۷ اسب میلیاردی در زنجان با شلیک گلوله معدوم شدند
۷ اسب میلیاردی در زنجان با شلیک گلوله معدوم شدند

   مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: هفت اسب میلیاردی در یک باشگاه‌ سوارکاری استان در یکماه گذشته به بیماری «مشمشه» مبتلا شده بودند که بعد از تزریق داروهای آرام بخش از طریق شلیک گلوله معدوم سازی شدند.

بیماری مشمشه بیماری مشترک بین انسان و اسب است

محمدباقر حاج کاظمی روز سه شنبهافزود: “مشمشه” یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان نظیر اسب، قاطر، الاغ و ماهیان است.

وی اضافه کرد: وقتی برخی حیوانات به این بیماری آلوده می‌شوند علائم خیلی شدیدی را نشان می‌دهند اما این نوع نشانه در اسب و قاطر به صورت مخفی باقی می‌ماند.

این مسؤول با بیان اینکه مخفی بودن نشانه‌های این نوع بیماری به ویژه در اسب مشکلاتی را برای انسان‌ها و سایر اسب‌ها ایجاد می کند، ادامه داد: بر این اساس دامپزشکی استان طبق دستورالعمل های بهداشتی به واحدهای اسب داری، سوارکاری و پرورش اسب به صورت دوره‌ای مراجعه می‌کند و آزمایش های لازم را انجام می‌دهد.

کاظمی افزود: در این راستا طبق هماهنگی انجام گرفته با اداره کل محیط زیست استان زنجان به منظور جلوگیری از انتقال بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نسبت به معدوم سازی اسب‌های بیمار اقدام شد و در آخرین تست‌های انجام گرفته دیگر مورد مثبتی از این بیماری در استان مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه این بیماری بسیار خطرناک است و مشکلاتی را به همراه دارد، ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش این بیماری در مراکز پرورش اسب و سوارکاری به متصدیان اعلام کرده ایم قبل از ورود هر اسبی نسبت به اخذ گواهی سلامت از دامپزشکی اقدام کنند.

حاج کاظمی با تاکید بر اینکه در مواقعی ممکن است اسب‌ها بیماری خود را با علائم تنفسی نشان دهند، ادامه داد: در این صورت نیز احتمال ابتلای حیوان به مشمشه وجود دارد که توصیه ما بر انجام آزمایش لازم است.

وی گفت: این بیماری از طریق قطرات تنفسی منتشر می‌شود و حتی می‌تواند آبشخور را آلوده کند که امکان آلوده شدن اسب‌های دیگر هم وجود دارد.

به گزارش زیرنویس،مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک‌سمی‌ها مشاهده می‌شود.

این بیماری بسیار کشنده در اسبها بیشتر دیده شده و از بیماری‌های مشترک انسان و دام است.

منبع:ایرنا