد شکوفا می‌شوند و تا اواخر شهریور ماندگارند.

  • پوشش گیاهی در اطراف تالاب

در اطراف مرداب انزلی شرایط خوبی برای رشد گیاهان رطوبت‌دوست مهیاست. در این منطقه درخت‌هایی مثل توسکا شلاقی، سازو، شب خسب، درمنه رشد می‌کنند.

پوشش جانوری مرداب انزلی

تالاب‌ها زیستگاه امنی برای زندگی انواع جانوران و پرنده‌ها هستند. تالاب بین‌المللی انزلی به خاطر داشتن آب شیرین از تعداد زیادی از جانوران و پرنده‌ها میزبانی می‌کند. بیشتر از ۱۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه آبزی در تالاب بزرگ انزلی زندگی می‌کنند.

  • آبزیان در تالاب انزلی

آب‌های شیرین تالاب بهترین جا برای زندگی خیلی از آبزیان و تخم‌گذاری ماهی‌هاست. خیلی از ماهی‌ها در تمام سال در مرداب انزلی زندگی می‌کنند؛ اما بعضی از آن‌ها فقط برای تخم‌گذاری به این تالاب می‌روند. متأسفانه این روزها با افزایش آلودگی تالاب خطر بزرگی زندگی این آبزیان را تهدید می‌کند. صید بی‌رویه ماهی‌ها در زمان تخم‌گذاری نسل این ماهی ‌را از بین می‌برد. بد نیست کمی بیشتر حواسمان به حفظ این گونه‌ها باشد. لیستی از اسم‌هایشان را برایتان می‌گذارم:

سوف سفید، سوف حاجی طرخان، سس (زرد پر)، ماهی سفید، کفال، کولمه، فیتوفاک، بیگ هد، اردک ماهی، کپور، سیم بزرگ، سبله (گربه ماهی)، شاه کولی، سیاه کولی، سوف ماهی، علفخوار (آمور وحشی)، ماهی آزاد، ماهی‌های خاویاری، سرخ پر، ماهی زیبا، زالون، شیشه ماهی، مار ماهی، آمور سفید، ماهی ماش، سگ ماهی، کپور ماهی حوض، لای ماهی، سس ماهی، سیم کوچک.

نوعی خرچنگ در آب‌های این تالاب زندگی می‌کند که از لذیذ‌ترین خرچنگ‌های جهان است. این خرچنگ به خاطر پروتئین و وزن بالایش بعد از خرچنگ‌های آمریکا و اروپایی جایگاه ویژه‌ای دارد. شرکت شیلات انزلی تلاش می‌کند تا شرایط را برای پرورش بهتر و بیشتر این خرچنگ‌ها فراهم کند.

  • پرندگان مهاجر مرداب انزلی

این تالاب تماشایی دست کمی از باغ پرنده‌ها ندارد. اگر در پاییز به دیدن این تالاب بروید، گونه‌های مختلفی از غازها، اردک‌ها وقوها را می‌بینید. با سردشدن هوا در کشورهای شمال آسیا، دسته‌ای از پرنده‌ها راه جنوب را در پیش می‌گیرند. بخش عمده‌ای از آن‌ها از اوایل پاییز مهمان تالاب انزلی هستند. این پرنده‌ها در پاییز و زمستان در بخش‌ها مختلف تالاب تخم‌گذاری می‌کنند. در بهار به همراه جوجه‌های تازه‌بالغ سفرشان را ادامه می‌دهند. اکلان کوچک، پلیکان خاکستری، غاز پیشانی سفید کوچک، عقاب دریایی، دم سفید و خروس کولی بخشی از این پرنده‌ها هستند. می‌توانید پرنده‌های دیگری مثل قوی گنگ، حواصیل سفید، حواصیل ارغوانی، ماهی خورک، کاکائی، چکاوک، مرغ باران، آبچیلیک و… را هم ببینید و یک تجربه پرنده نگری متفاوت رقم بزنید.

  • پستانداران تالاب انزلی

شما در اطراف تالاب حیوان‌های مختلفی را می‌بینید. این مرداب محل زندگی جانورانی مثل گراز، خارپشت، راسو، سمور آبی، شغال، گربه جنگلی، شنگ، فک خزری و… است؛ اما این زیستگاه‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند و جانوران کمتری می‌توانند در آن زندگی کنند. شکار هم عامل مهمی دیگری در انقراض این جانوران است. اگر در محدوده تالاب شکارچی‌ها را دیدید، با اداره محیط زیست تماس بگیرید.

  • دیگر جانوران مرداب انزلی

لاک‌پشت‌های خزری و برکه‌ای اروپایی، سوسمارها، مارها، حشره خردورنگ، موش سیاه و تشیف سنجابک از دیگر جانورهای این مرداب هستند. اگر چند ساعتی را کنار تالاب بگذرانید، صدای آواز قورباغه‌ها را هم می‌شنوید. قورباغه پادراز ایرانی یکی از گونه‌های معروفی است که در این تالاب زندگی می‌کند.

جاذبه های تالاب انزلی

وقتی پای گیلان وسط باشد، هر چقدر از زیبایی بگوییم کم است. هر بخش از تالاب آ‌ن‌قدر تماشایی است که غافل‌گیرتان می‌کند و محو تماشایی‌اش می‌شوید.

  • پرنده های مهاجر در مرداب انزلی

یکی از جاذبه‌های گردشگری در این تالاب، وجود پرنده‌های گوناگونی است که می‌توانید در هر جای تالاب ببینید. کافی است گوش‌هایتان را به طبیعت بسپارید و از شنیدن صدای زیبای پرنده‌ها لذت ببرید. این مهمان‌های هرساله با آمدنشان طبیعت تالاب را زیباتر می‌کنند.

تفریح در تالاب انزلی

  • قایق‌سواری

قایق‌سواری از دل‌چسب‌ترین تفریح‌ها در مرداب انزلی است. قایق‌های مختلفی در اسکله‌های قایق‌سواری تالاب وجود دارد. هرکدام را که خواستید، انتخاب کنید. هزینه اجاره هم به نوع قایق و زمانی که روی آب هستید، بستگی دارد. سوار قایق بشوید و گشت‌وگذارتان را در این تالاب پررمزوراز شروع کنید. کافی است قایق‌ران کمی سرعتش را زیاد کند تا هیجان قایق‌سواری هم بیشتر شود. در فصل تابستان بعضی از قایق‌ران‌ها شما را تا نزدیکی گل‌های نیلوفر و لاله‌های مرداب می‌برند.

  • کایاک سواری در مرداب انزلی

عکس کایاک سواری در مرداب انزلی

کایاک نوعی قایق تک‌نفره یا دونفره است که هدایتش کمی تجربه و مهارت می‌خواهد؛ اما با کمی تمرین می‌توانید در آب‌های تالاب کایک‌سواری کنید. سرعت حرکت هم به پاروزدن خودتان بستگی دارد. می‌توانید ساعتی را به آرامی در این آب‌ها پارو بزنید و از دیدن بخش‌های شگفت‌انگیز تالاب غرق در لذت بشوید.

  • ماهیگیری در تالاب انزلی

اگر اهل ماهیگیری هستید، در این تالاب شرایطش مهیاست. ساعتی را کنار تالاب بگذرانید و شانستان را امتحان کنید؛ البته یادتان نرود که وسایل لازم برای ماهیگیری را فراموش نکنید؛ زیرا در نزدیکی تالاب این وسایل را اجاره نمی‌دهند. ماهیگیری هم فصل مخصوص خودش را هم دارد. فصل‌های تخم‌ریزی برای ماهیگیری مناسب نیستند.

  • عکاسی در مرداب انزلی

عکاسی از طبیعت از آن دسته تفریحاتی است که هر لحظه‌اش حس‌وحال خوبی را به شما می‌دهد. تالاب انزلی لوکیشن محبوب عکاس‌ها است. خیلی از عکاس‌های حرفه‌ای در زمان شکوفایی نیلوفرهای آبی به این تالاب می‌روند. آن‌ها زیباترین عکس‌ها را از گل‌های شناور مرداب انزلی ثبت می‌کنند. گردشگرها هم مشتاقند تا در بین گل‌ها عکس‌های یادگاری بگیرند. اگر شما هم دستی بر این حرفه دارید، یک بار امتحانش کنید. این تالاب و جزئیاتش سوژه مناسبی برای عکس‌های نشنال جئوگرافیک می‌شود. اگر تجهیزاتتان کامل است، عکس‌های هوایی را فراموش نکنید.

  • پرنده‌نگری در تالاب انزلی

گشت‌وگذار در مرداب انزلی با تماشای پرنده‌ها لذت‌بخش می‌شود. کودکان هم برای دیدن پرنده‌ها مشتاقند. کافی است دوربینی شکاری همراهتان باشد تا به‌‌راحتی آن‌ها را ببینید. بد نیست کمی به تماشای نمایش پرواز مرغابی‌ها بنشینید. اگر برایشان دانه هم بریزید، در اطرافتان جمع می‌شوند.

  • پیک‌نیک‌ در  مرداب انزلی

تفریح و خوشگذرانی در طبیعت از آن تجربه‌های ناب است. جایی مناسب را در اطراف تالاب انتخاب کنید و زیراندازی پهن کنید. این منظره تماشایی با یک لیوان چای تازه‌دم و خوش‌عطر گیلان روحتان را تازه می‌کند.

امکانات رفاهی در تالاب انزلی

در اطراف تالاب امکانات خوبی برای گذراندن یک روز دل‌چسب مهیاست. اگر دلتان قایق‌سواری می‌خواهد، به اسکله‌های اطراف تالاب بروید. اگر دلتان هوس سوغات شمال را کرده، به مراکز خرید انزلی سری بزنید. اگر هم خسته شده‌اید و دلتان استراحت و تجدید قوا می خواهد، در همان اطراف چند کافی‌شاپ و رستوران هم هست.

  • رستوران های اطراف مرداب انزلی

گیلان است و غذاهای خوش‌عطر و طعمش! محال است به این خطه بروید و از غذاهای وسوسه‌انگیز شمالی امتحان نکنید. در نزدیکی تالاب رستوران‌های خوبی، با غذای اصیل شمال از شما میزبانی می‌کنند.

  • رستوران نیلوفر آبی در تالاب انزلی

این رستوران با دکور چوبی و چشم‌انداز چشمگیرش از معروف‌ترین رستوران‌های نزدیک به مرداب انزلی است. عطر غذاهای محلی‌اش تا بیرون رستوران هم می‌پیچد. دلتان را برای وعده‌ای دل‌چسب در این رستوران صابون بزنید. باقالاقاتق، فسنجان، ماهی و هر نوع کبابی که بخواهید، در منوی رستوران است. برنج اصل گیلان را هم برایتان آماده می‌کنند. بخورید و لذتش را ببرید. این رستوران در خیابان استادیوم بندر انزلی و روبه‌روی دادگستری است.

  • رستوران نگین مرداب انزلی

رستوران نگین مرداب از دیگر رستوران‌های معروف در نزدیکی تالاب است. میز و صندلی‌های رستوران را روی سطحی به‌شکل قایق چیده‌اند و چشم‌انداز منحصربه‌فردی به تالاب دارد. در رستوران نگین مرداب و کنار این چشم‌انداز زیبا، سفره‌ای از طعم‌های گیلانی هم پهن است. ماهی‌تازه و برنج درجه یک گیلان را سرو می‌کنند. زیتون پروده و سیر و ترشی هم چاشنی‌اش کنید. دیگر همه‌چیز‌تمام است. برای رفتن به این رستوران باید به خیابان تکاوران بروید. بعد از پل هوایی و در کوچه دوم پیدایش می‌کنید.

جاذبه های گردشگری نزدیک به تالاب انزلی

بهتر است قبل از سفر نگاهی به راهنمای سفر بندر انزلی بیندازید. این شهر تماشایی پر از جاذبه‌های طبیعی و چشمگیر است. برای بازدید از تالاب که رفتید، سری هم به دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت بزنید.

  • اسکله چوبی آبکنار

یکی از تماشایی‌ترین بخش‌ها در نزدیکی مرداب، اسکله چوبی آبکنار است. این پل چوبی تا بخش‌های عمیق تالاب ادامه دارد. روی این پل قدمی بزنید و هوایی تازه کنید. تماشای غروب مرداب از روی این پل هم تماشایی است.

  • زیستگاه حیات‌وحش سکله

از دیگر منطقه‌های تالابی در نزدیکی مرداب بزرگ انزلی، زیستگاه سکله است. این منطقه تا صومعه سرا فاصله زیادی ندارد. هر ساله با تجمع پرنده‌ها در پناهگاه سکله، گردشگرها هم راهی این منطقه می‌شوند. به همین خاطر امکانات رفاهی خوبی را مثل رستوران، اقامتگاه‌های چوبی و اسکله قایق‌سواری برای گردشگرها فراهم کرده‌اند.

  • منطقه حفاظت‌شده سیاه کشیم

سیاه کشیم زیستگاهی طبیعی برای جانوران و گیاهان است که می‌توانید در نزدیکی صومعه سرا پیدایش کنید. این تالاب در جنوب غربی تالاب بزرگ انزلی است. وجود گیاه‌های مختلف در این تالاب، شرایط را برای زندگی انواع پرنده‌ها هم مهیا می‌کند. به همین خاطر هر سال تعداد زیادی از پرنده‌ها به طرف تالاب انزلی می‌روند و زمستان را در آنجا می‌گذرانند.

  • منطقه حفاظت‌شده سرخانکل

تالاب انزلی بخش‌های مختلفی دارد. منطقه محافظت‌شده سرخانکل بخش دیگری از این مجموعه است که آبزیان بسیاری در آن رشد می‌کنند. زمانی که برای تماشای نیلوفرهای آبی می‌روید، باید از این منطقه بگذرید؛ اما رفت‌وآمد بی‌رویه قایق‌ها آلودگی زیادی را به این منطقه وارد می‌کند و اکوسیستمش را تغییر می‌دهد.

خطر در کمین تالاب انزلی

عکس خطر در کمین مرداب انزلی

تالاب بین‌المللی انزلی از بزرگ‌ترین زیستگاه‌های شمال ایران است؛ اما مشکلات مهمی جانش را تهدید می‌کند. ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی از مهم‌ترین مشکلات این روزهای تالاب است. سرب و آمونیاک موجود در این فاضلاب‌ها گیاهان و آبزیان تالاب را از بین می‌برد. تردد بی‌رویه قایق‌ها اکوسیستم تالاب را تغییر می‌دهد و به آبزیان آسیب می‌رساند. امروزه بیشتر زمین‌های اطراف تالاب را به زمین‌های کشاورزی تبدیل کرده‌اند و وسعت تالاب را کاهش داده‌اند. با افزایش رسوب‌‌گذاری عمق مرداب هم کم می‌شود و دیگر جایی برای زندگی جانوران باقی نمی‌ماند. از دیگر خطرهایی که تالاب بزرگ انزلی را تهدید می‌کند، رشد گیاهی به اسم آزولاست. این گیاه مهاجم و رونده جلوی رسیدن نور به گیاهان و جانوران زیر آب را می‌گیرد. آزولا، قاتلی زیبا و خاموش است که به سرعت تکثیر می‌شود. امیدواریم تا سازمان محیط زیست برای جلوگیری از نابودی این مرداب اقدامی کند.

بهترین زمان بازدید از تالاب انزلی

هوای انزلی در شش ماه اول سال، گرم و مرطوب است؛ اما با شروع پاییز هوایش رو به سردی می‌رود. باران‌های همیشگی پاییز و زمستان هم همه را غافلگیر می‌کند. بهترین فصل بازدید از تالاب انزلی بهار و پاییز است. برای دیدن نیلوفرهای مرداب از اواخر خرداد تا اواخر شهریور به این تالاب بروید؛ البته شدت رطوبت در روزهای تابستان زیاد است؛ اما به تماشای این گل‌های شگفت‌انگیز می‌ارزد.

اقامتگاه در اطراف مرداب انزلی

شهرهای شمالی تا دلتان بخواهد، سوئیت و ویلا برای اجاره دارد. هتل‌های شهر انزلی به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. این روزها اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم حس‌وحال خوشی را به گردشگرها می‌دهد.

مسیر دسترسی به تالاب انزلی

در هر جای ایران که هستید، برای بازدید از مرداب انزلی به استان گیلان سفر کنید. بعد از رسیدن به رشت، مسیر را تا شهر انزلی ادامه بدهید. فاصله رشت تا مرداب حدود ۴۰ کیلومتر است. به انزلی که رسیدید، باقی مسیر را از بومی‌ها بپرسید و سراغ اسکله‌های قایق‌سواری مرداب را بگیرید.

هزینه بازدید رایگان
ساعت بازدید ۲۴ ساعته
آدرس گیلان، بندر انزلی

منبع: ره بال