نقص دستورالعمل خرید راهبردی خدمت ناباروری
نقص دستورالعمل خرید راهبردی خدمت ناباروری

در حال حاضر برای نشان دار کردن افراد به عنوان نابارور به منظور دریافت خدمات بیمه ناباروری، افراد به مراکز فوق تخصصی ارجاع داده می‌شوند،

  انسیه کتابچی در برنامه تهران بیست شبکه پنج سیما به ارائه توضیحاتی پیرامون خدمات درمان ناباروری در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداخت و با اشاره به بازدید ستاد ملی جمعیت از برخی مراکز ناباروری، اظهار کرد: طبق متن قانون و مصوبه هیات وزیران در مرداد ۱۴۰۱، طبق ماده ۴۳ قانون جوانی جمعیت که معطوف به بیمه ناباروری و ماده ۴۵ این قانون که معطوف به بیمه مراقبت بارداری است، همه ارائه دهندگان خدمات در تمام سطوح باید می‌توانستند افراد نابارور را نشان دار کنند اما در دستورالعمل خرید راهبردی خدمت، این نشان دار کردن افراد نابارور فقط  در سطح فوق تخصصی اتفاق می‌افتد.

معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت ادامه داد: این به آن معنا است که فردی که در سطوح پایین تر خدمات سرپایی و ارزان قیمت‌تر نظیر جراحی سر پایی، ویزیت، آزمایش و سونوگرافی انجام می‌دهد، نمی‌تواند در مراکز  دولتی از خدمات ۹۰ درصد استفاده کند چراکه نشان دار نشده است و وقتی نشان دار می‌شود که به سطح سه برود.

وی با بیان اینکه ما این انتقاد را با بیمه تامین اجتماعی و سلامت در میان گذاشتیم، در عین حال افزود: علیرغم اینکه جلسه ما با بیمه‌ها در بهمن ۱۴۰۱ بود اما هنوز تا کنون دستورالعمل جدید خرید راهبردی خدمات ناباروری مصوب نشده و این اصلاحات انجام نشده است. گرچه در حوزه نشان‌دار شدن ناباروران اصلاحاتی رخ داده اما هنوز همه سطوح، همه خدمات را پوشش نمی‌دهند.

به گزارش زیرنویس،هنوز مراکز خصوصی ما در حوزه‌های مختلف بیمارستان، آزمایشگاه، مراکز تصویربرداری و غیره طرف قرارداد با بیمه‌های پایه قرار نگرفته‌اند. با اینکه در مصوبه هیات وزیران قید شده است که اگر هر مرکز خصوصی با بیمه‌های پایه برای ناباروری قرار داد نبندد، نباید پروانه فعالیت او تمدید شود.

جزئی بودن تعداد قلم‌های دارویی تحت پوشش بیمه برای درمان ناباروری

کتابچی افزود: فهرست تعداد قلم‌های دارویی که در دستورالعمل خرید خدمت پوشش داده می‌شود نسبت به داروهایی که در ناباروری تجویز می‌شود، بسیار جزئی است. به ویژه در سطح دو داروهای مفصلی برای بیماران مختلف تجویز می‌کنیم و چون فرد به خاطر درمان ناباروری این داروها را دریافت می‌کند باید بتواند از پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصدی استفاده کند این در حالی است که در حال حاضر فرد نمی‌تواند از این امکان استفاده کند.

محدودیت سقف پوشش بیمه برای داروهای درمان سطح سه ناباروری

وی توضیح داد: در خود سطح سه هم که داروها و اقلام آن مشخص است، محدودیت سقف وجود دارد. این امر هم غیرقانونی است. در متن قانون گفته شده است بدون سقف دفعات، دارو دریافت کنند. یعنی اگر مرکز فوق تخصصی ناباروری ما که مجوز وزارت بهداشت دارد تشخیص می‌دهد این خانم یا آقا باید چهار آمپول دریافت کند دیگر بی معنی است که دستورالعمل خرید راهبردی فقط دو آمپول را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد و فرد باید دو آمپول دیگر را با قیمت‌های گران خرید از جیب داشته باشد.

ارجاع ۳۵ درصد ناباروران به خدمات کم بازده «آی وی اف»

معاون برنامه‌ریزی و پایش عملکرد ستاد ملی جمعیت با استناد به گزارش رسمی وزارت بهداشت به سازمان اداری و اسخدامی برای سال ۱۴۰۰، عنوان کرد: طبق آن گزارش ارجاعات ما به ای وی اف سطح سه ۳۵ تا ۳۷ درصد بوده است. درحالی که این عدد در عمده کشورهای دنیا زیر ۱۵ درصد است. از سوی دیگر خدمات آی وی اف بسیار گران قیمت و کم بازده است و در بهترین مراکز، ای وی اف ۲۵ درصد بازدهی دارد. یعنی هر فرد نابارور به طور متوسط باید چهار بار ای وی اف کند تا صاحب فرزند شود.

این امر به لحاظ بار سلامتی بسیار پر هزینه است و فرد باید مقادیر بسیار زیادی هورمون مصرف کند و خطرات و عوارض را متحمل شود تا بتواند ای وی اف انجام دهد حال آنکه ما  این خدمات را بیمه کردیم اما خدمات ساده‌تر و گام‌های پیش از آن را بیمه نکرده‌ایم.

کتابچی با بیان اینکه در حال حاضر برای نشان دار کردن افراد به عنوان نابارور به منظور دریافت خدمات بیمه ناباروری، افراد به مراکز فوق تخصصی ارجاع داده می‌شوند، افزود: این فرد وقتی  اولین ویزیت را از فوق تخصص دریافت می‌کند یک القا و تقاضایی به سمت خدمات فوق تخصصی اتفاق می‌افتد. نتیجه این می‌شود که ۳۵ تا ۳۷ درصد ناباروهای ما مستقیم سطح سه درمان می‌روند درحالی که  می‌توانستند با دارو درمانی و جراحی سر پایی و حتی اصلاح سبک زندگی صاحب فرزند شوند و این عدد کلان از جیب بیت المال خرج نشود.

این قسمت وظیفه  وزارت بهداشت  است که باید بسته‌های خدمت سطح یک و دو را به بیمه اعلام کند و تا در دستورالعمل اضافه شود. البته خدمات سطح یک درمان ناباروری تقریبا رایگان است و مشکل ما سطح دو است.

منبع:ایسنا